Educació

Millora lleugerament el resultat de les proves de competències bàsiques

Els últims exàmens censals de sisè de primària i quart d’ESO mostren una remuntada en matemàtiques i anglès

Continuen preocupant els resultats en català i castellà i Educació insisteix en la necessitat de la lectura

Millora en matemàtiques i anglès, però notes encara a la baixa en català i castellà. Aquesta és la principal conclusió dels resultats de les proves de competències bàsiques que van fer el curs passat tots els alumnes de sisè de primària i quart d’ESO i que avui ha fet públics el departament d’Educació. Uns resultats que, si bé no satisfan els responsables d’Educació, sí permeten considerar que s’ha trencat la tendència a la baixa de l’etapa posterior a la pandèmia i que la situació, encara que lleugerament, comença a millorar. Així ho han destacat el secretari de Transformació Educativa, Ignasi Garcia Plata, i el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Carles Vega. Garcia Plata ha assegurat que el departament valora “el fet que puguem revertir la tendència a la baixa en l’avaluació de competències, però són uns resultats que no ens satisfan i que hem de millorar. Som conscients que ho revertim, però tenim un marge de millora indiscutible”.

La nota mitjana en acabar primària ha estat de 72,7 punts sobre 100 en català, 72,1 en castellà, 77,8 en anglès, 73,6 en matemàtiques i 71,6 en medi natural. Els resultats de les proves del 2022 van ser de 72,5 punts en llengua catalana, 74 en llengua castellana, 76,9 en anglesa, 71,1 en matemàtiques i 72,8 en medi natural. Les competències lingüístiques en català i castellà es mantenen pràcticament igual o pitjor, mentre que milloren les d’anglès i matemàtiques i retrocedeix la de medi natural. I són en global resultats més baixos que abans de la pandèmia de la covid.

Pel que fa a quart d’ESO, els resultats en català i castellà són els més baixos dels últims deu anys: 72,3 en cas de català –l’any passat va ser de 74,1– i de 71,6 pel que fa al castellà –75,2 el 2022–. Remunten en canvi la resta: 73,9 els resultats d’anglès –68,4 el 2022–, 62,3 en matemàtiques –61,1 l’any passat– i 68,7 la competència cientificotecnològica –63,6 el 2022–. Si es desglossen les competències, crida l’atenció els 65,2 punts de mitjana en expressió escrita tant en català com en castellà, entre 11 i 12 punts percentuals per sota de la comprensió lectora.

Tant Garcia Plata com Vega han explicat que “les competències actives”, en referència a l’expressió escrita, solen puntuar menys que les passives, però que en tot cas estan interrelacionades. “Per tenir una bona expressió escrita cal tenir una bona comprensió lectora”, segons Garcia Plata. una de les competències on més s’ha notat l’impacte de la pandèmia degut a l’important paper que juguen les famílies en l’activitat lectora. “Si l’alumnat no té accés a la lectura, tindrà més dificultats, i això s’accentua als centres de complexitat”, ha avisat el secretari de Transformació Educativa.“S’ha de millorar notablement la lectura”, segons Garcia Plata, sobretot a l’inici de l’escolarització, perquè és una competència transversal que condiciona el resultat de moltes altres.

Accions per millorar

Tot i no ser els resultats que el departament voldria, Vega ha destacat que els centres han millorat “en bloc”, fet que, segons ha dit, és una mostra que el sistema educatiu és “equitatiu”. Això es nota en la millora dels resultats dels centres amb complexitat. A sisè de primària s’han millorat resultats en els centres de complexitat més alta. És una circumstància que ja es va donar el curs passat, però que enguany ha estat encara més marcada. A quart d’ESO, la diferència de puntuació entre complexitat alta i baixa disminueix o es manté en llengua anglesa i competència matemàtica, les competències que milloren globalment.

Garcia Plata i Vega han destacat que Catalunya és dels pocs països que hagin publicat les dades senceres d’avaluació del sistema i, en els que ho han fet, es nota una baixada relacionada amb el tancament de les escoles el 2020 que s’està revertint lentament. També han explicat que Catalunya és el segon territori, darrere d’Andalusia, pel que fa a vulnerabilitat social de l’alumnat, i que això es tradueix en molta mobilitat durant el curs, el que dificulta l’aprenentatge. No obstant això, destaquen, s’està aconseguint millorar els resultats, amb major impacte en els centres més complexos. I per incidir encara més el departament posa l’’èmfasi en les actuacions que s’estan fent en les 750 escoles i instituts més complexos, en la millora de la formació docent i en l’assessorament als centres que ho demanen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia