Societat

Com millorar la seguretat

Facilitar el pagament amb targeta o incrementar els controls són algunes de les idees

La solució haurà de venir coordinada entre l’administració i els operadors

Hi ha marge de millora de la seguretat dels conductors i dels usuaris dins el transport públic? Sobre aquesta qüestió, entre moltes altres, va girar el cicle de tres debats organitzat per Tusgsal i la Fundació per a la Seguretat Pública. Si traslladem la pregunta a les tres professionals que han exposat la seva experiència, les respostes són força coincidents. D’entrada, sempre hi ha marge de millora, asseguren plenament convençudes. El primer front que s’hauria d’abordar, comenten, és el de l’educació i el respecte a les persones i a l’entorn, “perquè ens estalviaríem moltes situacions desagradables”. Mónica Valero reclama “més controls policials, sobretot en aquells punts que podem considerar calents” i Reme Martín també advoca per incrementar les inspeccions per sorpresa: “M’agradaria que, de tant en tant, la policia o personal de seguretat pugessin als autobusos i ens preguntessin si tot està en ordre.”

Adreçant-se a les administracions públiques de les quals depèn el servei de transport col·lectiu, les dues conductores reclamen que s’habilitin tots els vehicles per tal que els usuaris puguin pagar amb la targeta del banc si no disposen d’abonament en cap de les seves modalitats ni de monedes o un bitllet de deu euros, el màxim que tenen permès agafar. Diuen que s’estalviarien uns quants problemes. “Tenim molts enfrontaments verbals amb persones que volen pagar, venen per exemple amb un bitllet de vint euros i els hem de dit que no en tenim, de canvi, i que han de baixar del bus”, explica Martín.

Un element que s’acostuma a incorporar al debat quan es parla de seguretat és el de les càmeres. Un cop més, hi ha opinions per a tots els gustos respecte de la conveniència, o no, d’instal·lar-les dins els vehicles. Paqui Aguilar, per exemple, té molts de dubtes: “D’una banda, potser poden ajudar a sentir-te més protegit, però també entra el debat al voltant de la privacitat.” Més enllà de les càmeres de seguretat, però, hi ha les càmeres que avui en dia tothom du a sobre, les del mòbil, i que deixen testimoni de qualsevol situació estranya o anòmala que es produeix arreu. També pot ser una font de conflicte, sobretot quan algú es dedica a gravar un altre passatger sense cap motiu aparent. Per tant, les càmeres dels telèfons són un arma de doble tall.

Paqui Aguilar, que encara continua vinculada a Tusgsal, posa també l’accent en “l’assetjament doble” que pateixen les dones conductores pel fet de dur el comandament de vehicle i de ser dones. Una enquesta del 2021 coordinada per l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB) i referida a les usuàries del transport públic recollia que el 57 % de les dones que l’utilitzen habitualment hi havien patit algun tipus d’assetjament sexual, almenys una vegada, durant els dos anys anteriors a l’estudi. El 8,6% ho atribuïen al fet d’haver estat gravades o fotografiades amb un mòbil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.