Societat

Falangistes, la mirada delatora

Eren els ulls indiscrets del règim. Milers d'ulls i d'orelles arreu del país per controlar una població sotmesa, sempre a punt de denunciar el roig, el díscol, el desafecte

“Hi ha parades
amb llibres redactats
en català i d'autors d'ideologia esquerranosa”
“A l'esglésiaMontesinos, s'hi fan exercicis espirituals en català i no en castellà com seria normal”

La nit de l'11 de maig del 1941 Lean­dre Ven­tura i Lucía Sallés van deci­dir apar­car el cotxe a la con­fluència de l'avin­guda de la Victòria –avui en dia avin­guda de Pedral­bes– amb el pas­seig Manel Girona de Bar­ce­lona, a tocar de la Casa Güell i de la por­ta­lada rei­xada en forma de drac d'Antoni Gaudí. Dis­trets com esta­ven en allò amb què s'acos­tu­men a dis­treure les pare­lles quan apar­quen el cotxe en un car­rer desèrtic i fosc d'una gran ciu­tat, no van veure a venir un home armat amb una pis­tola que els va dema­nar diners i que va aca­bar ferint d'un tret al pobre senyor Lean­dre.

La notícia d'aquest insig­ni­fi­cant inci­dent ha trans­cen­dit perquè de la seva existència en va dei­xar constància un per­so­natge de nom Gui­llermo Ten que ales­ho­res exer­cia el càrrec de dele­gat de la Falange Espa­nyola del sub­sec­tor IV del sec­tor XIV de Bar­ce­lona. Ten va redac­tar un informe com­plet dels fets que va diri­gir al “cama­rada cap del ser­vei d'infor­mació i inves­ti­gació de la plaça” i que va encapçalar amb la crida: “Saludo a Franco, arriba España!”

Gui­llermo Ten era un dels molts infor­ma­dors de què dis­po­sava la Falange a Bar­ce­lona i que aixe­ca­ven acta de tot el que veien o sen­tien, tingués o no com­po­nent polític, i que pogués ser d'interès per als ser­veis d'infor­mació del par­tit únic que va impo­sar el règim del gene­ral Franco. La Falange havia de saber tot el que pas­sava a la capi­tal cata­lana, fins i tot un succés com aquest, del qual ja havia tin­gut notícia la mateixa Guàrdia Civil i la poli­cia, segons va escriure l'infor­mant.

El docu­ment amb la història de Lean­dre Ven­tura i Lucía Sallés és un dels 63 que a prin­cipi dels anys vui­tanta va tro­bar aban­do­nats al cos­tat d'un con­te­ni­dor un jove estu­di­ant del barri de Sant Andreu que els va entre­gar a la seva pro­fes­sora d'història de l'ins­ti­tut. Els docu­ments van ser ana­lit­zats per l'his­to­ri­a­dor Fran­cesc Espi­net, que el 2006 va publi­car un interes­sant arti­cle a la revista HMiC de la UAB que deta­lla la importància dels infor­mants falan­gis­tes en la Bar­ce­lona dels pri­mers anys de la post­guerra.

La dedi­cació d'aquests per­so­nat­ges a ficar el nas en tot allò que pas­sava al seu entorn per­met enten­dre de manera diàfana la importància de la Falange com a peça clau en l'orga­nit­zació del règim fei­xista, no només en la seva funció de par­tit únic i ver­te­bra­dor del món asso­ci­a­tiu, sinó també, i sobre­tot, en el seu rol d'apa­rell repres­sor de l'Estat. Els falan­gis­tes, dis­tribuïts per tots els racons de la ciu­tat, eren els ulls que tot ho veien, les ore­lles que tot ho sen­tien, i el dit acu­sa­dor per aca­bar de fer neteja entre els des­a­fec­tes al règim.

