Societat

ANDREU MARTÍNEZ

Monjo de Montserrat. Organitzador de les Trobades d'Animadors de Cant per a la Litúrgia

“Gairebé no hi ha res que uneixi més una assemblea que el fet de cantar”

El més important de l’‘Himnari dels fidels’ són les lletres del pare Hildebrand M. Miret i la música d’Ireneu Segarra
Va ser Gregori Estrada qui va dir: “Hem de fer cantar l’assemblea!”, i va organitzar les trobades d’animadors de cant

Coin­ci­dint amb els 50 anys de les Tro­ba­des d’Ani­ma­dors de Cant per a la Litúrgia, el mones­tir de Mont­ser­rat ha tor­nat a edi­tar l’Him­nari dels fidels (Publi­ca­ci­ons de l’Aba­dia de Mont­ser­rat), amb him­nes per als diver­sos temps de l’any litúrgic i per a diver­ses fes­tes litúrgi­ques. És un him­nari molt pràctic: pri­mer hi ha una pàgina amb l’himne, la melo­dia i tota la lle­tra, a la pàgina següent hi ha l’acom­pa­nya­ment de l’orgue, després hi ha les par­ti­tu­res per fer les qua­tre veus, i després, les par­ti­tu­res per can­tar-lo a tres veus. Entre himne i himne s’hi repro­du­ei­xen gra­vats i dibui­xos del pare Oriol Diví (1924-2013), famós inter­na­ci­o­nal­ment pels seus exli­bris, de manera que el lli­bre és, alhora, una obra d’art.

Què és l’‘Him­nari dels fidels’?
És un recull d’him­nes per ser can­tats en dife­rents temps litúrgics de l’any : l’Advent, Nadal, Qua­resma, Pas­qua i altres solem­ni­tats, per exem­ple Pen­te­costa, la Mare de Déu del 15 d’agost... El més impor­tant són els tex­tos que va escriure el pare Hil­de­brand M. Miret (1921-2010). Ell havia estat en con­tacte amb la tra­dició de l’Església d’Angla­terra de can­tar els him­nes i va que­dar mera­ve­llat dels him­nes que can­ta­ven i de com aque­lla gent els can­tava, a tota veu i amb una sen­sació de con­ven­ci­ment. I va voler que aquells cants també els poguéssim fer nosal­tres, en català i per can­tar a la nos­tra Església. A par­tir del 1950, un cop torna a Mont­ser­rat, va publi­car en fulls aquests him­nes, que van tenir un èxit extra­or­di­nari perquè va coin­ci­dir amb el Con­cili Vaticà II i la reforma de la litúrgia que va pro­pi­ciar l’ús de les llengües ver­na­cles i la par­ti­ci­pació dels fidels.
Fins ales­ho­res els him­nes encara esta­ven escrits en llatí?
En llatí, que la majo­ria de gent no ente­nia, i, a més, no era una cosa cor­rent que l’assem­blea cantés perquè més aviat aquesta és una tra­dició que ens ve d’altres Esglésies. Els him­nes els can­ta­ven les comu­ni­tats reli­gi­o­ses però la gent que anava a missa no, la gent era més de cants devo­ci­o­nals a la Mare de Déu o a un sant. Aquí, a Mont­ser­rat mateix, els him­nes només els can­tem quan són cele­bra­ci­ons con­cre­tes, no són una cosa de cada dia. Nosal­tres, els mon­jos, can­tem him­nes en llatí a lau­des, a ves­pres, a com­ple­tes... però aquests him­nes de què par­lem són els que han de ser can­tats per l’assem­blea, la gent.
En sor­tir l’him­nari, el 1950, devia ser un xoc pas­sar del llatí al català!
I tant! Hi va haver un tre­ball i una volun­tat de posar la llen­gua cata­lana a l’abast de tot­hom, però al mateix temps de ves­tir-ho amb música bona.
I com són aquests him­nes?
El pare Hil­de­brand Miret va escriure uns him­nes que la lle­tra conté tota la doc­trina d’aque­lla cele­bració, poe­mes de molta qua­li­tat on apa­reix tota la sim­bo­lo­gia del dia de la festa o del temps litúrgic que vivim. Un cop escrits els him­nes, el pare Ire­neu Segarra, que va ser direc­tor de l’Esco­la­nia durant qua­ranta anys, hi va posar la música. Dos dels him­nes, però, estan musi­cats pel pare Gre­gori Estrada, orga­nista de Mont­ser­rat durant molts anys i cre­a­dor de les Tro­ba­des d’Ani­ma­dors de Cant per a la Litúrgia.
La música ha afa­vo­rit que els him­nes fos­sin molt can­ta­bles.
Sí, és una música molt acces­si­ble que ha fet que tot­hom els pugui can­tar. Alguns d’aquest him­nes, com el de Qua­resma, el de Nadal o el de la Mare de Déu d’Agost, són molt popu­lars i es can­ten en mol­tes parròquies cata­la­nes. Altres him­nes que no són tan famo­sos espe­rem que ara amb la ree­dició d’aquest him­nari ho aca­bin sent. L’Himne de Santa Cecília, per la festa dels músics, o l’Himne de Sant Joan, tenen lle­tres molt ente­ne­do­res i música molt acces­si­ble. Per exem­ple, en aquest dar­rer himne de Sant Joan sí que parla del pre­de­ces­sor de Jesús que bate­java al Jordà, però també parla de les fogue­res, de la festa dels Països Cata­lans. És, doncs, molt popu­lar.
Quins him­nes són els més cone­guts?
El que segu­ra­ment és més cone­gut a les parròquies és l’himne de Qua­resma: “Oh, Déu, dig­neu-vos a escol­tar benigne la veu del vos­tre poble peni­tent que altra vegada del seu viure indigne perdó us demana i prega con­fi­dent.” També és molt cone­gut del de Pas­qua “Oh, canta, canta la victòria”... Però depèn de les parròquies. A les que jo havia estat abans d’entrar al mones­tir, el de Santa Cecília era el que cantàvem més.
La pri­mera edició dels him­nes...
Va coin­ci­dir amb el Con­cili Vaticà II i es vas fer gràcies a la gran empenta que tenia el pare Hil­de­brand, que era un molt bon escrip­tor i esti­mava molt la llen­gua cata­lana. I que venia d’Angla­terra influït per la importància que en aquell país es donava als him­nes i tot el que supo­sava d’inte­gració dels fidels en can­tar-los. Però també en aquell pri­mer him­nari va tenir molta força l’apor­tació del pare Gre­gori Estrada, que tot i que aquí només té dos him­nes, va ser la per­sona que va dir: “Hem de fer can­tar l’assem­blea!”
Aquesta idea del P. Gre­gori va ser la lla­vor de les tro­ba­des de cant?
Sí, una mica abans del 1970 es va posar en con­tacte amb grans direc­tors com Oriol Mar­to­rell, Leo Massó o Lluís Vir­gili, per­so­na­li­tats musi­cals de l’època a qui els va expli­car el seu pro­jecte, que era que volia fer can­tar l’assem­blea, que creia que la gent havia de can­tar, que la par­ti­ci­pació dels fidels en els cants era impor­tant en l’aspecte musi­cal i cul­tu­ral. El pare Gre­gori opi­nava que el cant fa comu­ni­tat, i volia que hi hagués gent que sabés diri­gir una assem­blea, encara que fos la d’una parròquia petita. És així com van néixer les Tro­ba­des d’Ani­ma­dors de Cant per a la Litúrgia, de les quals aquest any hem cele­brat la cin­quan­tena edició.
Què són aques­tes tro­ba­des?
Es tracta d’ense­nyar als ani­ma­dors de cant que després diri­gi­ran les assem­blees de les seves parròquies, tot i que a vega­des ve gent que no està en cap parròquia sinó que està en un cor, o ve gent que sen­zi­lla­ment només vol for­mació. Durant una set­mana, els par­ti­ci­pants, que no han de ser forçosa­ment músics de car­rera, reben clas­ses, apre­nen com s’ense­nya una cançó, com s’ha de trac­tar l’assem­blea, i com­par­tei­xen les seves experiències amb altres ani­ma­dors de cant. A més a més, poden par­ti­ci­par en la vida monàstica de l’aba­dia de Mont­ser­rat, cosa que és una experiència. La majo­ria de per­so­nes que venen són apas­si­o­na­des del cant i tenen deler per apren­dre.
I en les tro­ba­des can­teu, sobre­tot, temes de Mont­ser­rat?
Quan el pare Gre­gori va mun­tar les pri­mers tro­ba­des, Mont­ser­rat ja tenia un reper­tori propi, i és amb el que tre­ba­llem, sí. Les tro­ba­des duren una set­mana i natu­ral­ment ens hem de cenyir a un pro­grama, això no vol dir que després les parròquies can­ten el que volen; però nosal­tres inten­tem que es tre­ba­lli sobre la base d’una qua­li­tat.
La música és impres­cin­di­ble a l’església.
Jo diria que una missa sense cant és menys vis­cuda, una missa sem­pre ha de tenir cant. La música uneix; gai­rebé no hi ha res que uneixi més una assem­blea que el fet de can­tar. Si un dia vas a missa i es recita mur­mu­rant el Pare Nos­tre, cadascú pel seu cantó, no hi ha sen­sació de comu­ni­tat. En canvi si es canta sí que es fa comu­ni­tat. La idea de les tro­ba­des és inten­tar donar una bona base als direc­tors perquè l’assem­blea pugui can­tar bé. Sem­pre és bo can­tar, però l’assem­blea ha d’estar ben diri­gida per can­tar millor.
Però després a les parròquies fan el que poden, suposo.
Hi ha la broma aque­lla que diu : “No és el mateix can­tar la missa que can­tar a la missa”, perquè passa que al final tot­hom canta una mica el que vol i et pots tro­bar que en un casa­ment can­tin Sig­nore delle cime, que és un cant fúnebre, o que et can­tin l’Ave Maria de Schu­bert en un fune­ral. La litúrgia té uns cants pro­pis que s’han de can­tar, però després les parròquies can­ten el que poden. I fan ben fet; sem­pre és millor que no can­tar.
A cada parròquia hi ha alguna per­sona que s’encar­rega de la música.
Això és el que hau­ria de ser, una per­sona que anés intro­duint la gent al cant, vet­llant per la qua­li­tat de la música... Sovint pen­sem que s’han de can­tar grans cançons en una litúrgia, i no és així; si és que la música ja està en els diàlegs de les mis­ses de cada dia: “El Senyor sigui amb vosal­tres”, “i amb el vos­tre espe­rit”, “aneu-vos-en en pau”, “donem gràcies a Déu”, “beneïm el Senyor”...o el Pare Nos­tre.
Per cele­brar els 50 anys de les tro­ba­des heu ree­di­tat l’‘Him­nari dels fidels’.
La dar­rera edició era del 1970 i ja feia molts anys que estava esgo­tat, i començava a pas­sar que es can­ta­ven menys. Impul­sat també per la Comissió de les Tro­ba­des d’Ani­ma­dors de Cant per a la Litúrgia, en els últims anys s’han edi­tat Salms res­pon­so­ri­als de Mont­ser­rat, el 2010, El diu­menge a Mont­ser­rat, el 2016, i Qua­tre salms res­pon­so­ri­als per a cant i gui­tarra, del P. Gre­gori , el 2019.
L’Him­nari no deixa de ser un home­natge a diver­sos mon­jos de Mont­ser­rat.
Mont­ser­rat són unes pedres, un san­tu­ari, l’Esco­la­nia, la Mare de Déu i la comu­ni­tat. I la comu­ni­tat està for­mada per per­so­nes que han tin­gut el seu paper durant anys, cadascú ha dei­xat la seva pet­jada. I sí, en aquest lli­bre hi ha obra de cinc mon­jos: el pare Hil­de­brand M. Miret, autor dels tex­tos; el pare Jordi M. Pinell, que va ser l’autor de l’himne Cant d’acció de gràcies; el pare Ire­neu Segarra, un dels grans com­po­si­tors de Mont­ser­rat que va musi­car la majo­ria d’him­nes; el pare Gre­gori Estrada, que va com­pon­dre la música de l’Ascensió i el de Sant Joan Bap­tista, i el pare Oriol Diví, que és l’autor dels gra­vats.
Reflec­teix el que és Mont­ser­rat?
Sí. És un tre­ball que s’havia fet a par­tir d’unes per­so­nes molt pre­pa­ra­des, per­so­nes que Mont­ser­rat havia enviat a fora a estu­diar i a pre­pa­rar-se i que quan van tor­nar van donar molts fruits i van enri­quir molt la comu­ni­tat. El que va fer el pare Hil­de­brand amb aquests him­nes va ser expli­car la vivència de cada festa. El mèrit és que ho va fer de manera pla­nera, amb tex­tos que s’ente­nen bé però no són banals. Fa poc el P. Agustí Piqué, orga­nista amb pres­tigi inter­na­ci­o­nal, em deia: “Heu de fer un disc d’aquest lli­bre!”
I el fareu?
Encara no hem tro­bat el temps per fer-ho. El que sí que sor­tirà ara, el 28 de novem­bre i coin­ci­dint amb la cele­bració que farem aquí, a Mont­ser­rat, per cele­brar els 50 anys de les Tro­ba­des de Cant, és un disc can­tat per un cor amb tota de música del pare Gre­gori Estrada. Ja fa un temps vam edi­tar Res­pi­rar el segle, la bio­gra­fia del pare Gre­gori (1918-2015) que va escriure un alumne meu de la Sénia, en Joan Todó, que va tenir molt èxit perquè hi ha mol­tes per­so­nes avui que el van conèixer, el recor­den i l’admi­ren.
Tindrà ressò, el disc.
És un pas molt impor­tant per donar a conèixer la música del s. XX a Cata­lu­nya. La música del P. Gre­gori és una mos­tra de l’apor­tació que ha fet Mont­ser­rat a la cul­tura, a la música i a la litúrgia.

