Infraestructures i serveis

mobilitat

Un únic dia de pau durant aquest agost a rodalies

Ahir va tor­nar a ser un dia com­pli­cat a roda­lies. Una incidència en un dels túnels de plaça Cata­lu­nya de Bar­ce­lona va pro­vo­car l’atu­rada de totes les línies de la xarxa, i també de les de mit­jana distància, durant una hora, una cir­cumstància que va com­por­tar retards enca­de­nats i esce­nes recur­rents de males­tar entre els usu­a­ris que havien de supor­tar les espe­res a les esta­ci­ons enmig d’una onada de calor sufo­cant. Més al nord, també va que­dar momentània­ment inter­rom­puda la cir­cu­lació de trens entre Figue­res i Port­bou per una ava­ria del sub­mi­nis­tra­ment elèctric.

Aquests, però, no són ni de bon tros dos epi­so­dis aïllats, com es va afa­nyar a recor­dar la con­se­llera de Ter­ri­tori, Ester Cape­lla, en una piu­lada. I és que aquest mes d’agost només hi ha hagut un dia, el 6 –que a més va caure en diu­menge–, en què els comp­tes d’infor­mació d’Adif a les xar­xes soci­als no van repor­tar cap incidència tècnica o ava­ria que afectés el ser­vei. En 23 dels 24 dies res­tants no es pot dir el mateix ja que en tots apa­reix res­se­nyada almenys una con­tingència, amb més o menys con­creció –o gens– sobre quin va ser el seu ori­gen.

Aques­tes xifres reve­len que l’agost està sent un mes espe­ci­al­ment embro­llat a la xarxa fer­roviària. Fent un recompte amb paper i lla­pis es veu que l’R2, que va de Gra­no­llers cen­tre a Cas­tell­de­fels, és la línia que ha donat més mal­de­caps aquest agost, tenint en compte el total de jor­na­des amb algun tipus de con­tra­temps. Al dar­rere vin­dria l’R4 –Sant Vicenç de Cal­ders i Man­resa–, amb sis, amb la par­ti­cu­la­ri­tat, però, que cinc d’aquests epi­so­dis es van pro­duir en dies con­se­cu­tius –del 18 al 22 d’agost.

Tot aquest cúmul de cir­cumstàncies, suma­des als fets d’ahir, ha dut el govern a recla­mar, un cop més, el traspàs del ser­vei. “Pren­drem les mesu­res que cal­gui davant del des­ga­vell per­ma­nent. I segui­rem exi­gint ple­nes com­petències per ges­ti­o­nar el trans­port fer­ro­vi­ari de roda­lies. La ciu­ta­da­nia està farta d’un ser­vei de segona”, denun­ci­ava el pre­si­dent, Pere Ara­gonès, a través d’una piu­lada a la xarxa X. Al seu torn, la con­se­llera Ester Cape­lla, que ja ha dema­nat una reunió “urgent” amb la minis­tra Raquel Sánchez per trac­tar aquesta qüestió, redun­dava en el mis­satge afir­mant: “No ens can­sa­rem de dema­nar el traspàs ínte­gre del ser­vei (vies, catenàries, trens) i l’apor­tació econòmica necessària. Volem deci­dir la xarxa fer­roviària que volem per al nos­tre país.”

Una més a la llista

La cir­cu­lació de trens de les línies R1, R2, R2 Nord, R3 i R4 es va res­ta­blir ahir a quarts d’una del mig­dia després d’un inci­dent que, segons Adif, es va pro­duir a un quart de deu. Les línies més afec­ta­des per aquest enèsim con­tra­temps van ser l’R1 (l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat - Maçanet Mas­sa­nes), l’R2 (Gra­no­llers Cen­tre - Cas­tell­de­fels), l’R2 Nord (Maçanet Mas­sa­nes - aero­port), l’R3 (l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat - Puig­cerdà) i l’R4 (Sant Vicenç de Cal­ders - Man­resa). Con­cre­ta­ment, l’ava­ria es va pro­duir en els sis­te­mes de senya­lit­zació i gestió de trànsit a la bifur­cació de Marina, a l’inte­rior dels túnels, i va dei­xar sense ser­vei les esta­ci­ons d’Arc de Tri­omf i la Sagrera. A banda, els com­bois de l’R3 (l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat - Puig­cerdà) i l’R4 (Sant Vicenç de Cal­ders - Man­resa) van cir­cu­lar des­vi­ats per pas­seig de Gràcia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia