Societat

Societat

Es registren prop de 500 accidents amb ferits a l’AP-7 fins a l’agost

Suposa un 28% més que abans de la fi dels peatges i un 3% més que en el mateix període de 2023

La sinistralitat a l’AP-7 va a l’alça. Entre el gener i l’agost d’aquest any, s’han registrat 462 accidents amb ferits, el que suposa un 3% més que en el mateix període del 2023 i un 28% més que en els primers vuit mesos de 2019, l’últim any no pandèmic abans de la fi dels peatges. Segons les dades del Servei Català de Trànsit obtingudes per l’ACN via transparència, els accidents amb morts han caigut de nou a quatre en l’últim lustre. Pel que fa a les hores de retencions, aquest 2024 ja sumen més de 5.000, superant així en un 50% les de tot el 2019. Des del Servei Català del Trànsit creuen que les xifres es deuen a l’augment del trànsit derivat de la gratuïtat de les autopistes. Segons apunten una part dels conductors que circulaven per altres vies ara ho fan per l’AP-7 i la C-33, que estan “especialment afectades” per aquests canvis de ruta. Tant és així que la mitjana de vehicles lleugers que passen per la via en el punt quilomètric 169,2, a l’alçada de Martorell, era d’uns 80.000 cada dia el 2019, una xifra que no ha parat de pujar des de l’inici de la gratuïtat, fins als 106.196 de mitjana diària. Tot i aquestes xifres, indiquen que els incidents provocat per l’augment del trànsit “són de menys gravetat que si passessin a alguna de les vies alternatives”.

Si s’analitzen les dades es veu com les xifres de sinistralitat amb ferits han anat augment de forma esglaonada en els darrers tres anys després d’una caiguda provocada per la pandèmia. Si ens remunten a l’any 2019, el nombre d’accidents amb víctimes de qualsevol grau van ser 370. Va caure fins a 185, l’any 2020 i a 276 l’any 2021. El 2022, ja amb l’autopista gratuïta, va ressorgir fins als 451 sinistres en el mateix període, i la xifra s’ha estabilitzat a l’alça tant l’any passat (457) com el 2024 (466). Si bé l’any 2019 la sinistralitat a aquesta via suposava el 18% del conjunt de la xarxa viària, la proporció ha superat el 20% coincidint amb la fi dels peatges.

Si s’analitzen les dades amb casos d’accidents greus, també es mostra un repunt respecte 2019 quan es van registrar 21 en els primers vuit mesos de l’any. En els tres anys des de la fi dels peatges sempre n’hi ha hagut més –aquest any la xifra ha arribat a 30. Cal destacar, però, que en cas dels sinistres amb morts, el resultat és diferent. L’any 2018, van ser 9, es van elevar fins a 17 l’any 2022 però han caigut fins als 4 de gener a agost d’aquest any, el que suposa el valor mínim en l’últim lustre.

En els darrers anys, també han augmentat les hores de retencions i les cues són més llargues. En el total de l’any 2019, les caravanes es van allargar durant 3.776 hores a l’AP-7. El 2022 la xifra s’elevava a 5.918 hores, creixia l’any següent fins a les 6.473 hores i tot apunta que enguany encara en seran més perquè fins l’agost, l’autopista ja sumava 5.622 hores. La llargada mitjana de cada retenció també ha crescut els últims anys, ja que dels 3,28 quilòmetres fa cinc anys s’ha passat als 3,53 quilòmetres enguany, en la línia de tot el període posterior a la fi del pagament per fer servir la via.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.