L'Argentera estudia fer la primera fira de la plata de Catalunya
És la proposta del treball d'alumnes de l'institut Vidal i Barraquer de Tarragona
Els alumnes de segon del cicle formatiu de grau superior d'animació sociocultural de l'institut Vidal i Barraquer de Tarragona podrien veure fet realitat alguns dels projectes que van presentar a l'Ajuntament de l'Argentera per dinamitzar el poble a través d'activitats que atraguessin no només els residents habituals sinó també d'altres municipis de l'entorn o de la demarcació. Una de les tres professores responsables del crèdit de síntesi, Natàlia Sobrino, explica que durant quatre dies van diagnosticar sobre el terreny les necessitats, carències i punts forts a potenciar: «Els alumnes van parlar amb l'alcalde, amb la gent del poble, van fer un estudi de les característiques de la població i la societat.» I partint d'aquí, van fer una pluja d'idees de la qual van sortir quatre projectes que van desenvolupar: l'organització d'una fira de l'argent, la creació d'una ruta de les fonts que hi ha a l'entorn del poble, l'ampliació i diversificació del programa de festes i un programa pedagògic per a les escoles per realitzar activitats de lleure a l'Argentera.
Les dues primeres van agradar el consistori, segons va confirmar el regidor de Cultura, Eugeni Cabré, i, de fet, ja han demanat una subvenció per dur a terme l'arranjament i publicitat de les rutes. «Són cinc rutes per fer a peu i una pel barranc Reial per fer barranquisme», que enllacen diverses fonts de les més de 30 que han identificat els alumnes entre les documentades i altres de noves. Pel que fa a la fira, «hem de decidir si la tirem endavant i buscar algú que es posi al capdavant». La idea parteix de la tradició d'extracció d'argent que tenia l'Argentera, uns anys en què «el poble va estar en auge perquè va anar-hi molta gent per treballar a les mines», explica Natàlia Sobrino. I de fet, el nom del municipi prové d'aquesta activitat: «Argentera significa terra d'argent», hi afegeix Cabré. La fira constaria d'estands en què podrien mostrar els seus treballs les persones que treballen amb la plata. De fet, els alumnes no només van documentar-se sobre l'activitat minera a l'Argentera, sinó que també van assessorar-se a través d'un professor de l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació. Cabré detalla que aquesta seria l'única fira de la plata de Catalunya.
L'objectiu del crèdit de síntesi era «partir d'una idea concreta, plantejar les necessitats i els objectius i buscar recursos» amb el supòsit que la idea es pogués dur a la pràctica. I és el que succeirà amb aquests treballs, tot i que Sobrino recorda que no s'ha de perdre de vista el fet que els que han realitzat els projectes «són alumnes i estan aprenent i si queda tan bé que es pot portar a la pràctica i satisfà les necessitats, perfecte». Però admet que és positiu que «els alumnes vegin que el treball ha tingut els seus fruits».