Societat

Whisky, ‘snacks’, cervesa i vi, els nous reis del súper

Els hàbits de consum canvien a mesura que avança el confinament, i begudes i aperitius típics de bars i restaurants són els productes més venuts

Desbanquen els aliments de rebost com ara llegums, oli i arròs

Pri­mer va ser el paper higiènic i els desin­fec­tants; després, els lle­gums, l’arròs, la pasta, la farina i l’oli, i ara, les begu­des espi­ri­tu­o­ses, el vi, la cer­vesa i els snacks. El car­retó d’anar a com­prar es va adap­tant al con­fi­na­ment, més o menys estricte, a mesura que pas­sen els dies. Les dades del Minis­teri d’Agri­cul­tura i les que faci­li­ten les diver­ses cade­nes d’hiper­mer­cats i super­mer­cats indi­quen que, tot i que con­ti­nua la tendència a com­prar més que en el mateix període de l’any pas­sat en tots els sub­sec­tors de l’ali­men­tació, s’ha pas­sat d’emma­gat­ze­mar pro­duc­tes de pri­mera neces­si­tat a com­prar els que es con­su­mei­xen habi­tu­al­ment als bars i res­tau­rants, ara tan­cats.

D’aquesta manera, des­taca que durant la set­mana del 9 al 15 de març, la de l’inici del con­fi­na­ment, es va ven­dre arreu de l’Estat un 159% més d’arròs, un 148% més de farina, un 144% més de pasta, un 122,5% més de lle­gums, un 98% més d’oli, un 83% més de sucre i un 82% més de con­ser­ves de peix. Aques­tes dades es mode­ren en la segona set­mana, la del 16 al 22 de març, tot i que la com­pra de farina va seguir dis­pa­rada, amb un aug­ment del 196%. La venda de lle­gums, per exem­ple, va aug­men­tar, però ja només un 68%.

Aquesta tendència a mode­rar el con­sum de pro­duc­tes de rebost es manté en la ter­cera set­mana, però és en l’última de la qual es tenen dades, la del 30 de març al 5 d’abril, en què es veu clara­ment un canvi de tendència, coin­ci­dint gai­rebé amb el pri­mer mes de con­fi­na­ment. En aquesta set­mana, i farina a banda, els pro­duc­tes que regis­tren un aug­ment de ven­des més acu­sat, un 79%, són les begu­des espi­ri­tu­o­ses, entre les quals hi hau­ria el rom, el whisky, el brandi i la rata­fia, per exem­ple. Dar­rere seu, altres pro­duc­tes també asso­ci­ats al con­sum en bars i res­tau­rants, com la fruita seca i els snacks, amb un aug­ment del 78%; la cer­vesa, un 70%; la xoco­lata, un 63%, i el vi i begu­des deri­va­des com ara la san­gria, amb un 62%. Cap altre pro­ducte d’ali­men­tació supera un aug­ment del 45%, a diferència del que havia pas­sat en les set­ma­nes ante­ri­ors.

Una altra cosa és el que ha pas­sat amb la venda de farina, lle­vat i ous, que han con­ti­nuat amb aug­ments molt impor­tants. De tota manera, caldrà veure quina evo­lució seguei­xen a par­tir d’ara, ja que, a banda de la pos­si­bi­li­tat que el con­fi­na­ment hagi por­tat molta gent a atre­vir-se a fer pa casolà o més pas­tis­sos, la cele­bració de la Set­mana Santa, amb les tra­di­ci­o­nals mones, mol­tes fetes a casa aquest any, també s’ha de tenir en compte. En aquest sen­tit, la cadena Mer­ca­dona va fer públic que havia dupli­cat les ven­des de bicar­bo­nat de sodi: va pas­sar de ven­dre’n vuit uni­tats per esta­bli­ment al dia a una mit­jana de setze. El bicar­bo­nat de sodi es fa ser­vir en rebos­te­ria, però també se n’ha incre­men­tat la venda perquè un dels seus múlti­ples usos és la neteja i desin­fecció de fruita, ver­dura i roba.

Xoco­lata terapèutica

Un altre dels pro­duc­tes en alça és la xoco­lata: del 10% de la pri­mera set­mana al 63,5% de l’última de la qual es tenen dades. Durant aquests dies, diver­sos experts han expli­cat que la xoco­lata, con­su­mida amb mode­ració, té un efecte terapèutic, ja que redu­eix la sen­sació d’ansi­e­tat. Un estudi de l’empresa Gelt situ­ava l’aug­ment del con­sum de xoco­lata en el 79%, però asse­gu­rava que els pro­duc­tes més con­su­mits en els últims dies són les oli­ves i les pata­tes fre­gi­des, un snack. La com­pa­nyia d’anàlisi de dades Niel­sen coin­ci­dia amb la tendència i situ­ava entre els pro­duc­tes més venuts els rela­ci­o­nats amb la rebos­te­ria, amb un aug­ment del 62%; la cer­vesa, amb un 45%, i els snacks, amb un 44%.

Les dades també coin­ci­dei­xen amb les tendències obser­va­des als matei­xos super­mer­cats. Així, fonts de la cadena Car­re­four con­fir­ma­ven a aquest diari un gran aug­ment de la demanda de pro­duc­tes fres­cos, pro­duc­tes de rebos­te­ria i begu­des. Fora de l’ali­men­tació, i en el canal web, des­taca la venda d’arti­cles rela­ci­o­nats amb el fit­nes, vide­o­jocs, tren­ca­clos­ques, jocs de taula i impres­so­res i car­tut­xos. Fonts de Caprabo, per la seva banda, expli­quen que els pro­duc­tes més en alça són els fres­cos, espe­ci­al­ment els fres­cos enva­sats, frui­tes i hor­ta­lis­ses, car­nis­se­ria i xar­cu­te­ria i pei­xa­te­ria. Quant als ali­ments de rebost, creix sobre­tot la venda de cigrons, sopa, tonyina, pasta i begu­des. Fonts de Mer­ca­dona con­fir­men la mateixa tendència i asse­gu­ren que tots els pro­duc­tes bàsics d’ali­men­tació que ven han regis­trat aug­ments con­si­de­ra­bles, però des­ta­quen sobre­tot els vin­cu­lats a la rebos­te­ria. Fora de l’ali­men­tació, des­taca la venda de tints per als cabells, ja que la com­pa­nyia ha pas­sat de ven­dre’n 11 uni­tats per botiga cada dia a 25.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia