Infraestructures

El «quart cinturó» de Terrassa

Foment posarà dimarts en servei el primer tram de la controvertida autovia orbital barcelonina, que no té enllaç directe amb l'autopista C-16 i que de moment només farà de ronda externa de Terrassa fins al barri limítrof de Can Trias, a Viladecavalls

Tres anys i mig després d'adjudicar l'obra, el ministre de Foment, José Blanco, presidirà dimarts l'estrena del primer tram de la B-40, l'autovia orbital barcelonina tradicionalment coneguda com a «quart cinturó» i en els darrers anys reanomenada «ronda del Vallès» perquè els dos socis petits del tripartit –ICV-EUiA i ERC– se sentissin menys incòmodes amb la construcció d'una infraestructura que, fora del govern, sempre havien rebutjat.

Malgrat això, de tot el traçat en obres entre l'A-2, a Abrera, i la riera de les Arenes de Terrassa –de més de 13 quilòmetres– només s'han enllestit els 4,8 quilòmetres que faran, alhora, la funció de circumval·lació nord de la cocapital terrassenca.

El primer tram, que s'havia d'acabar en un termini de 21 mesos, n'ha acumulat finalment 22 més de retard. Fa temps, però, que estava pràcticament enllestit, però l'altre problema afegit per inaugurar-lo era que, al terme de Viladecavalls, acabava enmig del no-res. El nus d'enllaç amb l'autopista de Terrassa a Manresa (C-16) forma part del segon tram (Viladecavalls-Olesa), encara a mig fer.

Dilluns, quan va posar la primera pedra de l'estació de la Sagrera, el ministre José Blanco va parlar de la inauguració dels dos primers trams de l'autovia amb l'enllaç de la C-16. El cert, però, és que només es tracta del primer, i s'hi ha habilitat una connexió provisional amb la carretera vella de Manresa (C-58), que aprofita l'accés al polígon de Can Mir per baixar fins a la rotonda on –per ara– comença la via. Per arribar a l'autopista cal fer unes quantes rotondes i cruïlles més.

De Can Trias a Terrassa

A una banda de la rotonda, hi ha el tram en obres cap a Viladecavalls i Abrera, on encara no són visibles ni les dues calçades enmig dels moviments de terres, alguns pilars encofrats i bigues enormes per al futur viaducte elevat. A l'altra, la boca del flamant fals túnel que travessa el barri perifèric de Can Trias, al terme de Viladecavalls però més proper al nucli de Terrassa. Els treballadors de la constructora hi estan fent els últims retocs abans de dimarts.

Des d'aquí, quatre quilòmetres fins a la carretera de Matadepera de Terrassa, on l'autovia finalitzarà en un altre giratori que permetrà arribar fins a la ronda urbana de l'avinguda del Vallès. Entremig, una única sortida per enllaçar amb la carretera terrassenca cap a Rellinars.

El traçat cap a Sabadell, sense data

El Pacte Nacional per a les Infraestructures aprovat per la Generalitat prescriu que cal executar tan aviat com es pugui la prolongació de la ronda del Vallès fins a Sabadell, de manera que l'autovia articuli un tercer enllaç viari i, alhora, faci de circumval·lació pel nord a les dues capitals del Vallès Occidental. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ja va dir a l'abril que esperava sotmetre a informació pública «durant aquest any» la proposta de traçat entre Terrassa i Granollers. Hi va afegir que el subtram entre Terrassa i Sabadell «es pot fer de manera més o menys immediata», ja que hi ha poques alternatives de traçat i no travessa cap espai d'alt valor ambiental. Blanco podria anunciar alguna novetat dimarts en l'estrena del tram.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia