Societat

la crònica

Els automatismes de l’ésser humà

Els assistents d’IA ajuden Marina Chillon a fer la seva feina. “Són eines que multipliquen”

Una conversa amb la plataforma d’intel·ligència artificial (IA) generativa ChatGPT, de l’empresa Open AI, sempre dona per a molt. Preguntant-li sobre les aplicacions de la IA en l’arquitectura, el bot parla de la gestió d’edificis intel·ligents i la reconstrucció i la preservació del patrimoni. I a la repregunta sobre això últim, el nostre gratuït ChatGPT esmenta que els algoritmes van contribuir a la recuperació de la catedral de Notre-Dame de París, incendiada el 2019 i reoberta el desembre passat.

Entre moltes altres coses, l’escaneig i el modelatge digital i l’elaboració de peces de fusta i pedra, que han estat tallades “amb precisió mitjançant màquines controlades per IA”, van ser algunes de les tasques de reconstrucció fetes amb la intel·ligència de les màquines i que van ajudar a recuperar l’esplendor de la catedral parisenca, sosté l’assistent.

De ChatGPT se’n va parlar ahir al Centre Cultural La Mercè de Girona, en la primera parada de les jornades IA i arquitectura, noves eines per a noves maneres d’exercir la professió. Després de l’edició més generalista de l’any passat, en la segona s’han buscat les seves “utilitats més pràctiques”, explicava en una pausa Sergi Huerta, col·legiat i comissari juntament amb Jordi Tomasa, Carles Pastor i Miquel Àngel Julià.

Marina Chillon, arquitecta, formadora i consultora en IA i fundadora d’ArquitectIA, va exposar casos pràctics de com l’assistent de ChatGPT l’ajuda en el seu dia a dia a detectar incoherències en una base de dades –una finestra no està feta de formigó sinó de fusta– o a convertir un dibuix seu en una pantalla en projeccions (propostes) en temps real. “Hi ha molts tipus d’arquitectes i molts tipus d’IA”, deia Huerta del cicle, que continuarà a Terrassa, Manresa i Palma. Chillon va parlar de la IA discriminativa, la que selecciona entre imatges diferents (entre gossos i gats, per exemple).

La lleidatana, establerta a Andorra, va parlar que ara dibuixa més que mai a mà, però que les eines d’IA l’ajuden a fer les tasques millor i a fer-les més ràpid perquè n’hi ha que treballen els volums o les distribucions. “De vegades em diuen: «Això és automàtic?» No, no, això no és automàtic, però són eines que multipliquen.” És el resultat del treball conjunt de la màquina i l’ésser humà: el cervell, que guia la màquina (algoritme), i la màquina, que col·labora en l’acció humana.

La sessió, conduïda per Mar Poyato, va versar sobre la IA generativa i visual per a arquitectes i es va cloure amb un debat amb Chillon i els dos altres ponents, l’arquitecte i fundador i director executiu de Rendair.AI, Quim Civit, i David Andrés León, arquitecte, expert en disseny computacional i consultor tecnològic.

En la seva exposició, León va animar els professionals de l’arquitectura a no espantar-se i a utilitzar la IA per fer la feina millor. “És l’única forma per prevenir que la IA no te la prengui [la feina]”. Les eines, creades gràcies a un magatzem de dades, “no saben el context, l’ètica, la situació...”

León va exposar que ChatGPT fa vídeos, imatges, 3D, text i codi. “I qui fa codi, fa planes web.” Per això, el director del màster en computació avançada per a arquitectura i disseny de l’Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya –en línia i en anglès– va explicar que la IA és dimensional, que no genera un edifici, però que sí que ajuda a tenir prou dades per generar-lo, com ara la irradiació de la llum sobre les façanes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia