Societat

Més coratge que un famós

Obertament busca personatges mediàtics que expliquin un problema de salut mental i no respon ningú

L'entitat entén que és un tema tabú

El can­tant anglès Tom Fletc­her, de la banda McFly, ha expli­cat públi­ca­ment que pateix una malal­tia men­tal. Amb aquest i altres pre­ce­dents, la pla­ta­forma Ober­ta­ment, un con­junt d'ins­ti­tu­ci­ons i enti­tats que llui­ten con­tra l'estigma i la dis­cri­mi­nació de les per­so­nes que patei­xen un tras­torn men­tal, ha llençat una cam­pa­nya perquè alguna per­so­na­li­tat pública que tin­gui o hagi tin­gut un pro­blema de salut men­tal expli­qui el seu cas i doni la cara con­tra la dis­cri­mi­nació del col·lec­tiu. La cam­pa­nya va començar al novem­bre i encara no hi ha hagut cap famós que s'ofe­reixi a ser la imatge mediàtica d'Ober­ta­ment en aquesta cro­ada. “Això evi­den­cia que encara exis­teix un tabú sobre la salut men­tal”, comenta San­dra Sal­va­dor, por­ta­veu de la pla­ta­forma, que subrat­lla que hi ha molta gent que amaga el tras­torn per por a les con­seqüències que això pot tenir en el seu cer­cle labo­ral o d'amis­tats.

Des d'Ober­ta­ment, el que s'intenta és, pre­ci­sa­ment, aca­bar amb el secre­tisme que hi ha a l'entorn de la malal­tia men­tal. Que la gent ho faci públic, que en parli amb natu­ra­li­tat, que ningú no s'ama­gui per por a no ser entès o a ser rebut­jat. I encara que els famo­sos de moment s'ho estan pen­sant, ja són mol­tes les per­so­nes anònimes que estan expli­cant la seva experiència en els mit­jans de comu­ni­cació i també a la xarxa. Pilar Rojo, de 42 anys i mare d'una ado­les­cent de 17, n'és un exem­ple. Té un tras­torn bipo­lar i per poder fer una vida nor­mal ha de seguir un trac­ta­ment psi­cològic i far­ma­cològic. “El psi­cològic és espe­ci­al­ment impor­tant per poder superar les difi­cul­tats del dia a dia, que s'agreu­gen perquè la soci­e­tat rebutja la malal­tia men­tal”, pre­cisa la Pilar.

Ella no ho ha tin­gut fàcil. Va començar a tenir símpto­mes que alguna cosa no anava prou bé fa 13 anys, un any després de la mort del seu pare. “Tenia pro­ble­mes de con­cen­tració impor­tants que m'impe­dien fer la meva feina”, recorda. El pri­mer diagnòstic va ser de depressió. Després va venir la mort del seu marit, malalt de càncer, i un any més tard, la de la seva mare. Ha inten­tat suïcidar-se cinc cops, però ara no només està orgu­llosa de “por­tar una vida nor­mal”, sinó que també es dedica a aju­dar els altres i a posar el seu cas com a exem­ple. “La malal­tia física es pot enten­dre perquè es pot veure i es pot tocar; jo també deia que si una per­sona estava depri­mida és que s'avor­ria, fins que em va tocar a mi”, remarca.

Segons l'OMS, una de cada qua­tre per­so­nes expe­ri­men­ta­ran un pro­blema de salut men­tal en un moment de la seva vida. I l'any pas­sat els cen­tres de salut men­tal cata­lans van aten­dre més de 200.000 per­so­nes, de les quals un 31% per tras­torns greus. No és per igno­rar-ho. Ni per pas­sar-hi de pun­te­tes. És per fer com la Pilar, amb res­pon­sa­bi­li­tat i coratge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia