Els robots serveixen begudes i detecten l’assetjament escolar
La intel·ligència artificial també s’aplica per anticipar la demència
El vigor de l’emprenedoria impulsa el MWC
Més enllà dels terminals telefònics, el gran atractiu del Mobile World Congress és descobrir noves aplicacions de la tecnologia per construir un nou millor. La robòtica i la intel·ligència artificial hi tindran, segur, un paper molt important, ja sigui per a feines tan rutinàries com servir copes o tan rellevants com prevenir l’assetjament escolar o futures malalties.
Entre els primers hi ha Kime, un robot impulsat per Telefónica que és prou autònom per servir els còctels que l’usuari demana en una pantalla després d’identificar-se. I va més enllà: quan el client torna a la barra el reconeix i ja se li adreça pel seu nom i li parla en el seu idioma nadiu. És una innovació pensada per humanitzar les màquines de vending i per atendre puntes d’alta demanda als bars, com en els descansos d’un partit de futbol, per exemple. També amb aquesta finalitat, i pensant en festivals de música, Damm ha presentat un braç articulat robòtic que serveix cervesa de manera autònoma.
Aquesta és una de les novetats que es poden veure a l’apartat d’emprenedoria 4YFN, però segurament serà molt més rellevant el projecte WatsomApp, també present al pavelló més jove i dinàmic de la fira. Es tracta d’una aplicació amb intel·ligència artificial que busca prevenir el bullying i que l’empresa Kioai ja està implementant en una dotzena d’escoles catalanes. Els alumnes seuen en grup davant d’un robot i fan un joc per detectar si hi ha un cas d’assetjament i quines són les víctimes. “El nostre sistema es basa en la detecció de paraules que poden denotar emocions”, explica Gustavo Beltran, director del projecte.
L’ús de la veu és un altre gran recurs que pot aprofitar la intel·ligència artificial. De fet, amb només un minut de conversa, l’empresa bascocatalana AcceXible diu que en té prou per determinar si una persona desenvoluparà pròximament deterioració cognitiva lleu o demència. Es tracta d’una aplicació pensada per ajudar els facultatius i que ja ha seduït grups com Quirón Salut perquè té una efectivitat de detecció superior al 90%, segons ha certificat l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris. Els seus fundadors treballen ara per adaptar els algoritmes del sistema amb l’objectiu d’oferir el mateix servei amb la depressió.