Els usuaris de Renfe tornen a l'acció i aturen un tren a Sant Celoni
La companyia, disposada a no augmentar tarifes en els abonaments dels nous trens
L'acció de protesta va ser similar a la del 23 de març passat, que fins ara havia sigut la de més èxit. Ahir es va repetir aquest èxit, i un centenar d'usuaris es van convocar –via correu electrònic– al tren que sortia de Figueres a les 5.56 del matí, i de Girona a les 6.27, per aturar-lo a la parada de Sant Celoni, a les 7 en punt. Guarnits amb l'adhesiu de la tortuga amb el logotip de Renfe sobreimprès, i amb una pancarta on s'hi llegia «Milloreu el servei i abaixeu les tarifes», es van organitzar en el primer vagó. Igual que en la protesta del març, els participants en la protesta van formar dues rotllanes que anaven entrant i sortint de dos vagons del tren, de manera que no pogués emprendre de nou la marxa, i davant la mirada de diversos agents de seguretat i Mossos, que no van haver d'intervenir. El tren, però, es va aturar en una via diferent per no afectar la resta de combois.
L'acció va durar un quart d'hora, i abans d'acabar es va llegir un manifest amb les principals reivindicacions: reducció del preu del bitllet; la devolució express del bitllet en retards de 15 minuts; reducció del temps de trajecte i puntualitat; més freqüències, i que tots els combois arribin a Figueres i surtin d'aquesta població. A més, s'insisteix que es vol continuar negociant amb Renfe per assolir millores, tot i que s'acusa la companyia de tractar-los de manera «injusta i abusiva». Albert Orriols, un dels portaveus de l'entitat, va destacar que l'augment de preus pot arribar al gener a ser d'un 35% respecte al desembre passat, «malgrat que el servei ha anat empitjorant».
Ganes d'acabar
Amb gairebé un any de funcionament, la plataforma ha aconseguit mantenir-se viva tot i les discrepàncies internes que hi ha hagut en moments puntuals a l'hora de definir el grau de radicalització de les protestes. Malgrat la reorganització acordada en l'última assemblea, la realitat és que les negociacions amb Renfe fa massa que duren, i els usuaris són gent amb altres problemes que el de fiscalitzar el funcionament ferroviari del país, que al cap i a la fi no és feina seva. Un acord global, més aviat que tard, milloraria la danyada imatge de Renfe i recompensaria els esforços que de manera altruista s'han destinat des de la plataforma. I tots contents cap a casa.
Renfe, «decebuda» per la protesta
Manuel Simón, director dels serveis de mitjana distància de Renfe, es va mostrar sorprès i «decebut» per l'acció d'ahir de la plataforma: «Em costa entendre que facin accions, perquè tenim una via de diàleg, i sembla que tot el que hem fet no sigui suficient», si bé va insistir que continuen disposats a negociar. Simón va recordar les millores amb els nous trens, com també altres reivindicacions ateses, com ara la creació del comitè de clients, el reforç d'alguns trens i poder pagar amb targeta de crèdit. A més, el responsable Renfe va indicar que l'augment de preus en els trens nous és una política de la companyia arreu, però que estan analitzant la possibilitat de fer excepcions mentre durin les obres del TAV i de la via convencional, precisament en els abonaments i targetes multiviatge, que són precisament els bitllets en què encara no s'ha repercutit l'increment de cost. Simón va explicar que estan pendents de trobar una data per poder tornar-se a reunir amb la plataforma.