trànsit
Una de cada deu carreteres catalanes encara és insegura
Es manté el punt negre a la BV-1433, entre l'Ametlla del Vallès i Llerona
Lleida és la demarcació on hi ha més risc de tenir accidents
Els sinistres de moto continuen frenant les millores en accidentalitat
L'accidentalitat general baixa, però els sinistres de moto augmenten
Una de cada deu carreteres de Catalunya –concretament un 11%– tenen algun tram amb risc elevat o molt elevat de tenir un accident. Bona part d'aquestes vies són secundàries i es troben a Lleida (14,7%), la demarcació amb un percentatge més alt de risc de sinistre. Tot i això, la carretera BV-1433, en el tram entre l'Ametlla del Vallès i Llerona (Vallès Oriental), es manté com a únic punt negre de la xarxa viària catalana, que entre els anys 2008 i 2010 ha experimentat un descens del 8,5% en sinistralitat, tot i el repunt en el nombre d'accidents de moto, que continua creixent sense pausa. Aquestes són les principals conclusions de l'últim informe Eurorap –fet per diversos clubs europeus d'automòbil, entre els quals hi ha el RACC–, que analitza l'estat de les carreteres en una trentena de països europeus.
Posició de Champions
Catalunya participa en l'estudi des de fa deu anys. “Llavors érem en llocs de descens, però en els darrers anys hem avançat molt i ara som en posicions UEFA amb aspiració d'entrar a la Champions”, va dir ahir, com a analogia, Miquel Nadal, director de la Fundació RACC. De moment, però, Suècia, Gran Bretanya i Holanda, els tres països capdavanters en seguretat viària a Europa, encara queden lluny. Si bé és cert que el risc de tenir un accident de trànsit greu o mortal s'ha reduït un 6,2% en els últims tres anys, la reducció és lleugerament inferior a la marcada en l'últim estudi (7%). A més, tot i els avenços tècnics i la inversió en infraestructures dels últims anys, Catalunya manté un 11% de carreteres amb risc elevat d'accidentalitat i repeteix un dels “punts negres” detectats en l'estudi anterior al Vallès, a banda de mantenir el “risc elevat” de la que llavors va ocupar la segona posició, la GI-550, entre Arbúcies i Sant Hilari Sacalm. “La voluntat és estar atents a aquests estudis per poder avaluar les millores que cal fer”, va explicar el director general de Carreteres de la Generalitat, Jordi Follia, que en aquest sentit va destacar que ja ha “parlat” amb el responsable del tram de l'Ametlla per analitzar què passa en aquesta via.
Preocupen les motos
L'informe Eurorap també torna a posar damunt la taula la problemàtica dels accidents de moto. A diferència de la forta reducció de la sinistralitat en termes generals que hi ha hagut en els darrers deu anys a Catalunya, els sinistres de motocicletes “tornen” a situar-se en el nivell del 2003, va assegurar Lluís Puerto, responsable de seguretat vial de la Fundació RACC. Una preocupació que també comparteix el Servei Català de Trànsit (SCT), que en els últims mesos està treballant per intentar “detectar” quins factors es podrien treballar per reduir el nombre de sinistres dels vehicles de dues rodes, segons va explicar el seu director, Joan Aregio.
Motos amb coixí de seguretat, el 2015
El Parlament Europeu estudia la possibilitat d'avançar alguns anys l'obligació que les motos de gran cilindrada incorporin un coixí de seguretat com a sistema de protecció passiva. Segons va revelar ahir el director de la Fundació RACC, Miquel Nadal, la mesura, que en principi havia d'entrar en vigor el 2017, ja es podria aplicar el 2014 o 2015 arran del fort increment del nombre d'accidents que han tingut els vehicles de dues rodes en els últims anys. A més d'avançar la data, el Parlament Europeu també negocia –segons Nadal– que el coixí de seguretat es pugui introduir en motos de menys cilindrada (inferior a 125), un fet que, segons el RACC, podria facilitar encara més la reducció de la sinistralitat dels motoristes a les carreteres.