Urbanisme aprova la línia de 132 kV de Serinyà a Figueres, però aposta per millorar el traçat del pla de Martís
Endesa afirma que el traçat s'ha consensuat amb tots els agents del territori
El director general d'Urbanisme, Pere Solà, va explicar després de la comissió de dimecres a la nit que s'aprovava provisionalment el projecte de la línia de 132 kV entre Serinyà i Figueres, la qual passarà també per Esponellà, Crespià, Cabanelles, Navata, Ordis o Avinyonet de Puigventós. En espera que el conseller l'aprovi definitivament, Solà va indicar que la comissió veia bé el projecte en el tram de l'Alt Empordà, perquè la nova línia ressegueix el traçat de l'antiga infraestructura, adaptant els pals de suport ja existents. En canvi, va explicar que Urbanisme considera que cal considerar els seus efectes en el tram del Pla de l'Estany, sobretot quan passa pel pla de Martís, una zona d'un alt valor agrícola.
Endesa es va mostrar sorpresa per aquestes consideracions d'Urbanisme de la Generalitat, perquè afirma que ja han passat cinc anys des que es va començar a tramitar la línia, i que ja ha passat el període d'exposició pública. Segons un portaveu de la companyia, es va aconseguir el vistiplau amb tots els agents del territori, incloent-hi els ajuntaments i també les entitats reconegudes, per aquests, com a interlocutors vàlids, entre les quals associacions ecologistes: «Tothom, per unanimitat, ha donat el vistiplau al projecte», ha explicat Endesa.
La línia entre Serinyà i Figueres dóna continuïtat a l'augment de potència que es va fer en la línia entre Olot i Besalú, que va ser transformada a 132 kV. Després es va allargar la línia fins a Serinyà, passant per Sant Ferriol, un tram que ja està acabat; també la subestació elèctrica feta a Serinyà.
El Cilma aposta per soterrar-la i compactar-la amb l'A-26
m.vicenteEl Consell d'Iniciatives Locals per al Medi Ambient a Girona aposta perquè aquesta línia elèctrica sigui soterrada i que s'aprofiti el traçat de l'A-26 i del gasoducte que unirà Martorell i Figueres perquè es puguin aprofitar els corredors d'infraestructures existents o en projecte. De fet, un estudi encarregat pel Cilma conclou que aquesta és la manera millor de reduir més l'impacte visual i ambiental, i també la manera més segura per protegir la línia del agents meteorològics. L'entitat gironina també defensa que aquesta opció és econòmicament viable si es tenen en compte els costos indirectes.
Per al Cilma, la línia soterrada costaria tres vegades més que la línia aèria. De fet, la diferència de cost directe entre la solució aèria i la solució soterrada seria de 400.000 euros per cada quilòmetre, segons l'informe. Pel que fa a les característiques, la línia que proposa el Cilma augmentaria el traçat en tres quilòmetres (de 19,2 a 22,7).