Societat

L'alumne també crea coneixement

Les noves tecnologies a l'aula canvien la relació entre professor i estudiant

Un institut de Terrassa fa un ús actiu d'internet més enllà del llibre digital

Incorporen les xarxes socials a les classes

“No em despista, hotrobo engrescador”, diu
un alumne sobre l'ús del Twitter a la classe d'anglès

Alum­nes de ter­cer d'ESO de l'ins­ti­tut Torre del Palau de Ter­rassa espe­ren l'arri­bada del pro­fes­sor d'anglès amb l'ordi­na­dor ja en marxa. Tots estan con­nec­tats al Twit­ter, però això no com­porta cap retret quan Abel Gálvez entra per la porta. “Les xar­xes soci­als són una eina molt potent i no hem de pro­hi­bir-la, sinó edu­car els alum­nes perquè la facin ser­vir bé”, explica el pro­fes­sor. Actu­al­ment, els estu­di­ants tre­ba­llen en un pro­jecte que com­bina diver­sos usos de les noves tec­no­lo­gies: Twit­ter, pod­cast, rea­li­tat aug­men­tada...

Els alum­nes de Gálvez estan cre­ant una ruta de monu­ments de Ter­rassa: gra­ven des­crip­ci­ons sono­res en anglès, que pen­gen en un por­tal gratuït d'audi­o­guies (Woi­ces). Qual­se­vol per­sona dotada amb un telèfon intel·ligent pot acce­dir a la feina dels estu­di­ants, que ells matei­xos difo­nen a través del Twit­ter. Aquesta forma d'apre­nen­tatge “enganxa i motiva” la majo­ria dels alum­nes, segons Gálvez, perquè “uti­lit­zes el seu llen­guatge”. També afa­vo­reix un clima de més calma a les clas­ses. “M'agrada més estu­diar així perquè no es fa tan pesat”, diu l'Arnau, un dels estu­di­ants. El Nacho asse­gura que aquest curs està apre­nent “molt més” que a pri­mer i a segon. La Mònica qua­li­fica d'engres­ca­dor el mètode, igual que el Dani, que afirma que el Twit­ter no el des­pista.

El direc­tor de l'ins­ti­tut Torre del Palau, Eva­risto González, va més enllà sobre els bene­fi­cis de la incor­po­ració de les noves tec­no­lo­gies: “L'alumne crea conei­xe­ment, el difon i això reper­cu­teix en una millor auto­es­tima”. El cen­tre té una publi­cació digi­tal i 500 blocs, en què tre­ba­llen uns 300 alum­nes. Josep Dal­mau, pro­fes­sor d'informàtica, ha detec­tat que els estu­di­ants estan més moti­vats a l'hora de fer els tre­balls, “ja que saben que es poden publi­car a la xarxa”. L'ins­ti­tut –que fa vuit anys que va incor­po­rar les noves tec­no­lo­gies i dos que par­ti­cipa en l'Edu­cat 1x1– també dis­posa de canal propi de You­tube i està des­ple­gant la pàgina de Face­book.

En aquest sen­tit, González con­ti­nua refle­xi­o­nant que la digi­ta­lit­zació de les aules “no són els lli­bres digi­tals”, sinó viure amb inter­net i en un entorn col·labo­ra­tiu, el de la web 2.0. Per això, l'ins­ti­tut con­si­dera que no s'han de pro­hi­bir les xar­xes soci­als, sinó que s'ha de difon­dre que se'n faci un bon ús.

El con­cepte de pri­va­ci­tat

L'ins­ti­tut reco­neix que un dels punts febles és el con­cepte de pri­va­ci­tat que tenen els ado­les­cents i intenta cons­ci­en­ciar-los. “Con­trolo més els con­tin­guts que penjo després d'una xer­rada”, explica l'Elia, una alumna del cen­tre. Però, també pesen els avan­tat­ges. Dal­mau fa dos anys que uti­litza el Twit­ter perquè els alum­nes de quart d'ESO con­tac­tin amb ell per resol­dre dub­tes dels exer­ci­cis. “Han de fer un esforç de sin­te­tit­zar la infor­mació en 140 caràcters; sense saber-ho estan fent resums”, des­taca Dal­mau.

La “men­ta­li­tat oberta”de Dal­mau o Gálvez és una carac­terística “molt impor­tant” que han de tenir els pro­fes­sors, segons explica González, per avançar en la incor­po­ració de les tec­no­lo­gies a l'aula.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.