Vallès Oriental

El tram de la C-17 de Mollet a Barcelona ja és més utilitzat que l’autopista

L’any 2014, el volum circulatori a la via gratuïta ja va superar el de la de peatge

La supressió dels darrers semàfors al tram sud de la C-17, a Montcada i Barcelona, ha propiciat des del 2012 un augment sostingut del volum circulatori per aquesta carretera.

La C-17 ja és la via més utilitzada per accedir a la ciutat de Barcelona des del Vallès Oriental. L’any 2014, per primer vegada, aquesta carretera va ser utilitzada per més conductors que la C-33, l’autopista de peatge que uneix Montmeló amb la capital catalana.

Segons les dades del Departament de Territori i Sostenibilitat, el punt d’aforament situat a l’altura de Montcada la C-17 va registrar una mitjana de 57.695 vehicles diaris. Són tot just 116 més que els que van passar –i pagar– pel peatge de la Llagosta durant el mateix període (57.579), segons les xifres facilitades per Abertis, concessionària de l’autopista.

Les xifres de 2014 confirmen la tendència dels darrers anys. D’una banda, el tram sud de la C-17, de Mollet fins a l’avinguda Merdiana, a Barcelona, ha vist incrementar de forma notable el volum de trànsit: un 5,12% l’any 2014 que se sumava a l’increment de l’11,5% que hi va haver entre el 2012 i el 2013. Tot plegat es relaciona amb la millora que va representar l’estrena del nou enllaç amb la N-150, a Montcada, i els canvis en l’accés al barri de Torre Baró, a Barcelona. En tots dos casos, l’obra va permetre eliminar els darrers semàfors que quedaven en aquest via. S’afegia a la millora que ja va representar l’estrena del túnel urbà de Montcada, on també hi havia cruïlles controlades per semàfors. Tot plegat ha fet que la diferència de temps que es tarda a fer el trajecte per la via de peatge o per la via gratuïta sigui mínima.

Des de l’acabament de les obres fins l’any passat, el volum de trànsit al tram sud de la C-17 es dispara, Hi circulen uns 17.000 vehicles al dia més. Entre 2010 i 2012, també hi havia hagut increment, tot i que molt més moderat, inferior als 3.000 vehicles diaris.

L’augment del trànsit s’ha anat donant tot i la crisi econòmica, que, en general, ha fet reduir el volum circulatori als grans eixos de comunicació. Segons les dades de Territori i Sostenibilitat, l’any 2008 passaven per Montcada 35.586 vehicles al dia. Aquesta xifra situa l’augment entre 2008 i 2014 en el 62%. I des de 2010 fins a 2014, l’increment del volum de trànsit en aquest tram de la C-17 ha estat del 24,7%.

La C-33 és l’altra cara de la moneda. L’autopista de peatge ha anat registrant una caiguda del volum de trànsit que hi passa. L’any 2014, aquesta via va aconseguir suavitzar la pèrdua d’usuaris que arrossega des de l’esclat de la crisi econòmica. En concret, va passar dels 58.324 vehicles al dia de 2013 als 57.579 de l’any passat. La caiguda és de només l’1%. És un resultat més bo que el del 2013, quan pel peatge de la Llagosta hi van passar un 14,3% menys de vehicles que l’any anterior. Segons les dades d’Abertis, des de 2011 fins al 2014, aquesta autopista ha perdut el 26,9% del trànsit. En xifres absolutes, representa una pèrdua de 21.183 vehicles al dia.

La competència de la C-17 és un dels factors que pot explicar que la C-33 sigui l’única autopista de la xarxa d’Abertis que l’any 2014 va seguir perdent trànsit. Les altres vies de pagament que gestiona aquesta empresa, tot i que amb augments força limitats, van trencar la tendència a la pèrdua de trànsit.

La notícia completa a El 9 Nou


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.