Educació

Societat

L’empresariat del demà

Alumnes catalans d’ESO i batxillerat creen empreses en una competició

L’objectiu és entendre el procés de creació d’una empresa

Els estudiants del present mouran el món del futur, és innegable, però hi ha joves que despunten prematurament pel seu talent o per la seva iniciativa. En el camp de l’emprenedoria, el programa Miniempreses, de la Fundació Junior Achievement, permet a estudiants d’ESO i batxillerat desenvolupar el seu interès pel món de l’empresa. És el cas d’en Nil Cartagena, que de gran es vol dedicar a aquest camp i que ha pogut posar en pràctica els coneixements que ha anat adquirint abans del que seria habitual. “En un futur m’agradaria fer un doble grau d’ADE i dret, i aquesta experiència m’ha fet aprendre molt”, explica en Nil. Ell és estudiant de primer de batxillerat a l’institut CIC Batxillerats Barcelona, un dels centres que han decidit destinar-hi una hora setmanal. El resultat del seu grup de treball és Sapere Games, un joc de taula per ensenyar economia als més petits de la casa. Cartagena explica que volien crear “algun producte nou”, i van pensar a fer aquest joc perquè “el referent econòmic més proper per als nens i nenes és el Monopoly, que no ensenya a gestionar diners”. Van decidir el nom inspirant-se en sapere aude.

Aquesta feina els ha ocupat bona part del curs, però els coneixements adquirits paguen totes les hores dedicades. “Aquest tipus de programes permeten als joves treballar un seguit d’habilitats que els ajudaran a tenir un millor desenvolupament en un futur. Són aquelles relacionades amb la perseverança i amb la postergació de la recompensa”, explica Lucía de Zavala, directora general de la Fundació Junior Achievement Espanya.

L’aprenentatge a través del programa de Junior Achievement és progressiu. La fundació ofereix materials educatius que les escoles poden aplicar a les seves classes per crear l’empresa des de zero i dur a la pràctica els conceptes que s’imparteixen en la teoria. “Vam veure que podíem aprofitar tots els coneixements teòrics de l’assignatura per aplicar-los a la pràctica a petita escala”, explica Maria Alcover. La Maria també és alumna del CIC Batxillerats Barcelona i ha creat amb el seu grup de treball Pas a Pas, un projecte d’empresa que vol reduir la soledat de la gent gran. Pel que fa al procés de creació, Alcover explica: “Al principi estàvem encallades, ja que no sabíem què volíem fer. Teníem clar que volíem crear un servei que intentés resoldre un problema de caire social. Ens vam decantar per crear Pas a Pas, ja que tots els membres del grup ho vivíem de prop.” Pas a Pas proposa una alternativa d’entreteniment per a gent gran d’una manera interactiva i intergeneracional. “Vam estar molt contents quan el projecte va tenir bona rebuda al centre de dia on vam fer una prova pilot”, comenta Alcover.

El dia de la competició

“Van ser dos dies de concurs molt intensos”, recorda Cartagena. “El primer dia venia el jurat i et donava consells sobre com ho podríem haver fet i coneixies altres miniempreses. Vaig aprendre molt”, explica. Va ser el primer esdeveniment presencial des de l’inici de la pandèmia. “Va ser especialment emotiu per a nosaltres i per als centres”, comenta De Zavala. Segons l’organització, “la competició és aprenentatge en competències”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.