Vint-i-sis hores sense electricitat
L'avaria a la línia Vic-Juià se soluciona a la tarda, però encara queden prop de 70.000 famílies gironines sense llum
Recuperar el subministrament elèctric era una de les prioritats en la jornada d'ahir. Més de 200.000 famílies de 120 municipis van passar la nit de dilluns i la matinada de dimarts sense llum ni calefacció. I ahir a l'hora de tancar aquesta edició gairebé 70.000 famílies continuaven en aquestes circumstàncies.
Ahir al matí Red Eléctrica va comprovar que la línia d'alta tensió Vic-Juià, de 220 kV, «només tenia danys menors». Va ser necessari arribar-hi amb helicòpters, a causa del mal estat de les carreteres. Així, es descartava la possibilitat que hagués caigut algun dels suports com s'havia apuntat inicialment. La companyia preveia, en aquell moment, que la incidència es resoldria en cosa d'hores. I així mateix ho explicaven fonts de Fecsa-Endesa. Línies menors d'aquesta companyia, que són les que proporcionen l'electricitat a empreses i particulars, van resultar afectades per la caiguda de la línia d'alta tensió, però, també, per incidències de caigudes de cables i torres elèctriques.
Cap a les cinc de la tarda, de les 200.000 famílies afectades, unes 20.000 ja havien recuperat la llum. I Fecsa-Endesa treballava amb la teoria que, abans de la nit, un 70% dels usuaris deixessin d'estar a les fosques. De fet, va ser a quarts de set de la tarda que es va solucionar l'avaria de la línia Vic-Juià. Segons Red Eléctrica, els danys estaven localitzats en tres punts diferents, fet que va provocar un curtcircuit i la posterior desconnexió. Els danys eren causats per l'acumulació de glaç al cable principal.
24 hores a les fosques
La indignació dels afectats creixia progressivament ahir a mesura que passaven les hores i el subministrament no es restablia. Alguns afectats explicaven a aquest diari l'odissea en què s'havia convertit contactar amb els telèfons d'atenció al client de Fecsa-Endesa. La informació era escassa o nul·la –si s'aconseguia que algun operador o operadora agafés el telèfon–, i fins i tot en algun cas es rebia com a resposta que tenien «l'ordre de no agafar cap trucada de Girona» o que no hi havia cap responsable i no tenien dades. En altres casos, es donaven previsions molt pessimistes, sobretot a la zona de la Costa Brava, on alguns afectats van ser informats que haurien d'estar a les fosques dos o tres dies.
Llum amb generadors
L'electricitat es va començar a restablir en alguns sectors gràcies a la instal·lació de més d'un centenar de grups electrògens de Fecsa-Endesa i per la progressiva reparació de línies i torres que havien caigut –se'n van detectar més d'una trentena en aquest estat–. Les dificultats per accedir-hi per carretera, sobretot al matí, van provocar que els treballs no es poguessin fer amb rapidesa.
Reclamacions
Fecsa-Endesa sosté que els afectats poden fer reclamacions per diferents vies: anant presencialment a la seu gironina de la companyia, a Salt, o a la xarxa de punts de servei (que són instal·ladors que tenen conveni amb l'elèctrica) que hi ha, bàsicament, a les capitals de comarca. També per mitjà del telèfon 902 50 77 50 o bé del seu web. No obstant això, la companyia explica que, segons una normativa de la Generalitat, les subministradores d'electricitat tenen un límit màxim d'hores anuals en què els usuaris es poden quedar sense llum per causes de força major o per millores a la xarxa. Aquesta quantitat d'hores varia en funció de si és zona urbana, semiurbana, rural o rural dispersa. Si al cap de l'any es detecta que s'ha superat aquest límit, l'usuari, sense fer cap reclamació, rep un descompte en la primera factura de l'any següent –en aquest cas parlem del gener del 2011–. Tot i això, la companyia no té clar que un fet tan excepcional s'inclogui en aquests paràmetres.
100.000 telèfons inoperatius
Uns 50.000 telèfons mòbils a tot Catalunya no van funcionar durant hores per falta de subministrament elèctric. I uns 50.000 més de fixos a les comarques gironines van estar inoperatius. Fonts de Vodafone, una de les companyies més afectades, van explicar que el fet que la llum no arribés a les antenes i estacions de base va provocar la desconnexió, i la prioritat va ser la instal·lació de grups electrògens en punts estratègics per tornar a posar en funcionament el servei. L'accés a aquests punts era dificultós, i fins a la tarda bona part dels clients no van tornar a tenir servei.
Canvi d'opinió del govern
Ahir al matí, en declaracions a Catalunya Ràdio, el conseller d'Interior, Joan Saura, va dir que no descartava presentar una denúncia contra Red Eléctrica, perquè considerava que no era lògic que la nevada fes caure una línia tan important. A la tarda, però, Joan Boada, secretari d'Interior, es va limitar a dir que el moment de l'avaluació i de les reclamacions serà quan hagi passat la situació d'emergència.