Urbanisme

URBANISME

La transformació del Carrilet projecta un mercat més obert, habitatge i nous serveis

L’estació d’autobusos es traslladarà a prop de Mas d’Iglesias, impulsant la intermodalitat amb Bellissens i el tramvia

La transformació urbanística del barri del Carrilet de Reus augmenta el seu abast respecte a la previsió inicial, segons ha comunicat l’Ajuntament. Ocuparà una extensió més gran i tindrà més superfície destinada a equipaments públics, amb l’objectiu de crear una nova centralitat al sud de la ciutat i convertir el Carrilet en un nou pol d’atracció amb més activitat quotidiana.

El projecte implica el manteniment de l’activitat del Mercat del Carrilet, amb la rehabilitació d’un edifici que tindrà més superfície destinada a serveis municipals; la construcció d’un nou edifici d’habitatge dotacional i d’equipaments; i la previsió d’un tercer edifici destinat a serveis municipals a l’espai de l’actual estació de busos.

En el marc d’aquesta transformació també es preveu la creació d’una nova estació de busos a tocar del parc de Mas Iglesias amb criteris de màxima intermodalitat entre tots els mitjans de transport; la vianalització del carrer de l’Escultor Rocamora; la pacificació del trànsit de l’avinguda del President Macià; i la prolongació de verd del parc de Mas Iglesias fins als nous espais oberts del Carrilet, milloraran la connectivitat de la zona.

L’Ajuntament disposa ja de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments i de la documentació per a la Modificació puntual de la Revisió del Pla general d’ordenació urbana. Els documents, elaborats per l’estudi d’arquitectura Comas-Pont Arquitectes, adjudicatari del contracte, iniciaran ara la tramitació administrativa.

En paral·lel, l’Ajuntament i l’estudi d’arquitectura iniciaran la redacció dels projectes bàsics i executius de la primera fase de la transformació urbanística: la rehabilitació i recuperació de l’edifici del Mercat del Carrilet, la urbanització de l’entorn i la vianalització del carrer de l’Escultor Rocamora.

Pel que fa al Mercat del Carrilet, es rehabilitarà i recuperarà l’edifici per reconvertir-lo en una estructura viva que aglutini els nous usos de mercat, culturals i cívics. L’edifici guanya espai amb la creació d’una nova planta, fins arribar als 8.400m2 de superfície útil. La nova planta soterrada tindrà un aparcament de 66 places i càrrega i descàrrega per als serveis de les plantes superiors. El Mercat s’emplaçarà a la planta baixa, semi soterrada però amb llum natural i visible des del carrer. La resta de la planta baixa, primera i segona l’ocuparan serveis com supermercat, coworking, Oficina Jove, Punt Lila, sales de presentacions i polivalent, aules, despatxos... El programa d’usos s’ajustarà durant la redacció dels projectes bàsic i executiu.

La proposta redueix les intervencions de nova edificació, reduint l’impacte ambiental. Així es planteja un edifici polivalent obert al barri i eficient energèticament, amb una voluntat de ciutat verda, que s’exemplifica també amb l’entrada del verd dins de l’edificació.

Un altra de les actuacions destacades és l’Edifici Belvedere, un edifici singular i de referència; visible des de diferents punts; i amb vistes panoràmiques a la nova plaça, al parc de Mas Iglesias i a la ciutat. Les quatre primeres plantes es destinen a equipament, d’acord al programa cultural i juvenil. La planta soterrani es connecta amb l’Edifici del Mercat per facilitar la relació entre serveis. Les 8 plantes superiors donen lloc a un màxim de 40 allotjaments dotacionals.

Estació d’autobusos

La construcció i configuració de la nova estació està consensuada amb la Generalitat de Catalunya, que serà l’encarregada de gestionar-ne la planificació i l’execució. Es planteja com una estació amb la màxima intermodalitat possible, molt propera a l’estació de Bellissens. Amb un sol edifici lineal tipus pont es resol l’accés a les andanes de l’estació d’autobusos, la parada del tramvia i la parada de bus urbà i taxis. La nova estació enfonsada, amb l’espai de les andanes cobert per evitar la contaminació acústica. Es relaciona directament amb el Parc Mas Iglesias, amb una integració paisatgística que canvia l’estètica habitual d’aquests tipus d’equipaments. Es podrà mantenir el 100% de l’activitat del servei en el seu emplaçament actual fins a la finalització de les obres.

Alliberar l’espai ocupat actualment per l’estació d’autobusos permetrà guanyar més superfície per a nous equipaments. El programa d’usos es definirà en un futur, donat que es tracta de la darrer fase segons la previsió actual. En tot cas, es plantegen usos culturals, una Oficina de Turisme i serveis de mobilitat (bicicletes, VMP...), vinculats a la intermodalitat de la futura estació. L’edifici admetria, també, la possibilitat d’ampliar l’aparcament existent amb 64 places més.

La redefinició dels espais públics es planteja amb clau de ciutat verda, renaturalització prioritat de les persones per sobre del trànsit rodat. Es pacifica l’avinguda del President Macià per facilitar la connexió entre el parc de Mas Iglesias i el nou parc del Carrilet. Un pas de vianants elevat donarà accés directe i accessible a la nova estació d’autobusos situada al parc de Mas Iglesias; i millorarà la connectivitat de l’eix nord-sud, entre les estacions del passeig Mata i de Bellissens.

Al carrer de l’Escultor Rocamora es permet l’accés rodat només per a càrrega i descàrrega, serveis i aparcament veïnal. Es divideix el carrer en tres franges: zona de passeig formada per l’accés a les finques i d’activitats que permet terrasses, mercats, contenidors i càrrega/descàrrega; una zona central de trànsit de serveis i vehicles no motoritzats; i una franja on s’hi disposa l’arbrat i la vegetació, el mobiliari i la il·luminació.

També es resol l’encreuament de l’avinguda de Pere el Cerimoniós i el carrer de l’Escultor Rocamora reubicant la màquina del Carrilet a l’avinguda que li dona nom. S’elimina així l’efecte rotonda i es dona continuïtat a la zona per a vianants a les dues voreres, de manera que els vianants tindran preferència sobre la sortida de vehicles de l’aparcament.

Finalment, el nou parc que s’obre entre els edificis Mercat, Belvedere i Pèrgola es concep com una extensió del parc de Mas Iglesias i la prolongació de la zona verda cap al centre de la ciutat. Es plantarà vegetació autòctona amb baix consum hídric i es preveu la construcció de sistemes urbans de drenatge sostenible per a la recuperació de l’aigua. Igualment, l’espai disposarà de jocs infantils, espais d’activitats esportives i zones d’estada i repòs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Renfe establirà 600 trajectes de bus al dia entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders com a transport alternatiu al tren

BaRCEKIBA
Societat

Creix la preocupació per l’accés a l’habitatge i la massificació turística a Barcelona

Barcelona
societat

Sindicats de Mossos reclamen l’ampliació “urgent” de la comissaria de les Borges Blanques

Barcelona
societat

Badalona Acull lliura més de 2.000 firmes a l’Ajuntament per exigir un alberg després del tancament de Can Bofí Vell

Barcelona
URBANISME

La transformació del Carrilet projecta un mercat més obert, habitatge i nous serveis

Reus
urbanisme

Comença la rehabilitació de noves finques als barris del Besòs i el Maresme a Barcelona

baRCELONA

Posen la primera pedra de la potabilitzadora de l’Escala

L’ESCALA
societat

Detenen un home per fer tocaments a una dona durant la festa major

rupià
societat

Albons, Juià i Vilablareix són els pobles que més recollida selectiva fan

santa coloma de farners