Educació

Ensenyament

La Catalunya Central tindrà menys alumnes i més mestres

Augmenta el nombre de docents a l'escola inclusiva i als centres de zones deprimides “per millorar l'equitat del sistema”

Hi ha dotze escoles que funcionen amb cargoleres i que no tenen calendari per a un nou edifici

La Catalunya Central iniciarà el curs amb menys alumnes i més mestres. En total, sumen 71.298 els alumnes, que són 725 menys que el curs passat. I 5.372 professors, 146 més que el setembre anterior. La davallada principal és a causa del descens de la natalitat. Infantil perd 958 alumnes –363 dels quals, de P3–, mentre que primària creix lleugerament –63 més– i secundària encara ho fa més –en 170–. Tot i això, el còmput global dóna una diferència de 725 alumnes menys i l'increment de professors es dóna en totes les etapes –61 més a infantil i primària, i 85 més a secundària.

Segons va explicar ahir el director dels serveis territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central, Antoni Massegú, l'augment del nombre de mestres es deu a “l'aposta del departament per a les escoles d'alta complexitat –les ubicades en entorns socioeconòmics deprimits– i per a l'escola inclusiva”.

Per a la inclusiva, el director va subratllar que s'ha aconseguit salvar 29,5 tècnics i auxiliars per a alumnes amb necessitats especials: “Es van posar l'estiu passat gràcies a una partida extraordinària, però, com que el pressupost no està aprovat, perillaven; finalment s'han pogut mantenir.” En aquest mateix terreny, també ressalta la creació de sis unitats de suport a l'educació especial (USEE), que s'obriran a les escoles del Pont de Vilomara, Sant Vicenç i Tona; als instituts de Piera i de Prats de Lluçanès –en aquest cas serà compartida amb l'escola”–, i a l'institut escola de Castellterçol. Les unitats comporten que a primària s'incrementi el personal per atendre necessitats especials en un docent i un auxiliar. I a secundària, en un docent i mig i un educador d'educació especial. Ja hi ha 33 USEE a la regió central. També s'ha arribat a un acord amb l'escola Jeroni de Moragas d'Ampans, que destinarà mestres a l'escola ordinària quan calgui.

Pel que fa a les escoles d'alta complexitat social, la ràtio baixa de 25 a 22 alumnes per aula i s'incorporen dos docents addicionals –tres en el cas que hi hagi sisena hora– i un tècnic d'educació infantil. En els instituts d'aquesta mateixa catalogació, els docents addicionals seran tres i hi haurà un tècnic d'integració social. A tot Catalunya, representen 400 docents més. També s'hi preveuen més ajuts socials.

Sense edificis a la vista

En aquest sentit, Massegú va dir: “No podem anunciar cap nou edifici, però sí que destinem més recursos per millorar l'equitat del sistema.” Aquest curs, encara hi haurà dotze escoles que funcionen només amb cargoleres i que no tenen calendari per al nou edifici. Ha pogut sortir d'aquesta llista l'escola de Collsuspina, que estrena edifici. I comencen a veure la llum al final del túnel quatre projectes que s'arrossegaven i que “ja tenen l'acord de govern”. Són l'escola El Vinyet de Solsona, l'institut Serra de Nuet de Berga i l'escola de Gironella. Haurien d'estar fets d'aquí a “dos o tres anys”, va explicar Massegú. També l'escola Emili Teixidor de Roda de Ter, on ja han començat les obres.

Sis cicles nous per a la formació professional

La formació professional tindrà dos cicles de grau mitjà nous a Igualada (indústria paperera i productes tèxtils) i quatre de grau superior: integració social i telecomunicacions a Manresa; màrqueting i publicitat a Vic, i aplicacions multiplataforma a Sant Vicenç (l'únic no dual).

L'escola pública manté el poder de convocatòria

L'opció de dur els fills a l'escola pública es manté . El 70,8% dels pares d'infantil i primària trien aquesta opció –el curs passat van ser un 70%– i també el 66,7% dels que van a l'institut –el curs passat, va ser un 66,4%–. Al Moianès, el percentatge és del 100%. No hi ha secundària concertada.

La majoria d'aules no sobrepassaran la ràtio establerta

A infantil, el 98,1% de les escoles tenen una ràtio igual o inferior a 25; a primària, el percentatge és del 96,5%, i a secundària, el 94,2% de les aules tindran 30 alumnes o menys. El 5,8% restant són aules d'institut amb, com a màxim, 33 alumnes, segons dades del departament.

Manresa i Torelló, els únics amb ‘nous' centres

Els dos únics nous centres que es posaran en marxa són a Manresa i a Torelló. A la capital bagenca, neix l'escola Les Bases –es va iniciar el curs passat com a subseu de la Séquia– i a Torelló el Marta Mata es converteix aquest setembre en institut escola, tal com estava previst.

Els substituts s'incorporaran dos dies abans

Les substitucions començaran el 8 de setembre –i no el 12– per tal que els mestres “puguin conèixer l'escola i el claustre”. L'assignació, per primer cop, es va avançar al juliol. Això va fer que el 31 d'agost hi hagués menys llocs a repartir que habitualment, fet que ha enutjat alguns aspirants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.