Del 4 al 6 d’abril se celebra al recinte de Montjuïc de la Fira de Barcelona la segona edició de la Barcelona Wine Week (BWW), per donar a conèixer internacionalment els vins i caves de l’Estat, entre els quals hi ha els catalans, que en són una part molt important. Els vins i caves es van estar promocionant durant anys en el marc de l’Alimentària, però finalment el sector, per la seva singularitat i la seva importància, va decidir fer un saló professional exclusiu. Així va néixer la BWW, la primera fira del món dedicada al vi de tot l’Estat, que es va estrenar en solitari el febrer del 2020. A causa de la pandèmia, aquesta segona edició es va anar ajornant i ara finalment es farà a principis d’abril, coincidint, per casualitat i de manera excepcional, amb Alimentària & Hostelco. “El nostre principal objectiu és augmentar les oportunitats de negoci de les empreses expositores, propiciant trobades i ocasions de contacte amb els compradors internacionals, distribuïdors i importadors, per incrementar les seves exportacions i facilitar l’accés a nous mercats”, explica Javier Pagés, president del saló i que també és president de la DO Cava.
La BWW és el saló més important que es fa al món de tot el vi de l’Estat?
Som la fira de referència del vi espanyol a nivell nacional i internacional. En aquesta edició hi participen més de 600 cellers, pràcticament totes les denominacions d’origen d’Espanya i els consells reguladors. Els expositors estaran repartits per les denominacions d’origen, però com que hi ha alguns cellers que tenen més d’una DO i són suficientment grans, també hi haurà un espai de marques per a elles.
Amb la BWW es reactivarà el món del vi després de la pandèmia?
És veritat que la pandèmia va afectar molt el sector del vi i del cava perquè van lligats a la restauració i a l’hostaleria, que han patit molt, però la realitat és que el sector del vi ja s’ha reactivat i ara hi torna a haver bones vendes tant al país com en l’àmbit internacional. La fira pretén ser un punt de referència, un lloc on un cop cada dos anys es puguin donar a conèixer les novetats, es pugui parlar dels temes que preocupen el món del vi i, per als compradors, un lloc on poder trobar-se amb els cellers que ja coneix i conèixer-ne de nous, un espai per dinamitzar el sector. Ha de servir perquè els compradors puguin descobrir cellers i vins i caves que sense aquest marc potser no trobarien. La fira el que fa és aglutinar aquests 600 cellers i propiciar els intercanvis i els negocis i posar-se al dia del que passa i el que passarà en el món del vi. És una fira professional, però podria ser molt atractiva per als consumidors.
Un dels grans temes de la fira, un dels eixos vertebradors de les conferències que s’hi faran, és la sostenibilitat?
El paper clau de les varietats autòctones de raïm, les que més s’adapten a la terra, i la seva contribució a un cultiu sostenible, serà el fil conductor de bona part de les activitats d’aquesta BWW. Volem fer valdre les nostres varietats més conegudes (en negre tenim l’ull de llebre i garnatxes, i en blancs tenim el xarel·lo, el parellada, el macabeu, el verdejo, l’albarinyo) i posar sobre la taula varietats que havien quedat arraconades i s’estan rescatant, que donen nous sabors...
Un altre tema de què es parlarà en aquesta BWW serà l’enoturisme.
Sí, molt important i que interessa molt. Els cellers són al territori, són macos, tenen arquitectura, alguns formen part de la cultura de la mateixa terra; al voltant d’aquests cellers sovint hi ha localitats amb monuments preciosos, el paisatge és espectacular i a la gent li agrada sortir, visitar els cellers i combinar-ho amb la visita al territori. El món de l’enoturisme ara mateix s’està desenvolupant molt i interessa molt en el terreny turístic. Als Estats Units, a Califòrnia, ara mateix és un negoci molt potent.
Als cellers els interessa aquest turisme?
Molt, perquè és un negoci addicional que tenen: poden rebre la gent, ensenyar les seves marques, les vinyes, i dones a la gent una experiència de consum que es comparteix en grup, perquè molta gent hi va en família o amb els amics...
L’enoturisme a casa nostra creix. També entre els turistes estrangers?
I tant, penseu que en l’àmbit internacional hi ha agències de viatges especialitzades en enoturisme i gent a qui li agrada viatjar i conèixer vins de diverses regions. Un japonès, per exemple, visita el Penedès, després La Rioja, després Bordeus..., a cada lloc coneix les ciutats més importants, dos o tres cellers, on li fan tasts amb alta gastronomia, l’atén l’enòleg, pregunta sobre els vins, visita la zona, el paisatge, ho combina amb altres activitats, cicloturisme o caminades, o el que sigui... I això cada vegada s’està desenvolupant més, i és un turista molt valuós. La idea del sector del vi és insistir en aquest camí. I no només interessa als cellers, interessa també als pobles, perquè tot això reactiva l’economia local, crea feina i, a més, és un turisme respectuós.
El vi és un producte que creix. Avui es va a un restaurant i tan important és el plat com la copa.
Sí, és així. Si vas a un restaurant, el vi és part de l’experiència gastronòmica. Poder escollir un vi o un altre, la xerrada que hi ha darrere de la tria, el maridatge... El món del vi forma part de la nostra cultura, de la nostra gastronomia, i això està creixent molt perquè la gent cada vegada disfruta més d’aquest tipus d’experiència. Tenim la sort que a casa nostra tenim una de les millors gastronomies del món i que la tradició de barrejar menjar i vi és una cosa molt nostra i ens agrada moltíssim. I on hi ha turisme i gastronomia es desenvolupa el sector del vi. Penso en les illes Balears, per exemple, on estan sorgint vins molt bons.
I a Catalunya?
L’Empordà o el Montsant en són un exemple claríssim. Són denominacions d’origen que sempre han existit però que no tenien la importància i el creixement que han tingut els darrers anys.
A Catalunya els restaurants cada cop introdueixen més vins propis?
Sí, perquè la demanda ha crescut molt. Les denominacions d’origen de Catalunya i la riquesa del vi que hi ha són espectaculars. Hi ha moltíssims cellers amb varietats molt diferents. Podríem parlar, per exemple, de la Conca de Barberà, una DO on hi ha una varietat que es diu trepat que fa un vi negre boníssim i molt diferent. Cada zona té les seves varietats i la gent cada vegada les coneix més i s’hi interessa més. Hi ha molta gent que està descobrint la gastronomia i el vi. El sector ha treballat molt per fer créixer aquest interès i la cultura del vi. També ha sortit molta literatura. Ens anem culturitzant.
En aquesta BWW hi ha un programa amb moltes propostes.
Quan explicava que un dels eixos del saló és la sostenibilitat, en una de les xerrades, per exemple, es parlarà de com les nostres varietats de raïm s’han adaptat al clima, de què s’està fent perquè les vinyes necessitin menys aigua. També hi haurà el Wine Tasting Journey/ Hidden Grapes, una activitat dirigida per Ricardo Herrera, d’Enoaula, que disposarà d’una barra de vins de varietats autòctones minoritàries. Hi haurà l’espai Speaker’s Corner, on es parlarà, entre altres coses, del vi com a factor cultural, però en altres espais es faran conferències sobre les oportunitats i els reptes que té el món del vi. Es parlarà dels mercats i el posicionament del vi espanyol en aquests mercats. Penseu que del vi espanyol més de la meitat s’exporta fora, encara que no tot és embotellat.
Què vol dir?
Que hi ha països que compren els nostres vins però després ells l’embotellen i hi posen el valor afegit, tot i que nosaltres som una potència mundial en el sector del vi i cada cop venem més vi embotellat. Som el país que tenim més vinya del món. Això és impressionant!
I el vi ecològic?
Creix, i la majoria de cellers treballen per mirar com reduir el consum d’aigua, com reduir la petjada del diòxid de carboni. Una de les coses és anar disminuint el pes de les ampolles. En el sector de la DO Cava, el 2025 tot el de guarda superior serà de producció ecològica.
Parlem del cava. A la BWW hi haurà un tast amb el títol ‘Els 7 magnífics’.
Sí, el periodista i sommelier Ramon Francàs dirigirà Els 7 magnífics del cava, un tast exclusiu de caves selectes que es troben ara disponibles en el mercat i amb un mínim de 10 anys de criança, representatius de la piràmide qualitativa de la DO Cava. D’aquests set caves, a més, el conjunt de les seves vinyes són veritables paratges, paisatges preciosos.
I també es lliuraran els Barcelona Rosé International Bubbles Awards, que premien els millors escumosos rosats.
És un premi que ja abans de la BWW es donava però que ara hem integrat a la celebració del saló. La intenció és promocionar la qualitat dels escumosos rosats.
El Parlament Europeu volia posar a les botelles de vi una etiqueta com les que posen als paquets de tabac advertint que consumir molt vi pot provocar càncer. El sector ho ha parat.
Sí, i es posarà una etiqueta on es recomanarà un consum responsable de vi. El que volien fer ens amoïna molt perquè veiem amb preocupació que hi ha una sèrie de gent que d’alguna manera considera l’alcohol com alguna cosa que pot ser perjudicial per a la salut. I és veritat si se n’abusa. Però aquí cal dir que hi ha molta diferència entre els destil·lats i el vi, que té una graduació d’uns 11 graus, que es consumeix en general mentre es menja i que per a nosaltres i la cultura del vi és aliment. Hauria sigut un desastre posar una etiqueta com les que surten als paquets de tabac. Nosaltres diem que tant per la manera com es consumeix el vi com pel fet que no hi ha cap estudi que relacioni el consum de vi amb el càncer, i mira que se n’han fet!, no entenem aquesta visió. Ara bé, nosaltres som els primers que defensem i potenciem el consum moderat del vi. Si us mireu bé les etiquetes de les ampolles, ja hi diu que es moderi el consum de vi. El vi no s’ha de prendre de manera desmesurada, el vi s’ha de gaudir de manera civilitzada.