opinió

S'ha perdut una bona oportunitat

Després d'un llarg procés de diàleg, ini­ciat el curs pas­sat (2008/2009) entre totes les esco­les de Valls, públi­ques i con­cer­ta­des, amb el regi­dor d'Edu­cació de l'Ajun­ta­ment i amb el suport de la dele­gació ter­ri­to­rial d'Edu­cació de Tar­ra­gona, no s'ha acon­se­guit el con­sens neces­sari per a poder apli­car una mesura de repar­ti­ment en la preins­cripció de P3, que ha tin­gut lloc aquests dies, de cara al pro­per curs 2010/2011.

Expli­quem en què con­sis­teix la pro­posta. Es tracta que a les esco­les es redu­ei­xin dues pla­ces a P3 a més de les dues pla­ces que ja es reser­ven per als alum­nes amb neces­si­tats edu­ca­ti­ves espe­ci­als. En total, s'ofe­ri­rien 21 de les 25 pla­ces pos­si­bles a P3. Aquesta mesura per­me­tria que tots els cen­tres equi­li­bres­sin la matrícula, podent redis­tri­buir l'alum­nat nou­vin­gut durant el curs. Ara bé, per a poder-la apli­car, cal el con­sens de totes les esco­les de la ciu­tat.

La pro­posta va sor­gir de l'escola Mare de Déu de la Can­dela, com una mesura que, a llarg ter­mini, con­tri­bu­eix (una miqueta i molt tímida­ment) al repar­ti­ment més equi­ta­tiu de l'alum­nat nou­vin­gut entre tots els cen­tres i en uns per­cen­tat­ges més rao­na­bles. S'afa­vo­reix així una millor inte­gració i cohesió social, en una soci­e­tat vallenca diversa, oberta i, a la vegada, arre­lada al país. Per con­tra, es mini­mit­za­rien les con­cen­tra­ci­ons des­me­su­ra­des, injus­tes i ver­go­nyo­ses que ara patei­xen algu­nes esco­les.

En el curs pas­sat, després de diver­ses reu­ni­ons, les esco­les con­cer­ta­des, Mare de Déu del Lledó, Cor de Maria i Claret, ja es van des­vin­cu­lar i no van accep­tar la pro­posta, tot i les aju­des econòmiques addi­ci­o­nals que reben per cada alumne amb neces­si­tats edu­ca­ti­ves espe­ci­als i mal­grat la supo­sada «cari­tat cris­ti­ana» exer­cida per aquests cen­tres, també sufra­gats amb fons públics.

Totes les esco­les públi­ques vam estar-hi d'acord, a excepció de l'Enxa­neta, que s'hi va opo­sar total­ment. El procés, doncs, va que­dar atu­rat i s'ha tor­nat a ini­ciar aquest curs 2009/2010, durant el pri­mer tri­mes­tre, abans de la preins­cripció.

Aquesta vegada s'han asse­gut a taula totes les esco­les públi­ques, per a tro­bar el con­sens neces­sari per a la seva apli­cació, una vegada s'hagués refle­xi­o­nat i madu­rat a cada cen­tre.

Nova­ment l'escola Enxa­neta ha dit que no a la pro­posta, men­tre que la resta d'esco­les públi­ques, Eugeni d'Ors, Bal­ta­sar Segú, Eladi Homs i Mare de Déu de la Can­dela, s'hi han adhe­rit. Sense el con­sens, no s'ha pogut acon­se­guir una mínima via de repar­ti­ment per a evi­tar con­cen­tra­ci­ons injus­tes en algu­nes esco­les i dese­qui­li­bris, per pocs nou­vin­guts, a les altres.

Aquest ha estat un debat molt impor­tant que ha tin­gut lloc a Valls, i ens pre­gun­tem, asto­rats, per què ningú diu res?, per què no se'n parla enlloc?, per què s'ignora com si no hagués exis­tit? Ni als dia­ris, ni a la ràdio, ni cap par­tit polític se n'ha fet ressò! Pen­dents de l'apli­cació de la LEC i del des­ple­ga­ment del decret de matri­cu­lació que no arriba, la nos­tra ciu­tat no planta cara al pro­blema i s'ins­tal·la en un con­for­misme anacrònic i hipòcrita.

Par­lem de plans edu­ca­tius d'entorn (PEE), par­lem d'inte­gració, de mul­ti­cul­tu­ra­li­tat, però no la podem fer efec­tiva en bones con­di­ci­ons i, real­ment, la volem? Nova­ment ens sen­tim sols, no veiem a Valls una política edu­ca­tiva que fomenti la igual­tat d'opor­tu­ni­tats i lluiti con­tra la segre­gació esco­lar. Ni l'equip de govern ni la regi­do­ria no han estat capaços de donar una empenta deci­siva en aquest procés.

El repar­ti­ment és posi­tiu per a tot­hom: per als infants d'aquí perquè amb els nous com­panys conei­xen altres for­mes de viure i d'enten­dre el món, en un con­text glo­bal i divers, i també per als infants de fora, perquè els és més fàcil inte­grar-se. És un enri­qui­ment mutu on es tre­ba­llen, direc­ta­ment, en la diver­si­tat, el res­pecte, la tolerància o el diàleg.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.