Societat

L'Estat guarda al calaix el projecte del quart cinturó

Només destina una partida de 3,8 milions al tram que es va aturar l'any 2010 entre Olesa i Viladecavalls

Encara no s'ha aprovat l'estudi entre Terrassa i Granollers exposat ja fa dos anys

Dos anys i mig després de posar en fun­ci­o­na­ment dos trams del quart cin­turó, la cone­guda també com a B-40, auto­via orbi­tal o ronda del Vallès sem­bla que està més en via morta que mai. El Minis­teri de Foment no ha estat capaç ni d'exe­cu­tar encara el tram de poc més de sis quilòmetres que va que­dar a mig fer entre Abrera i Vila­de­ca­valls, i que podria donar con­tinuïtat als dos extrems que sí que estan en fun­ci­o­na­ment des de l'estiu del 2010 entre Abrera i Olesa (1,5 quilòmetres) i entre Vila­de­ca­valls i Ter­rassa (4,5 quilòmetres).

Sense par­tida pres­su­postària en els comp­tes esta­tals, aquesta auto­via pro­jec­tada fa més de qua­ranta anys és avui una ronda de luxe, amb dos car­rils per sen­tit, que ser­veix només per cre­uar Ter­rassa de nord a sud. En rea­li­tat hau­ria de ser­vir per con­nec­tar el Penedès i el Baix Llo­bre­gat amb els dos Vallès i hau­ria de tenir uns 47 quilòmetres. Al tram cen­tral entre Olesa i Vila­de­ca­valls encara li que­den un mínim de tres anys de cons­trucció si és que s'hi des­ti­nen par­ti­des pres­su­postàries, tot i estar adju­di­cat el 2007 per 196 mili­ons, per des­es­pe­ració dels ajun­ta­ments del ter­ri­tori, empre­sa­ris i patro­nals, que fa anys que veuen un pano­rama deso­la­dor amb via­duc­tes i ponts a mig fer.

De fet, els tre­balls que tor­nen a estar atu­rats en aquest tram ja es van parar el 2010 per les reta­lla­des que va apli­car lla­vors el govern de Zapa­tero a diver­ses infra­es­truc­tu­res i no es va repren­dre fins al 2011. La pre­visió era tenir-les enlles­ti­des el 2015, tres anys després del que s'havia pre­vist ini­ci­al­ment, però amb la par­tida de 3,8 mili­ons que s'hi des­ti­narà el 2013 les obres no aca­ba­ran fins al 2017. I men­tres­tant muni­ci­pis com ara Vila­de­ca­valls con­ti­nuen recla­mant a Foment que com­pleixi els com­pro­mi­sos de man­te­ni­ment de l'obra ja feta, com ara la imper­me­a­bi­lit­zació del túnel ubi­cat a la zona de Can Trias.

I el tram entre Ter­rassa i Gra­no­llers és encara a les bece­ro­les, tot i que l'últim dia labo­ra­ble del juliol del 2010 es va posar a expo­sició pública l'estudi infor­ma­tiu de l'auto­via fins a enllaçar amb l'AP-7 i la C-60 a la Roca del Vallès. A par­tir d'ales­ho­res, els dife­rents ajun­ta­ments i enti­tats que inte­gren la Cam­pa­nya Con­tra el Quart Cin­turó hi van pre­sen­tar al·lega­ci­ons. Paral·lela­ment, el Depar­ta­ment de Medi Ambi­ent de la Gene­ra­li­tat, lla­vors en mans d'ICV, va reque­rir a Foment que deixés sense efecte l'estudi ambi­en­tal en què es basava el pro­jecte perquè havia cadu­cat (era del 2004) i no s'ajus­tava a la nor­ma­tiva vigent del pla metro­po­lità.

1966
L'Estat
va projectar per primera vegada aquell any el quart cinturó.
3,8
milions
d'euros es destinen al tram de l'autovia entre Olesa i Viladecavalls.
6
quilòmetres
hi ha en funcionament dels prop de 50 que ha de tenir la via.

Els opositors a l'autovia recorren a la via penal

Els opositors a l'autovia que s'agrupen en la plataforma Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) han presentat una denúncia penal als jutjats de Madrid contra el Ministeri de Medi Ambient per un presumpte delicte de prevaricació contra un funcionari arran de la resposta en una carta a la petició formal que l'entitat havia fet a l'abril per demanar la caducitat de l'expedient del tram entre Terrassa i la Roca. La CCQC entenia que, després de tres mesos sense contestar, el silenci administratiu els donava la raó i s'havia de tornar a tramitar l'expedient, però en la nota rebuda el 20 de novembre de Medi Ambient s'afirma que “la possible inactivitat de l'administració no comporta la caducitat del procediment”. Per la CCQC, aquesta resposta transgredeix els principis de la legislació sobre tramitació i procediment ambientals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.