El con­tin­gut dels infor­mes redac­tats pels infor­ma­dors de la Falange és, en molts casos, de matèria delic­tiva. D'aquesta manera aixe­quen acta de roba­to­ris de men­jar o de casos d'estra­perlo amb la venda del pa o l'adul­te­ració de pro­duc­tes de pri­mera neces­si­tat, com ara la farina, o l'emma­gat­ze­matge il·legal de tabac o espel­mes.

Però els docu­ments dels falan­gis­tes tenen també una claríssima vocació de con­trol polític sobre la població. Per exem­ple, en un escrit datat el 9 de juny del 1941 s'acusa de ser roges qua­tre dones tre­ba­lla­do­res. En un altre docu­ment, amb data del 13 de gener del 1942, s'informa que entre les para­des de lli­bres de la ram­bla de Santa Mònica hi ha exem­plars “redac­tats en català i d'autors d'ide­o­lo­gia esquer­ra­nosa”.

En relació amb l'ús del català hi ha un segon informe, del 20 d'abril del 1942, on explica la rea­lit­zació d'uns exer­ci­cis espi­ri­tu­als a l'església de Mon­te­si­nos, i “el més estrany de l'afer és que aquests exer­ci­cis es fan en català i no en cas­tellà com seria nor­mal i natu­ral”.

Les ore­lles dels agents falan­gis­tes ho sen­tien tot, i d'aquí un informe del 23 de juny del 1942 sobre el cos­tum d'uns veïns del car­rer Mañé i Fla­quer, número 13, al barri de Sarrià, de sin­to­nit­zar Radio Lon­dres amb el volum alt i les fines­tres ober­tes “perquè pugui escol­tar-se per­fec­ta­ment des del car­rer”.

En un altre informe del juliol del 1942 un qua­dre falan­gista posava en conei­xe­ment dels supe­ri­ors els següents comen­ta­ris escol­tats en un tram­via: “A cada porc li ve el seu sant Martí, més us val­dria que des­filéssiu pel camp de la Bota.”

La sal­va­guarda de la moral catòlica també era un dels objec­tius dels espies de la Falange. Com a mos­tra hi ha un informe de l'estiu del 1942 que denun­cia la presència de banyis­tes a Can Tunis “amb banya­dors” que resul­ta­ven “un atemp­tat a la moral”. L'autor de l'informe pro­po­sava: “[Pren­dre] mesu­res per tal que no es pro­du­ei­xin aquests casos que només ser­vei­xen com a mal exem­ple de la nos­tra joven­tut.”

Del pro­se­li­tisme dels falan­gis­tes també en queda constància en un docu­ment sig­nat per un tal Eva­risto Picazo, que con­si­de­rava que els bar­ris alts de Bar­ce­lona eren ter­reny abo­nat per acon­se­guir noves afi­li­a­ci­ons al par­tit: “La bar­ri­ada de Pedral­bes, molt extensa i habi­tada per gent de posició, neces­sita que s'hi rea­litzi alguna acció per ani­mar-los a entrar a la Falange.”

Amb més o menys neces­si­tats de ser con­vençuts, el cert és que aca­bada la guerra Cata­lu­nya va viure una febrada falan­gista impor­tant, amb una afi­li­ació mas­siva. Les xifres s'expli­quen per si soles; el 1936, abans de l'inici del con­flicte, la militància de la Falange a Cata­lu­nya era només de 200 per­so­nes. La xifra era tan baixa perquè l'opció de militància con­ser­va­dora dels cata­lans era la Lliga de Cambó. En canvi, l'any 1940 els afi­li­ats a la Falange només a la província de Bar­ce­lona arri­ba­ven ja als 100.000. Con­ven­ci­ment polític, però també neces­si­tat de sobre­viure i opor­tu­ni­tat de pro­gressió econòmica i social van ani­mar l'afi­li­ació al par­tit de les cami­ses bla­ves, tant entre els nois com entre els adults.


L'inici de la dic­ta­dura


Capítol 66



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia