Salut

Impulsen un projecte per detectar el risc de soledat no volguda en preadolescents

Detec­tar el risc de sole­dat no vol­guda en pre­a­do­les­cents per tal de pre­ve­nir pro­ble­mes de benes­tar emo­ci­o­nal deri­vats d’aquesta situ­ació és l’objec­tiu del pro­jecte Zona Mood, que impulsa l’Ins­ti­tut Català de la Salut de Girona a través de l’Equip d’Atenció Primària Taialà, jun­ta­ment amb la Fun­dació Sanitària Mollet i els equips d’atenció primària de la Fun­dació Hos­pi­tal d’Olot i Comar­cal de la Gar­rotxa i de la Cor­po­ració de Salut del Maresme i la Selva. L’actu­ació s’ha fet durant els dar­rers mesos amb alum­nes de cinquè i sisè d’edu­cació primària de qua­tre esco­les, els quals han par­ti­ci­pat en ses­si­ons gru­pals per detec­tar aquests sen­ti­ments.

Per per­ce­bre el risc s’uti­litza l’escala de valo­ració SES­FaR, dis­se­nyada pels matei­xos pro­fes­si­o­nals que impul­sen Zona Mood i ava­lada per un grup mul­ti­dis­ci­pli­nari d’experts dels àmbits sani­tari, social i edu­ca­tiu.

Aquesta escala té en compte aspec­tes de l’àmbit sani­tari i de benes­tar emo­ci­o­nal, rela­ci­o­nal, fami­li­ars, edu­ca­tius i soci­als. A par­tir d’aquesta detecció es pot fer una inter­venció precoç per afa­vo­rir el benes­tar emo­ci­o­nal dels infants i les seves famílies. La bona aco­llida que ha tin­gut el pro­jecte fa que els seus impul­sors plan­te­gin poder-lo esten­dre a més ter­ri­to­ris.

Fruit d’un tre­ball final de màster

El pro­jecte va sor­gir com un tre­ball final del Màster en Gestió Inte­gral de Ser­veis en Atenció Primària, Soci­als i Hos­pi­ta­la­ris (GES­APH) i es fona­menta en la inte­gració dels sis­te­mes sani­tari, social i edu­ca­tiu per donar res­posta a la sole­dat no vol­guda en pre­a­do­les­cents des de la detecció fins a la defi­nició de mesu­res adi­ents. La capa­ci­tat del pro­jecte va que­dar reflec­tida en la prova pilot com­ple­tada el 2023 i que va detec­tar un 5,6% d’alum­nes amb risc lleu i un 1,4% amb risc mode­rat després d’una pri­mera valo­ració. Hi van par­ti­ci­par 68 alum­nes de les esco­les El Far de Cale­lla, al Maresme, i Agustí Gifre de Sant Gre­gori de Girona.

Aquest 2024 s’ha avançat en la imple­men­tació del mètode de tre­ball i les eines necessàries per dur a terme la inter­venció, i s’ha ampliat la mos­tra d’alum­nes a qua­tre cen­tres edu­ca­tius, ja que al Far de Cale­lla i l’Agustí Gifre de Sant Gre­gori s’hi han sumat l’Escola Taialà de Girona i Cas­ta­nyer de Sant Joan les Fonts.

La pri­mera fase de la inter­venció con­sis­teix a faci­li­tar l’escala SES­FaR als cen­tres par­ti­ci­pants per conèixer el con­text ini­cial dels alum­nes de cinquè i de sisè. L’elecció d’aquesta franja edu­ca­tiva es jus­ti­fica pel fet de ser una etapa en què ja es poden detec­tar pro­blemàtiques vin­cu­la­des a la sole­dat no vol­guda. D’aquesta manera, els impul­sors de Zona Mood poden anti­ci­par-se i evi­tar que aquest sen­ti­ment aug­menti. En aquest con­text, a par­tir de les dades reco­lli­des, una comissió ava­lu­a­dora for­mada per pro­fes­si­o­nals de referència dels alum­nes dels àmbits sani­tari, social i edu­ca­tiu fa una pri­mera detecció de pos­si­bles casos i dis­se­nya actu­a­ci­ons per­so­na­lit­za­des que s’acor­da­ran amb les famílies i els matei­xos alum­nes en risc.

L’experiència de la prova pilot va reflec­tir que, en la majo­ria de casos, la comissió ava­lu­a­dora va sug­ge­rir fer una deri­vació al pedi­a­tre de l’infant, en una decisió con­sen­su­ada amb la família. Més pun­tu­al­ment, també es van pro­po­sar deri­va­ci­ons al Pro­grama de pres­cripció social i salut (PSS) per tal d’iden­ti­fi­car acti­vi­tats comu­nitàries des­ti­na­des a millo­rar el benes­tar emo­ci­o­nal. Poste­ri­or­ment, la segona valo­ració extreta de l’escala SES­FaR va per­me­tre obser­var que un alumne havia pas­sat de risc de mode­rat a lleu pel que fa a la sole­dat no vol­guda; dos van pas­sar de risc lleu a sense risc, i es van detec­tar dos casos nous amb risc lleu.

Aquesta comissió ava­lu­a­dora es com­bina amb tres ses­si­ons gru­pals a les esco­les, que seguei­xen una dinàmica simi­lar a la d’un taller d’acti­vi­tats, en aquest cas diri­gi­des per l’edu­ca­dor o edu­ca­dora social del cen­tre, la o el pro­fes­si­o­nal d’infer­me­ria vin­cu­lat al cen­tre edu­ca­tiu a través del pro­grama ’Salut i escola’ o del ser­vei de pedi­a­tria i el o la refe­rent de benes­tar emo­ci­o­nal i comu­nitària (RBEC). Les ses­si­ons també intro­du­ei­xen la figura del local influ­en­cer, un alumne de quart d’edu­cació secundària (ESO) o de bat­xi­lle­rat interes­sat en el pro­jecte i que ha desen­vo­lu­pat algun tre­ball rela­ci­o­nat amb la temàtica. Aquesta presència afa­vo­reix la cohesió i la per­ti­nença al grup a par­tir d’un vin­cle gene­ra­ci­o­nal més pro­per als alum­nes que hi par­ti­ci­pen.

En l’última sessió gru­pal, d’apro­xi­ma­da­ment una hora de durada, els impul­sors del pro­jecte tor­nen a pas­sar l’escala SES­FaR per com­pa­rar l’evo­lució dels infants a qui ja s’ha fet alguna inter­venció, o bé detec­tar nous pos­si­bles casos.

Zona Mood seguirà el setem­bre, una vegada es repren­gui el curs esco­lar, amb l’objec­tiu d’avançar a l’hora de detec­tar la sole­dat no vol­guda en pre­a­do­les­cents, amb el bene­fici que suposa per pre­ve­nir pro­ble­mes vin­cu­lats al benes­tar emo­ci­o­nal i la dis­mi­nució con­següent de la pressió assis­ten­cial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia