Endesa té en període de proves a Girona l’app per transmetre ordres a tècnics
El Projecte E-CHO és la forma que Endesa ha escollit per abandonar el telèfon tradicional per fer un salt a la digitalització de les comunicacions del Centre de Control d’Endesa a Catalunya.
Des d’ara, i en fase pilot a la ciutat de Girona amb l’ànim d’estendre-ho a tot Catalunya primer, i a la resta de l’Estat després, la Companyia ha aplicat un canvi estructural irreversible a l’hora de transmetre instruccions a tècnics i operaris que treballen sobre el terreny fent maniobres a la xarxa de distribució elèctrica.
El Projecte E-CHO forma part del projecte global Grid Blue Sky, un nou model de plataforma per a gestionar, de manera unificada, totes les xarxes de la Companyia que fins ara s’abordaven de manera independent.
Fins ara, des del centre de control es trucava al personal de camp i se li donava les instruccions pertinents per fer determinades maniobres, que aquest repetia per verificar que eren les correctes i que l’ordre s’havia entès perfectament. Aquesta comunicació telefònica -a través d’emissores, de ràdios...- podia estar sotmesa, com és lògic, a interferències de l’entorn (cobertura deficitària, sorolls de trànsit, contaminació acústica...). Tenint en compte que les maniobres són, de lluny, el punt més crític quan s’opera a la xarxa, s’ha fet un pas endavant per a guanyar en nitidesa, claredat, traçabilitat, rapidesa i, sobretot, seguretat.
A mode d’exemple, l’any passat es van realitzar a Catalunya un total d’1.231.703 maniobres des del Centre de Control de la Companyia a Catalunya, de les quals, un 54% (585.127) van ser fetes utilitzant el telèfon. L’objectiu del projecte és aconseguir digitalitzar aquest percentatge de maniobres que encara es fan via telefònica, un 46% del total. El 54% restant ja s’estan fent de forma digital mitjançant els telecomandaments instal·lats a la xarxa de mitja tensió.
El Projecte E-CHO marcarà un abans i un després en l’operació de la xarxa elèctrica, donat que, incorporant la digitalització en aquest procés, se’l farà més eficient, tot reduint els temps en cas d’avaries i, sobretot, més segur per les persones que treballen en el manteniment i millora de la xarxa elèctrica d’Endesa.