Infraestructures i serveis

INFRAESTRUCTURES

La variant d’Anglès obrirà al trànsit abans no s’acabi aquest mes

La variant d’Anglès, que enllaça l’N-141e des de Bescanó i l’eix de la C-63 –entre Santa Coloma de Farners i Olot– entrarà, finalment, en servei aquest novembre. Des del Departament de Territori de la Generalitat confirmaven, ahir, que, “en pocs dies, s’anunciarà la data d’obertura”, un cop concloses totes les proves de certificació de les instal·lacions de seguretat i càmeres del túnel principal.

L’obra, adjudicada l’estiu del 2020, en plena pandèmia, tenia un termini d’execució de 24 mesos. I d’aquí el primer retard, perquè no es va iniciar fins al maig del 2021. Teòricament, hauria d’haver estat en servei des de l’estiu del 2023, però els terminis s’han dilatat un any més. El túnel, calat fa un parell d’anys i de gairebé 500 metres dels 1.600 de nou traçat, ha estat la intervenció més complicada per posar en marxa la infraestructura, que s’havia anat posposant fins a incomplir la darrera previsió d’obertura, aquest passat setembre.

“Llegendes urbanes”

Els successius endarreriments havien atiat el que l’alcalde, Jordi Pibernat, definia com a “llegendes urbanes”, rumors com ara que el túnel estava mal dissenyat o bé que calia instal·lar-hi sistemes de ventilació que impedirien el trànsit de tràilers de gran gàlib. Canalitzar aquests darrers era un dels motius principals pels quals la intervenció, valorada en més de 30 milions d’euros, és estratègica per alliberar l’esquifida travessera de la C-63 d’un trànsit intens i el predomini de vehicles pesants que, en ocasions, quedaven bloquejats.

L’obra, però, ja va ser recepcionada per la Generalitat, el mes passat, i s’hi estan completant els controls. Hi ha hagut entrebancs, per exemple, a l’hora de connectar el seguit d’instal·lacions a la xarxa elèctrica. I les primeres proves dels equips d’extracció de fums van acabar amb una de les màquines inutilitzada, que es va haver de desmuntar i traslladar a la fàbrica d’origen per reposar-la dins del període de garantia. Un cop reinstal·lada, ha calgut passar revista a tots els sistemes de càmeres i controls remots, a banda d’altres proves i formacions, com ara amb els efectius del cos de Bombers que hi haurien d’intervenir en cas d’emergència. Els sistemes es controlen remotament des de Vic i permeten senyalitzar talls de trànsit o emetre avisos d’emergència per les freqüències radiofòniques de l’FM.

La infraestructura ha de mitigar l’impacte de trànsit que ara passa pel mig del nucli urbà (entre 8.000 i 10.000 vehicles), que es preveu reduir a una quarta part. El consistori, de fet, negocia aquests dies amb Territori el traspàs de titularitat del tram de travessera urbana de la C-63, i amb suport de la UdG, per eixamplar-hi voreres i millorar la seguretat i la qualitat de vida dels veïns residents o que cada dia han de creuar-la d’una banda a l’altra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia