El Maresme pacta una reducció de peatges a la C-32, però només al sud de la comarca

La proposta inclou rebaixes del 25% per a un mínim de setze viatges al mes només a les barreres de Vilassar de Dalt

Ni el 20% d'estalvi en els vehi­cles que fes­sin un mínim de setze viat­ges al mes en dies labo­ra­bles per la C-32 plan­te­jat en un pri­mer moment pel Depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial, ni el màxim del 60% pro­po­sat per CiU fa només dos dies. Ahir, en un acte d'uni­tat política, el govern del Con­sell Comar­cal del Maresme va fer pública la pro­posta que ha con­sen­suat amb la Gene­ra­li­tat per apli­car aquest any les pri­me­res rebai­xes a l'auto­pista. Es tracta d'un 25% menys de peatge per a aquells con­duc­tors amb una recurrència no infe­rior als setze viat­ges men­su­als en dies fei­ners. En els altres dos cri­te­ris d'estalvi es man­te­nen els per­cen­tat­ges de reducció: un 20% menys per a vehi­cles amb tres o més ocu­pants i un 20% menys per a cot­xes que con­ta­mi­nin poc. En total, a par­tir del segon semes­tre d'aquest any un mares­menc es pot estal­viar fins a un 65% del peatge de l'auto­pista sem­pre que com­pleixi les tres con­di­ci­ons.

Tot i això, la rebaixa àmpli­a­ment dis­cu­tida només tindrà efecte en les bar­re­res que la via ràpida té a Vilas­sar de Dalt. Al peatge d'Arenys de Mar i al de Santa Susanna no hi haurà els des­comp­tes imme­di­ats, fet que ja s'ha començat a inter­pre­tar en alguns muni­ci­pis del nord del Maresme com un greuge com­pa­ra­tiu.

Més rebaixa en un futur

La pro­posta també avança que la reducció del peatge de Vilas­sar de Dalt s'incre­men­tarà en els pro­pers dos anys fins a arri­bar al màxim del 85% –25% per un mínim de 16 viat­ges i s'arriba a un 35% si són un mínim de 24 viat­ges men­su­als, 25% per a vehi­cles amb ocu­pació alta i 25% per a cot­xes poc con­ta­mi­nants–. Aques­tes rebai­xes es poden començar a apli­car quan s'aprovi defi­ni­ti­va­ment l'estudi infor­ma­tiu de la ronda del Baix Maresme, la nova via que ha de subs­ti­tuir la car­re­tera N-II. Igual­ment, quan es comen­cin a exe­cu­tar les obres de la nova car­re­tera i fins a la seva fina­lit­zació, les boni­fi­ca­ci­ons per recurrència o nom­bre de viat­ges arri­ba­ran al 50% tant del peatge tron­cal com del late­ral de Vilas­sar de Dalt. A més, durant les obres «s'apli­carà la gratuïtat per als trànsits interns del Maresme i una boni­fi­cació del 100% de l'import en els peat­ges tron­cals i late­rals de Vilas­sar de Dalt per als vehi­cles que tin­guin el seu ori­gen i destí al Maresme».

Les posi­ci­ons polítiques

La moció del nou docu­ment de mobi­li­tat del Maresme es va votar ahir per urgència en el ple del Con­sell Comar­cal. Els grups que inte­gren el govern, PSC, CiU i ERC, van defen­sar la vali­desa del pacte com a millor opció, acon­se­guida després de mesos de nego­ci­a­ci­ons, i van asse­gu­rar que es trac­tava d'un pri­mer pas en ferm per millo­rar tots els aspec­tes vin­cu­lats amb la mobi­li­tat, i no tan sols el rela­ci­o­nat amb les boni­fi­ca­ci­ons a la C-32. Des d'ERC, el vice­pre­si­dent comar­cal, Andreu Fran­cisco, va recor­dar que l'apro­vació del docu­ment era «un exer­cici de res­pon­sa­bi­li­tat», i va retreure a ICV-EUiA el seu vot nega­tiu. El con­se­ller eco­so­ci­a­lista Xavier Serra va basar la posició de la seva for­mació, entre altres argu­ments, en el fet que el docu­ment no reco­llia pro­pos­tes via­bles que no par­tis­sin de l'ampli­ació i la cons­trucció de noves infra­es­truc­tu­res. Pel PP, José Manuel López va lloar la tasca feta des de la comissió de mobi­li­tat del Con­sell, però no va com­bre­gar amb el cent per cent de les pro­pos­tes inclo­ses i es va abs­te­nir.

Jaume Bor­rell, de CiU, va insis­tir que s'han posat les bases del debat, però que encara que­den molts aspec­tes a resol­dre, «en espe­cial a l'Alt Maresme», i Tomàs Este­ban, del PSC, va qua­li­fi­car la jor­nada d'històrica i va recor­dar que el camí recor­re­gut fins ara «va més enllà de la millora de les car­re­te­res, perquè engloba tot l'àmbit de la mobi­li­tat i fomenta una trans­for­mació impen­sa­ble fa uns anys».

No aplicar el 30%

En el marc de les millores per a la mobilitat al Maresme apareix la no-aplicació temporal de l'augment del 30% en el peatge de la C-32 a Santa Susanna previst quan s'inauguri el nou tram de l'autopista entre Palafolls i Tordera, que s'ha de posar en marxa a final de juny. En aquest cas, els usuaris amb origen o destinació a Malgrat de Mar, Tordera o Palafolls i que enllacin amb la via per l'enllaç 130, corresponent al peatge, no hauran de pagar la puja pactada per fer front a les obres de perllongament de l'autopista fins a Lloret de Mar. De fet, alcaldes de la zona afectada, com és el cas de Joan Carles Garcia (CiU), de Tordera, i Valentí Agustí (PSC), de Palafolls, havien criticat l'anunci de l'augment del peatge en considerar que es tractava d'una mesura que perjudicava greument els seus ciutadans. Fins i tot aquests municipis es van plantejar dur a terme algun tipus de mobilització per evitar que es fes efectiu l'augment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.