Societat

societat

La presència d’una infermera a les escoles podria reduir l’absentisme un 44%, segons un estudi

La presència d’una infer­mera a les esco­les podria arri­bar a reduir un 44% l’absen­tisme esco­lar, segons un estudi de l’Asso­ci­ació d’Infer­me­ria Fami­liar i Comu­nitària de Cata­lu­nya (AIFiCC) reco­llit per l’agència ACN. L’estudi s’ha fet amb l’obser­vació de 915 regis­tres d’aten­ci­ons sanitàries i 409 enques­tes a docents, el 53% dels quals expe­ri­men­ten un cert grau d’ansi­e­tat a l’hora de fer front a les aten­ci­ons sanitàries que es donen en el dia a dia als cen­tres edu­ca­tius. Un 48% dels alum­nes ate­sos van poder con­ti­nuar a l’escola, un 44% van ser deri­vats al domi­cili, un 6% van ser tras­lla­dats al CAP, i només un 2% van reque­rir tras­llat hos­pi­ta­lari.

La mit­jana d’edat dels alum­nes ate­sos és d’11 anys, amb un 54% de nens. El temps mitjà d’atenció sanitària és de 5 minuts per cas. El tipus d’atenció és majo­ritària­ment per a cures (52%), seguit d’altres inter­ven­ci­ons (45%), i només un 3% va ser per a admi­nis­tració de medi­cació.

En aquest con­text, l’AIFiCC fa una crida a les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques perquè es con­si­deri la inclusió de la figura de la infer­mera esco­lar com una peça fona­men­tal per millo­rar la qua­li­tat de vida dels alum­nes i opti­mit­zar els recur­sos edu­ca­tius i sani­ta­ris. Aquest estudi reforça la neces­si­tat d’avançar cap a un model d’escola salu­da­ble que garan­teixi una atenció inte­gral als infants i joves.

Aquest tre­ball, de la infer­mera Neus Riera i Min­guet, de l’AIFiCC, ana­litza l’impacte de les aten­ci­ons sanitàries als esco­lars d’entre 3 i 16 anys, i posa en evidència la importància d’aquesta figura en el dia a dia dels cen­tres edu­ca­tius. L’estudi obser­va­ci­o­nal pros­pec­tiu inclou 915 regis­tres d’aten­ci­ons sanitàries i 409 enques­tes rea­lit­za­des als docents. Les vari­a­bles van des de les neces­si­tats sanitàries espe­ci­als dels alum­nes fins al tipus, temps i res­pon­sa­bles de les aten­ci­ons sanitàries rea­lit­za­des.

Benes­tar emo­ci­o­nal i sexu­a­li­tat

Els joves i ado­les­cents pre­fe­rei­xen con­sul­tar amb les infer­me­res d’atenció primària sobre temes com sexu­a­li­tat i estat emo­ci­o­nal. Aquest és un dels pilars del pro­grama Salut i Escola, que actu­al­ment arriba a pràcti­ca­ment tots els cen­tres edu­ca­tius de secundària. Tan­ma­teix, les infer­me­res que tre­ba­llen en aquest pro­grama rei­vin­di­quen la neces­si­tat d’incre­men­tar les hores dedi­ca­des a les esco­les en les seves agen­des del CAP men­tre són al cen­tre edu­ca­tiu.

La Con­sulta Oberta d’infer­me­ria és un espai on pre­val la con­fi­den­ci­a­li­tat, afa­vo­rint que els joves se sen­tin còmodes per par­lar dels seus pro­ble­mes. Aquesta con­fi­den­ci­a­li­tat ha permès abor­dar temes tan sen­si­bles com el males­tar emo­ci­o­nal, l’impacte de la por­no­gra­fia en les seves rela­ci­ons o l’asset­ja­ment esco­lar, fac­tors que sovint gene­ren estrès o con­duc­tes de risc entre els ado­les­cents.

Per a Neus Riera, “el tre­ball con­firma que molts dels casos que actu­al­ment es deri­ven al CAP o al domi­cili podrien ser resolts de manera imme­di­ata per una infer­mera esco­lar, evi­tant inter­rup­ci­ons inne­cessàries en la jor­nada edu­ca­tiva. Això té un impacte posi­tiu no només en la salut dels alum­nes, sinó també en la dinàmica diària dels docents”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia