Salut

La Covid fa caure un 25% els tractaments per drogues

La xarxa d’atenció es va mantenir activa i els centres de tractament oberts durant els mesos de confinament

L’alcohol es manté com la substància addictiva per la qual es demana més ajuda mèdica

Durant l’any 2020 a Cata­lu­nya es van ini­ciar un total d’11.353 trac­ta­ments per abús o dependència de les dro­gues en els 63 cen­tres d’atenció i segui­ment de les dro­go­de­pendències (CAS), segons l’informe anual del sis­tema d’infor­mació de la sub­di­recció gene­ral de Dro­go­de­pendències. Aquesta xifra de trac­ta­ments és un 25% infe­rior a la del 2019, quan n’hi va haver 15.079, i cal atri­buir-ho a l’impacte de la Covid-19. Mal­grat el des­cens, l’informe asse­nyala que el 2020 es va acon­se­guir man­te­nir l’acti­vi­tat assis­ten­cial de la Xarxa d’Atenció a les Dro­go­de­pendències (XAD), tenint en compte els efec­tes de la pandèmia. Els CAS, eix cen­tral del trac­ta­ment de les addic­ci­ons, es van man­te­nir oberts durant els mesos de con­fi­na­ment i van aten­dre les deman­des urgents, ofe­rint alter­na­ti­ves com l’atenció telemàtica.

L’alco­hol, amb un 41,4% de sol·lici­tuds de trac­ta­ment i 4.700 casos, es manté com la droga amb més ini­cis de trac­ta­ment i la gran majo­ria de les per­so­nes que ini­cien teràpia per aquesta substància són homes, amb una mit­jana d’edat de 47 anys. Tres de cada deu estan a l’atur i el 45% no s’havien sotmès a cap trac­ta­ment previ per con­sum d’alco­hol. La segona droga que té més ini­cis de trac­ta­ment en els ser­veis espe­ci­a­lit­zats és la cocaïna, amb el 24% i 2.735 casos. Una altra de les dro­gues impor­tants, l’heroïna, suposa el 12% de sol·lici­tuds d’inici de trac­ta­ment, un per­cen­tatge esta­bi­lit­zat des del 2000.

En canvi, el cànna­bis con­ti­nua en alça i és la droga més con­su­mida, i ha gene­rat el 14% dels ini­cis de trac­ta­ment, 1.628 casos. El seu con­sum està molt estès, tant que l’11% de la població d’entre 15 i 64 anys afir­mava que havia con­su­mit cànna­bis en els últims 30 dies. Encara més pre­o­cu­pant és l’addició entre els joves, ja que un 23% dels estu­di­ants de secundària d’entre 14 i 18 anys asse­gu­ren que n’han con­su­mit en l’últim mes.

El tabac també con­ti­nua pre­sent com una droga a com­ba­tre i de la qual és molt difícil des­pen­dre’s. En aquest sen­tit, un 3% dels ini­cis de trac­ta­ment de des­ha­bi­tu­ació l’han sol·lici­tat els fuma­dors, encara que des de Salut indi­quen que cal tenir en compte que la majo­ria de trac­ta­ments del taba­quisme es duen a terme des d’altres àmbits, com l’atenció primària. D’altra banda, l’edat mit­jana de sol·lici­tud de trac­ta­ment varia segons la droga, i el cànna­bis és la droga per la qual la gent més jove ini­cia trac­ta­ment, amb uns 29 anys, tant en dones com en homes. Les dro­gues per les quals es demana un trac­ta­ment amb una edat més avançada són el tabac i l’alco­hol, perquè als addic­tes els costa més reconèixer la seva addicció a una droga nor­ma­lit­zada.

LA XIFRA

23
per cent
dels estudiants d’entre 14 i 18 anys diuen que han provat el cànnabis durant l’últim mes.

La cinquena onada ja fa baixada

La pressió hospitalària va baixar ahir per tercer dia consecutiu pel que fa als malalts de Covid ingressats als hospitals catalans, que ara ja són 2.080 (62 menys que ahir). El pic d’ingressos es va superar el cap de setmana passat, 21 dies després del punt àlgid de contagis i, per tant, més tard del que s’esperava tenint en compte el que havia passat en les onades precedents. Aquesta diferència, segons els experts, és deguda al perfil clarament més jove dels nous infectats, que tenen més resistència al virus. De fet, una altra especificitat d’aquest embat de la Covid és que el pic d’ocupació a les UCI, per contra, podria arribar abans del previst. Cada cop és menys probable que s’arribi als 700 malalts greus que pronosticava Salut. Ara n’hi ha 576, després de dues jornades de lleu descens. La resta d’indicadors també baixen, però el virus encara circula amb força, amb una mitjana de 3.500 casos diaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia