Societat

L’àrea metropolitana, a punt per activar la zona de baixes emissions

A partir de l’1 de gener entren en vigor les restriccions als vehicles que no els correspon l’etiqueta ambiental de la DGT. La mesura afecta vehicles de l’Estat i també estrangers

La col·locació del distintiu no és obligatòria, però facilita la tasca de la Guàrdia Urbana i de les policies locals

A par­tir de l’1 de gener del 2020, per vet­llar per la salut de la ciu­ta­da­nia i millo­rar la qua­li­tat de l’aire, es res­trin­geix la cir­cu­lació per­ma­nent­ment per la ZBE Ron­des de Bar­ce­lona, de dilluns a diven­dres labo­ra­bles, entre les 7 i les 20 h, als vehi­cles que no els cor­res­pon eti­queta ambi­en­tal de la DGT (Zero, Eco, C i B). La mesura afecta tant els vehi­cles de l’Estat com els estran­gers. La ZBE Ron­des de BCN inclou Bar­ce­lona (excepte la Zona Franca indus­trial i Vall­vi­drera, el Tibi­dabo i les Pla­nes), Sant Adrià de Besòs i l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, i part d’Esplu­gues de Llo­bre­gat i Cor­nellà de Llo­bre­gat.

El direc­tor de l’Àrea de Mobi­li­tat i Trans­port, Joan Maria Bigas, recorda que sí que es podrà cir­cu­lar per les ron­des, ja que aques­tes vies que­den exclo­ses de la res­tricció. Però cal tenir pre­sent que, des de les ron­des, els vehi­cles que no els cor­res­pon eti­queta ambi­en­tal de la DGT no podran acce­dir a la ZBE Ron­des de Bar­ce­lona ni cir­cu­lar-hi per l’inte­rior. Tin­dran un any de moratòria les fur­go­ne­tes (N1), els cami­ons (N2, N3) i els auto­bu­sos (M2, M3).

La ZBE Ron­des BCN inclou Bar­ce­lona (excepte la Zona Franca indus­trial i Vall­vi­drera, el Tibi­dabo i les Pla­nes), Sant Adrià de Besòs i l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, i part d’Esplu­gues de Llo­bre­gat i Cor­nellà de Llo­bre­gat.

La col·locació del dis­tin­tiu no és obli­gatòria, però faci­lita la tasca de la Guàrdia Urbana i de les poli­cies locals dels muni­ci­pis afec­tats en cas de con­trols manu­als d’aquests cos­sos de segu­re­tat. Per tant, és reco­ma­na­ble por­tar-lo.

Els con­duc­tors que cir­cu­lin sense l’eti­queta ambi­en­tal de la DGT col·locada al vehi­cle podran ser atu­rats pels agents a la ZBE Ron­des de Bar­ce­lona. En aquests casos, els agents com­pro­va­ran la docu­men­tació del vehi­cle i la matrícula i veri­fi­ca­ran si està sub­jecte a les res­tric­ci­ons de trànsit.

El direc­tor de Ser­veis de Mobi­li­tat Sos­te­ni­ble, Car­les Conill, des­taca la com­ple­xi­tat tec­nològica de la imple­men­tació de la ZBE: “És una de les zones més grans d’Europa que cal tenir coberta tec­nològica­ment, de manera que els vehi­cles que siguin san­ci­o­na­bles rebin la pena­lit­zació a través de cada un dels ajun­ta­ments afec­tats.” El con­trol es farà automàtica­ment mit­jançant càmeres a través d’una pla­ta­forma metro­po­li­tana ges­ti­o­nada per l’AMB i l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona.

Tot i que l’acti­vació de la ZBE serà l’1 de gener, a par­tir d’aquest dia es pro­ce­dirà a avi­sar els vehi­cles sense dis­tin­tiu. Serà a par­tir de l’1 d’abril que es començaran a fer efec­ti­ves les pos­si­bles pena­lit­za­ci­ons. Les orde­nan­ces muni­ci­pals que han de fixar aques­tes pos­si­bles san­ci­ons s’apro­va­ran als cinc muni­ci­pis impli­cats en la ZBE a final d’aquest any. Segons mar­quen les orde­nan­ces muni­ci­pals en aquest cas, la sanció serà d’un mínim de 100 euros.

Excep­ci­ons, auto­rit­za­ci­ons i regis­tre

Entre les excep­ci­ons a l’accés de la ZBE hi ha els vehi­cles de trans­port de per­so­nes amb mobi­li­tat reduïda i els vehi­cles de ser­veis.

Els ciu­ta­dans amb vehi­cles que no els cor­res­pon­gui eti­queta ambi­en­tal i els que tenen vehi­cles estran­gers s’hau­ran d’ins­criure en el regis­tre metro­po­lità zbe.​barcelona, acti­vat des del 16 de novem­bre pas­sat, i poste­ri­or­ment podran sol·lici­tar i tra­mi­tar les seves auto­rit­za­ci­ons (un total de 10 per vehi­cle) necessàries per tal de poder acce­dir i cir­cu­lar dins la ZBE Ron­des Bar­ce­lona.

Més infor­mació:

zbe.​barcelona

7 h-20 h
horari en què es restringirà l’accés dels vehicles que no tinguin l’etiqueta ambiental de la DGT. Els caps de setmana les restriccions no s’aplicaran.
10
autoritzacions diàries l’any són les que poden sol·licitar els vehicles als que no correspongui etiqueta ambiental de la DGT. El cost és de 2 euros, amb bonificacions.
50.000
vehicles menys el primer any són els que es calcula que deixaran d’entrar a la ZBE durant els primers dotze mesos d’implantació de les restriccions d’accés.
95
quilòmetres quadrats d’extensió total és el que té la ZBE Rondes de Barcelona, fet que la converteix en una de les més grans d’Europa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia