Infraestructures i serveis

Els bicibusos comencen a fer-se un lloc a les ciutats

En dos anys s’han creat diversos grups de mainada i adults que es desplacen a l’escola en bicicleta

El seu objectiu és una nova mobilitat

Hi tenen tirada els que caminaven, i no tant els que van en cotxe

En qüestió d’un parell d’anys s’han anat posant en ser­vei a la demar­cació de Girona diver­sos bici­bu­sos esco­lars, els dar­rers, a Pala­fru­gell i Sant Joan de les Aba­des­ses. El curs pas­sat se’n van estre­nar a Olot, Girona, Ripoll, Por­que­res i Banyo­les . Els bici­bu­sos són grups d’alum­nes acom­pa­nyats d’adults que, ben orga­nit­zats i equi­pats amb armi­lles per fer-se ben visi­bles, van i venen dels cen­tres d’ense­nya­ment en bici­cleta, per norma gene­ral, un sol dia a la set­mana. Han començat amb poca gent, però con­fien a anar crei­xent.

Dei­xar de fer els des­plaçaments esco­lars en cotxe no és l’únic objec­tiu d’aquest sis­tema, sinó que es pretén també –o sobre­tot– anar incul­cant als més petits una cul­tura de la bici­cleta, que inclou l’edu­cació en les nor­mes de trànsit, la cons­ci­en­ci­ació que és un hàbit salu­da­ble i alhora cri­dar l’atenció dels ajun­ta­ments sobre la neces­si­tat de dis­po­sar de car­rils bici.

No és una empresa sen­zi­lla: el fet d’haver de com­par­tir espai amb vehi­cles de motor espanta mol­tes famílies, asse­nya­len alguns dels pio­ners. La pluja o el mal temps en gene­ral, en canvi, no són deter­mi­nants en alguns llocs, però sí a les zones situ­a­des a més alti­tud (vegeu l’arti­cle de la plana següent).

Els pio­ners d’Olot

Una de les ciu­tats de la demar­cació on està tenint més accep­tació el bicibús és Olot. A prin­ci­pis del curs 2021/2022 es va estre­nar el bicibús de l’escola de Sant Roc (un cen­tre que té l’avan­tatge de tenir la via verda del Car­ri­let a tocar) i des d’ales­ho­res se n’han orga­nit­zat a les esco­les Petit Plançó i Pla de Dalt i en un cen­tre de secundària, l’ins­ti­tut Mont­sa­copa (en aquest cas, ara estan parats i ho repren­dran a la pri­ma­vera). A Sant Roc –explica Anna Vila, una de les mares impul­so­res– el nom­bre de ciclis­tes ha que­dat estan­cat al vol­tant de 22. No con­si­dera, però, que s’hagi tocat sos­tre perquè, d’una banda, no ho estan pro­mo­ci­o­nant gaire i, de l’altra, quan se cele­bren acti­vi­tats espe­ci­als, com el Dia sense Cot­xes, hi ha molta par­ti­ci­pació. Amb més d’un curs sen­cer d’experiència, han com­pro­vat que els que peda­len són majo­ritària­ment els que ana­ven a l’escola a peu, i no pas els que hi ana­ven en cotxe. Per Vila, aquest hàbit de dei­xar la cri­a­tura a la porta de l’escola s’ani­ria per­dent el dia que l’Ajun­ta­ment tanqués els car­rers a les hores d’entrada i sor­tida. Quant a la con­vivència amb els vehi­cles de motor, aquesta mare la con­si­dera bona, en línies gene­rals.

A Girona, cinc esco­les

A Girona ja hi ha cinc esco­les amb bicibús: Annexa, Balan­drau, Bru­guera, Domeny i Peri­cot. La pre­si­denta de l’AFA d’aquest dar­rer cen­tre, Anna Crous, ha estat una de les impul­so­res. “L’objec­tiu a mitjà i llarg ter­mini és acon­se­guir que la gent agafi l’hàbit de la bici­cleta amb nor­ma­li­tat; ales­ho­res ja no cal­dran els bici­bu­sos”, mani­festa. Aquest esce­nari, però, sem­bla molt llunyà. A les tres línies del pilot del Peri­cot, en una no tenen ni un metre de car­ril bici i a les altres dues només alguns trams. Per això rei­vin­di­quen una xarxa de car­rils bici per la ciu­tat. Actu­al­ment for­men el bicibús del Peri­cot entre 20 i 30 cri­a­tu­res. Si la xifra no és més gran és perquè “la qüestió de la segu­re­tat fa tirar enrere força famílies, com és lògic”, lamenta Crous. Una altra dada que s’ha de tenir en compte és la que asse­nya­la­ven a l’escola de Sant Roc d’Olot, que aquest bicibús de moment està atra­ient mai­nada que anava a l’escola a peu, i no tant els que s’hi des­plaçaven en cotxe.

LES FRASES

Caldria que es tanquessin els carrers pròxims a l’escola a les hores d’entrada i sortida
Anna Vila
ESCOLA DE SANT ROC D’OLOT
Quan s’hagi generalitzat l’hàbit d’anar en bicicleta ja no caldran els bicibusos
Anna Crous
ESCOLA PERICOT DE GIRONA
Hi ha ajuntaments que s’hi han implicat molt, com ara els d’Olot o Sant Joan de les Abadesses
Helena Vilardell
CANVIS EN CADENA

Per “culpa” d’unes mestres de Vic

Els orígens del bicibús els trobem a Osona, el 2019, quan dues mestres de l’escola El Petit Miquel de Vic van decidir acompanyar en els trams més perillosos la mainada que es desplaçava en bici al centre d’ensenyament. El pas següent va ser organitzar-se d’una manera més estable, donant forma d’aquesta manera al bicibús. Una d’aquelles mestres –i mare– és Helena Vilardell, posteriorment fundadora de la plataforma Canvis en Cadena , que està oferint assessorament tècnic i una aplicació als interessats a muntar aquest servei. “No ens hauríem imaginat mai l’èxit que està tenint”, admet, i explica amb satisfacció que no es refereix només a Catalunya, sinó que els arriben consultes dels Estats Units, Sud-àfrica, l’Argentina... Al nostre país –explica Vilardell, una apassionada de la bicicleta, tant en l’àmbit esportiu com en l’ús urbà– la resposta de les administracions és desigual. En el cas de la demarcació de Girona, destaca la implicació que han mostrat els ajuntaments d’Olot i Sant Joan de les Abadesses.

El Ripollès, on el fred pot ser un inconvenient

R. Estéban

A la comarca del Ripollès de moment hi ha dos pilots ciclistes escolars en marxa, el de l’escola Maragall de Ripoll i el de l’escola Mestre Andreu de Sant Joan de les Abadesses. Tots dos han estat promoguts per l’Associació Leader Ripollès Ges Bisaura. “Estem anant als centres d’ensenyament per explicar-los en què consisteix, i si ho veuen bé, aleshores ells ja s’organitzen”, explica Elisabet Clota, tècnica d’aquesta entitat.

Ripoll, sense carrils bici

A l’escola Maragall ho van posar en marxa a l’abril i hi pedalen prop de 40 nens i nenes, a través de quatre línies. Fins fa quatre dies han gaudit d’un temps favorable i no saben com respondrà la gent quan faci fred de debò, explica Arnau Urgell, un dels pares impulsors de la iniciativa.

Pràcticament el 90% dels traçats transcorren per vies compartides amb vehicles de motor, un fet que obliga a extremar les mesures de seguretat (“de mitjana, som un adult per cada tres alumnes”, remarca Urgell) i alhora serveix d’argument per reivindicar carrils bici urbans a Ripoll. Fins ara –hi afegeix– el comportament dels conductors de cotxes ha estat molt respectuós i no hi ha hagut incidents.

Esperant la primavera

La incògnita de què passarà quan les temperatures baixin també la tenen els ciclistes de l’escola Mestre Andreu de Sant Joan de les Abadesses. Han començat fa unes quantes setmanes, amb una dotzena de nens i nenes i els corresponents adults que els acompanyen (el nombre varia, però sempre són suficients). “Són més mainada del que prevèiem; segurament creixerem a la primavera, quan faci bon temps; ara el fred farà tirar enrere més d’un”, comenta un dels pares impulsors, Gerard Soldevila.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia