Societat

Moto metropolitana

L’Àrea Metropolitana de Barcelona posarà a concurs de manera immediata la llicència de 15.000 motocicletes d’ús compartit que circularan també per la capital

Bicing i AMBici fan el primer pas per ser un sol sistema

Un àmbit metro­po­lità que és un con­tinu urbà des de Bada­lona fins a Sant Feliu de Llo­bre­gat neces­sita un sis­tema uni­fi­cat de trans­port que per­meti anar d’un cos­tat a un altre. El metro ja relliga algu­nes d’aques­tes ciu­tats amb la capi­tal, Bar­ce­lona, ho fan també els trens de Roda­lies, el Tram­baix i algu­nes línies d’autobús, i, ben aviat, hi haurà una nova oferta: la moto elèctrica.

L’Àrea Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona (AMB) està a punt de treure a con­curs la llicència per a 15.000 motos que ofe­ri­ran el ser­vei de moto mul­tiu­su­ari, ús com­par­tit d’aquest tipus de vehi­cle. El fet que reves­teix de gran importància aquest con­curs és que les motos podran cir­cu­lar per tota l’àrea metro­po­li­tana, també per la capi­tal, i no pas­sarà com fins ara que els vehi­cles de les empre­ses que ja tre­ba­llen a Bar­ce­lona no poden sobre­pas­sar els límits de la ciu­tat.

El con­curs metro­po­lità de moto mul­tiu­su­ari subs­ti­tuirà el que al seu dia va posar en marxa l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona. L’any 2020 es va voler posar ordre a un sec­tor que va néixer per gene­ració espontània, com tants altres fenòmens vin­cu­lats a les noves tec­no­lo­gies, i es van treure a con­curs un total de 7.000 motos.

Amb el pas del temps, no s’han esgo­tat totes les llicències i, actu­al­ment, estan fun­ci­o­nant entre 3.000 i 4.000 moto­ci­cle­tes elèctri­ques de llo­guer, segons fonts de l’AMB con­sul­ta­des per aquest diari. La no con­so­li­dació de les 7.000 llicències és la mos­tra evi­dent que la posada en marxa d’aquest sis­tema de trans­port per­so­nal i sos­te­ni­ble a la ciu­tat de Bar­ce­lona no es va fer de la millor manera pos­si­ble.

D’entrada, van concórrer 21 empre­ses al con­curs, fet que va tros­se­jar el pastís en 300 motos per empresa. Després es va aixe­car la sos­pita que algu­nes d’aques­tes empre­ses actu­a­ven de mutu acord, fet que atemp­tava con­tra la com­petència. L’Auto­ri­tat Cata­lana de la Com­petència va obrir un expe­di­ent i va con­cloure que no hi havia cas.

El con­curs que va fer al seu dia Bar­ce­lona tenia una vigència de tres anys, fet pel qual quan ara venci serà subs­tituït pel d’àmbit metro­po­lità, amb l’oferta de les 15.000 motos elèctri­ques. Per estu­diar el millor model a apli­car, l’AMB va con­vo­car el 2022 una taula de debat amb la par­ti­ci­pació de 90 agents de mobi­li­tat.

La implan­tació de la moto com­par­tida és la segona aposta de l’Àrea Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona per impul­sar un sis­tema de trans­port indi­vi­dual i res­pectuós amb el medi ambi­ent. L’altra pota del sis­tema ja és una rea­li­tat i es tracta de la bici­cleta metro­po­li­tana d’ús com­par­tit, AMBici, amb un fun­ci­o­na­ment idèntic al model del Bicing.

L’AMBici es va posar en marxa a finals del mes de gener en sis muni­ci­pis del Baix Llo­bre­gat i el dia 20 de març pas­sat debu­tava a Bada­lona en dotze de les trenta esta­ci­ons que hi haurà en aquesta ciu­tat, amb un total de 350 bici­cle­tes.

Es vol que l’AMBici formi part d’un sis­tema de trans­port inter­mo­dal i per això se situen para­des a tocar de les del metro, com és el cas de la que hi ha al barri de Llefià, on es pot fer cor­res­pondència amb la línia 10 Nord.

Bicing i AMBici no són un sol sis­tema, perquè quan es va fer el con­curs de la bici­cleta metro­po­li­tana no es podia res­trin­gir l’oferta amb paràmetres de simi­li­tud amb el model de Bar­ce­lona perquè hau­ria exclòs mol­tes ope­ra­do­res.

De tota manera, a través del telèfon es pot con­trac­tar una tarifa que pre­veu l’ús de les dues moda­li­tats de bici­cleta, amb una oferta de 53 euros l’any o de 65 euros l’any. Així, es pot fer el trans­bor­da­ment de l’una a l’altra bici­cleta en set esta­ci­ons fron­te­re­res on Bicing i AMBici que­den a tocar.

Una d’aques­tes esta­ci­ons d’inter­canvi ja fun­ci­ona a la Zona Uni­ver­sitària, al car­rer John M. Key­nes. Hi haurà tres esta­ci­ons d’inter­canvi a l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, dues a Sant Adrià de Besòs i una a Santa Coloma de Gra­me­net.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia