Urbanisme

Centre per a vianants a Badalona

L’Ajuntament vol començar l’any que ve les obres per pacificar el carrer de Francesc Layret

La via seria a un sol nivell i es permetria entrada de vehicles a veïns, comerç i emergències

L’AV del Centre ho veu amb bons ulls, però demana que es faci un bon treball quant a la mobilitat

No és la primera vegada, ni la segona. De fet és un tema recurrent: què cal fer amb l’ofec que genera el trànsit al voltant de la plaça de la Vila de Badalona? La pandèmia va propiciar la pacificació del carrer de Francesc Layret, l’N-2, al seu pas per davant de la plaça de la Vila i més enllà. Es va convertir en un espai obert i prou ample quan es van començar a aixecar restriccions i es va deixar sortir a passejar per unes hores al dia. Actualment, els caps de setmana i festius el carrer es tanca al trànsit rodat, les terrasses dels bars trepitgen tranquil·les la calçada i els nens empenyen patinets tranquils. Es pot gaudir de vorera a vorera. A canvi d’això el trànsit s’ha de desviar a i queda anul·lada una parada d’autobús crítica –hi passen la majoria de línies–. Fa pocs dies, al ple municipal es va aprovar la suspensió de llicències d’edificació, reforma, rehabilitació o enderroc de construccions, d’instal·lació o ampliació d’activitats i usos i d’altres autoritzacions municipals connexes en l’àmbit delimitat per la cantonada que formen els carrers de Francesc Layret i de Sant Anastasi, davant de la plaça de la Vila. El 2016 ja es va aprovar el mateix –de fet, el text que s’ha aprovat ara en reprodueix parts textuals–, en un intent de reactivar acords presos per la Corporació Metropolitana de Barcelona el 1979 i actualitzats el 1987 per actuar a Francesc Layret des de l’avinguda Martí Pujol fins a Sant Francesc. D’aleshores ençà ha plogut força i s’han fet petites intervencions, només. Cal recordar que la intervenció afectava edificis rellevants: a Francesc Layret hi ha més d’un tram en què les voreres són tan estretes que cal fer fila índia, i fins i tot baixar al ferm.

Ara, com ja es va dir el 2016 –aleshores manava Guanyem [Dolors Sabater]–, es repeteix que cal fer una estudi a fons. L’objectiu final és la pacificació de Francesc Layret, entre dues artèries principals: Martí Pujol i President Companys. El dictamen que es va portar al ple va ser aprovat pel grups del PP, ERC, BeCP i Guanyem. El grup del PSC es va abstenir. Diu l’alcalde, Xavier Garcia Albiol: “Prenem la decisió d’entomar d’una vegada per totes un dels principals problemes que té la nostra ciutat, la circulació de vehicles pel centre, concretament per Francesc Layret. La situació actual és inadmissible. Treballem en un projecte que està a punt de veure la llum. Un cop enllestit, el primer que farem és presentar-lo als veïns i als comerciants. Estarem en condicions de començar les obres durant el 2025.” Francesc Layret s’ha de convertir en un carrer per a vianants, a un sol nivell. Només hi podran accedir en cotxe els veïns, els comerciants –hi haurà zones de càrrega i descàrrega– i, està clar, els serveis d’emergència. Entre els esforços que cal fer per pacificar la zona hi ha el de pensar molt bé què passarà amb el transport públic, ja que precisament en aquest espai circulen més d’una dotzena de línies. Es calcula que es canviarà de sentit d’un dels carrils del carrer paral·lel, la Via Augusta.

L’associació de veïns del Centre està a favor de fer Francesc Layret per als vianants. Parla el responsable de mobilitat de l’entitat, Pol Casadevall: “Anem d’estudi en estudi, però ningú s’atreveix a fer el pas. Evidentment, estem totalment d’acord que es pacifiqui. Està clar que això tindrà unes conseqüències, i que s’han d’estudiar bé abans. Per dir-ho d’alguna manera: Francesc Layret és la punta de l’iceberg.” Qualsevol que es passegi pel Centre hi estarà d’acord. És un barri de bones proporcions, on es troba el govern municipal tant polític com administratiu. Al Centre hi ha comerç de proximitat –de tota mena de productes–, hi ha hostaleria, dos teatres... I a més a més, gestiona entrades i sortides d’escola, l’estació de Renfe, la parada de metro de Pompeu Fabra, limita amb l’hospital municipal. La Rambla és al Centre... És un barri que es trepitja tant per gaudi com per necessitat. De fet, molts veïns d’altres barris diuen que “van a Badalona” quan van al Centre. S’entén, doncs, la necessitat de la visió àmplia. “Hi ha tantes qüestions per resoldre a Badalona que si no es fa d’una manera general el resultat serà un nyap. Per algun lloc s’ha de començar, està clar. S’ha de fer un canvi, com han fet totes les ciutats metropolitanes, d’anar pacificant i desincentivant l’ús del cotxe. És l’única manera.” Per fer tot això cal una xarxa d’autobusos eficaç; per què no tenir petits autobusos, més de barri, amb recorreguts més curts? Cal també, diuen, aparcament fora del Centre, perquè qui ho necessiti tingui on deixar el cotxe. Hi ha qui planteja que treure el cotxe pot fer mal al comerç. Sobre aquest punt, Casadevall explica: “Es pensa que si es tanca el carrer es perdran vendes. El cas és que a tot arreu que s’ha pacificat les vendes han crescut. El Centre ha de ser una zona de passeig i de fer compres tranquil·lament. Si dona gust passejar-hi, vindran.” A l’associació de veïns tenen moltes idees i ganes de compartir-les amb l’Ajuntament. Ara cal que a la casa gran els programin una cita.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.