Societat

societat

Sant Joan de les Abadesses té “deficiències greus” de cobertura mòbil i exigeix més inversió a les operadores

Sant Joan de les Abadesses té més de la meitat del municipi amb “deficiències greus” de cobertura 4G i, en una part important, no és de qualitat. Els que estan pitjor són els disseminats, cinc no reben senyal de cap dels tres operadors, i en dos dels polígons industrials també hi ha mancances. L’Ajuntament culpa les empreses de telefonia de no invertir per revertir-ho. “Estem en un atzucac”, explica l’alcalde, Ramon Roqué. El municipi té una torre de telecomunicacions disponible des de fa deu anys -la Generalitat i l’Ajuntament hi han invertit més de 400.000 euros- però cap de les tres operadores ha decidit anar-hi. I, mentrestant, envien senyal des d’una torre més baixa amb “moltes limitacions” de senyal.

“Tenim molts veïns disseminats sense cobertura d’un servei tan bàsic com el telefònic”, denuncia l’alcalde de Sant Joan de les Abadesses, Ramon Roqué. El mateix ha passat amb la fibra. “Les operadores han arribat al nucli i han fet desplegaments parcials i, a fora, hi ha una despreocupació per fer-ho arribar als disseminats”, detalla. El batlle denuncia que el servei “no respon a les necessitats de les persones i les empreses” i que aquestes deficiències “van en detriment del desenvolupament i l’ocupació”.

Però passen els anys i la cobertura no millora. De fet, creu que fins i tot ha empitjorat des que les operadores han començat a retirar el coure. “Molts s’han quedat sense telèfon perquè no tenen cobertura i no poden mantenir el servei”, afirma. L’alcalde denuncia que, com passa a altres punts del territori, les operadores no fan millores perquè “busquen rendiment a les inversions i això no ajuda a tenir cobertures més correctes i de qualitat”.

I és que, a banda de no tenir 5G encara, el senyal que els arriba al nucli urbà també és deficient. “Si vens des de Ripoll en cotxe, la cobertura arriba a desaparèixer totalment i també quan vas a Ogassa o direcció a Camprodon, hi ha enormes deficiències”, es queixa l’alcalde, que recorda que “no estan tan lluny de Barcelona o Girona” i que això ja s’hauria d’haver resolt des de fa molts anys. Recorda que quedar-se amb el 4G quan la tecnologia avança tan ràpid els està perjudicant en el dia a dia. Per això demanen a la Generalitat que “pressionin” a les operadores.

Només un 23% de punts amb bon senyal

Fa uns mesos, l’Ajuntament va demanar als veïns que els fessin arribar les mancances de telefonia mòbil. I aquest març la Generalitat, a través de la Secretaria de Telecomunicacions, ha elaborat un informe tècnic del servei de Movistar, Vodafone i Orange amb mesures fetes sobre el terreny. Dels 13 punts analitzats, només 3 tenen bona cobertura i senyal (un 23%) –Carrer Major, Camp de Futbol i polígon de Coromina del Bac–. Del 77% restant, destaquen cinc disseminats sense cap senyal mòbil (Ribamala, Caramelles, el Planàs, Cal Caire i Santigoses) i dos polígons, Colònia Llaudet i Colònia Jordana-Cal Gat, amb deficiències importants.

“En els últims anys ha sigut catastròfic”

Oriol Guixà és el propietari d’un mas a Santigosa, on no hi ha cap tipus de cobertura. Fa uns anys tenien telèfon fixe. “De sempre era un mal servei, però en els últims 10 anys ha sigut catastròfic”, detalla. Oficialment, Telefònica no els ha dit que ja no funciona, però a la pràctica el senyal ha deixat d’arribar. Ho atribueix a la falta de manteniment. “I no ens deixen enxarxar a la línia de fibra òptica que passa pel seu terreny” perquè no és per a particulars, sinó que ho ha de fer una operadora, però “no els interessa”. “No ens han donat resposta ni solucions”, es queixa.

Per suplir-ho, han hagut de contractar internet per satèl·lit, però és molt més car. La quota ronda els 100 euros mensuals. Hi ha veïns, sobretot persones grans, que viuen sense telèfon. Per aquest veí, és un factor més perquè el despoblament continuï avançant amb “la falta de serveis”. Creu que és la Generalitat la que hauria d’exigir a les operadores garantir el servei a tothom.

Quan no es pot pagar ’in situ’

Conviure amb la mala cobertura és també un handicap per a empreses com Nova Belle Can, un centre dedicat a la guarderia de gossos i cria. El seu copropietari, Pere Boada, explica que, en el millor dels casos, només tenen “una ratlla de cobertura” amb Vodafone. “Tirem del wifi de casa i amb dies de pluja va molt lent i mai tenim 5G”, detalla. Abans de tenir la fibra era “molt complicat”. “Ara podem treballar, lent, però podem”. Això els dificulta poder cobrar els clients. Si són d’altres companyies, han hagut de cobrar-los quan arriben a casa i, els més habituals, ja els fan el pagament abans d’arribar a l’empresa perquè saben que no hi ha cobertura.

En el cas de les trucades, també tenen un sistema adaptat. “Tenim la finca partida per la meitat en cobertura, de la meitat al riu és impossible i l’altra meitat, direcció a la carretera, tenim una mica de cobertura per poder parlar”, afegeix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia