Societat

Xavier Sagués

“Hem dissenyat trens i metros de Moscou”

Desenvolupen projectes industrials, sobretot del sector ferroviari, des del concepte i el disseny. També fabriquen maquetes a escala real. Van viure el ‘boom’ del sector a l’Estat i ara exporten la seva experiència

Quin és l’ori­gen de l’empresa?
L’empresa es va fun­dar l’any 1991 i va néixer de la unió del cen­tre tècnic de la Pegaso, amb grans engi­nyers que feien grans auto­cars, amb una empresa anglesa que fa dis­seny de cot­xes. Es van fusi­o­nar i va néixer l’empresa amb la idea del con­cepte i l’engi­nye­ria per fer pro­jec­tes.
I es van espe­ci­a­lit­zar en el sec­tor fer­ro­vi­ari?
A poc a poc ens hi vam anar enca­mi­nant i vam encer­tar el boom fer­ro­vi­ari que hi va haver a l’Estat espa­nyol el 1994. Vam tenir la sort de viure tot el procés: fer tram­vies, metros, alta velo­ci­tat... Hem par­ti­ci­pat en el Tram de Bar­ce­lona, la línia 9 del Metro i en alguns trens de roda­lies. Vam créixer en paral·lel a aquell progrés. Quan es va anar aca­bant, els nos­tres cli­ents, cons­truc­tors de trens, es van inter­na­ci­o­na­lit­zar, i nosal­tres també.
Ho van fer amb ells o en una aven­tura pròpia?
Vam fer l’aven­tura pròpia de sor­tir a fora. Ens vam ofe­rir a cons­truc­to­res que ja no eren Talgo o CAF, sinó a empre­ses d’altres països, com per exem­ple de Rússia. El mateix que fèiem aquí ho vam poder fer allà. Vam por­tar la nos­tra experiència a aquests països, que començaven a apos­tar per reno­var les flo­tes i bus­ca­ven noves pres­ta­ci­ons, com ara la como­di­tat del pas­sat­ger. Actu­al­ment, el nou metro de Mos­cou, el tram­via i un tren cir­cu­lar que hi ha, són dis­senys fets per nosal­tres.
Van reac­ci­o­nar, doncs, abans de la crisi?
Sí, vam tenir molta sort de reac­ci­o­nar a temps i de poder-ho encai­xar. El 2010, la demanda va començar a dava­llar sen­si­ble­ment, i nosal­tres, el 2011 i el 2012, ja fèiem coses a Rússia.
A més, també ofe­rei­xen maque­tes a escala real?
Sí, les dis­se­nyem i les por­tem a fabri­car a alguns col·labo­ra­dors que tenim a Cata­lu­nya experts en mot­lles o en fusta. Hi ha cli­ents que volen veure el pro­ducte tal com serà en fina­lit­zar el procés de fabri­cació. Fins i tot algun alcalde ho vol expo­sar perquè els ciu­ta­dans ho puguin conèixer. Dar­re­ra­ment hem apos­tat per uti­lit­zar la rea­li­tat vir­tual, en què tu pots entrar en un dels vehi­cles tal com si ho fes­sis en la vida real.
Com valo­ren l’acom­pa­nya­ment de BBVA?
En tots aquests anys han estat amb nosal­tres en els moments deci­sius i sem­pre hem sabut que hi podíem comp­tar. En el moment de començar a sor­tir a l’exte­rior, va anar bé tenir acom­pa­nya­ment. Hi ha una relació de con­fiança que va molt bé per avançar.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.