Aprendre a cantar a Montserrat

Moltíssims anys abans de fer-se monjo de Montserrat, l’Andreu Martínez, un enamorat de la música, ja pujava cada any a l’abadia per participar en les Trobades d’Animadors de Cant per a la Litúrgia, que ha acabat dirigint al costat de la benedictina de Sant Benet Natàlia Aldana i Montserrat Lluvera, que és animadora de cants d’una parròquia de l’Hospitalet de Llobregat. De fet, el pare Andreu va començar a participar en aquestes trobades d’animadors de cant l’any 1972 “perquè –explica– el capellà del meu poble, la Sénia, devia veure que no cantava prou bé i em va enviar a Montserrat.” Creu ara que allò “va ser una bona inversió” i que el que va fer el capellà del seu poble amb ell “és el que haurien de fer les parròquies que volen que la seva assemblea canti, i canti bé: formar els animadors”. Encara recorda amb emoció que va arribar a conèixer el pare Hildebrand i que va ser ell qui, sabent que la darrera edició de l’Himnari dels fidels s’havia esgotat, els va animar fer-ne una reedició, que és el que han fet ara. “Encara guardo el paper on ens va escriure que havíem de tornar a editar l’himnari”, diu. També va conèixer el fundador de les Trobades, el P. Gregori Estrada, qui, amb el temps, li passaria el relleu de l’organització.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia