Capella, sobre el Prat: “El més calent és a l’aigüera”
La delegada a Madrid avisa que el projecte no ha de ser el que vol Aena, sinó el país
Reus reitera la seva implicació per tenir TAV
L’aeroport recupera 42 rutes intercontinentals respecte al 2019
El missatge del govern en el sentit que l’acord entre la Generalitat i l’Estat per a l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport del Prat és només un punt de partida continua generant opositors i detractors. Amb la voluntat de calmar les coses, ahir va ser la delegada del govern a Madrid, Ester Capella, la que va voler tranquil·litzar tothom. I ho va fer dient que “el més calent és a l’aigüera”, referint-se al fet que cal “definir bé” el projecte abans de donar-lo per fet. Segons va defensar en una entrevista a Catalunya Ràdio, no es pot fer “un creixement perquè si”, sinó que potser cal “redefinir” el que hi ha ara, sempre buscant el mínim impacte d’emissions. I va reiterar que el que no ha de ser és el projecte que dicti Aena, sinó el que el país vulgui, fent-lo compatible amb la sostenibilitat i la preservació del medi natural del delta del Llobregat. Capella va voler rebaixar el to davant l’oposició que ha suscitat tot remarcant que l’acord és per “condicionar” l’ampliació i no per a l’ampliació com a tal. La delegada va aprofitar per vaticinar que amb una Catalunya independent aquest problema no existiria perquè tot plegat “ve condicionat per la política aeroportuària de l’Estat, que no té res a veure amb la dels països de l’entorn”.
En canvi, des de Reus es dona per fet que el seu aeroport finalment tindrà l’anhelada estació del TAV. “L’estació té un projecte redactat fa més de deu anys, no és una idea nova; ens sentim còmodes amb l’acord de l’Estat i la Generalitat”, va dir l’alcalde de la ciutat, Carles Pellicer. “No volem polèmiques absurdes que no tenen cap sentit i que provoquen desconcert”, va dir en resposta a unes valoracions de la Cambra de Comerç, lamentant la connexió directa de l’aeroport de Reus amb la ciutat de Barcelona, però no amb el del Prat. Per altra banda, el bàndol dels que consideren que no s’han fet bé les coses continua sumant veus. Ahir s’hi va afegir la de Ciutadans, que en boca del seu portaveu, Martín Blanco, assegurava que els acords entre els dos governs “sempre es fan amb poca claredat”. Tot i això, valoren positivament l’ampliació, tot assegurant que serà un hub internacional i un centre fonamental per a l’economia.
Tornant a la normalitat
Mentrestant, i aliè a la polèmica, l’aeroport va tornant a l’activitat prepandèmia. Ja ha recuperat 27 destinacions i 42 rutes intercontinentals respecte de les 74 rutes i 47 destinacions del 2019. Just ahir es va reincorporar el vol de Delta, que uneix la capital catalana amb Atlanta. Actualment, Barcelona està connectada amb Amèrica amb nou destinacions i rutes. Es tracta de Nova York JFK, Nova York ERW, Miami, San Francisco, Atlanta, Bogotà, Buenos Aires, Mèxic i Cancún.Pel que fa a l’Àsia, de moment només s’ha recuperat el vol amb Singapur. Cap a l’Àfrica ara hi ha 11 destinacions amb 23 rutes: Alger, Oran, Casablanca, Marràqueix, Tànger, Nador, Fes, el Caire, Tunis, Banjul i Dakar. Quant a l’Orient Mitjà, ara s’operen sis destinacions amb vuit rutes: Abu Dhabi, Dubai, Amman, Tel-Aviv, Doha i Beirut.