El Penedès tem pels efectes del corredor
si, però
L'alcalde de Vilafranca diu que el territori aposta pel corredor mediterrani però alerta que el traçat proposat “trillarà” el Penedès
Els trens de mercaderies ara passen pel nucli urbà
L'Alt Penedès aposta pel corredor mediterrani, però no està disposat a acceptar qualsevol traçat perquè entén que el seu territori ja ha estat víctima, en els darrers anys, de l'impacte de les infraestructures com ara l'autopista AP-7, les obres de la C-15, el tram del TAV o la construcció de la base de muntatge i manteniment del tren de via ràpida. El debat que es planteja als ajuntaments de la comarca en àmbits encara reduïts es va fer públic fa uns dies en una trobada d'alcaldes a Vilafranca del Penedès, quan l'alcalde de la capital del vi i diputat del Parlament, Pere Regull (CiU), va dir que “seria una animalada obrir un altre corredor independentment dels que hi ha ara”. Segons ha explicat l'alcalde, l'informe d'impacte mediambiental de la futura línia ferroviària de mercaderies que ja va fer públic el Ministeri de Medi Ambient proposa dues alternatives de pas que “trillaran el municipi”, un entre Vilafranca i la muntanya de Sant Pau, i l'altra a tocar de la zona de la Serreta. Vilafranca va presentar al·legacions a les dues propostes perquè “crea més barreres” al territori, però des de llavors no se'n va tornar a parlar. El debat obert per l'alcalde vilafranquí es repetirà a partir d'ara en moltes altres localitats, ara després de la recent aprovació europea del corredor i el fet que el Ministeri de Foment hagi posat a licitació alguns trams del futur tram preocupa ara el territori. “Entenem que ens passi però volem que es passi bé. Creiem que el que s'hauria de fer és resseguir aquells corredors existents com per exemple el de l'autopista AP-7”, diu Regull.
L'alcalde ho va dir el mateix dia que Foment treia a informació pública l'estudi informatiu de la connexió ferroviària per al trànsit de mercaderies entre l'àrea de Tarragona i la línia Castellbisbal-Papiol. En concret, s'explicava que s'estudia una línia entre Martorell i Castellbisbal per eliminar la coexistència dels trens de passatgers i mercaderies per una mateixa línia. En la comunicació, Foment explicava que en l'actualitat, la línia fèrria R4 que passa per Vilafranca “suporta un important trànsit ferroviari” i que en els propers anys “es preveu que augmenti de manera important” el nombre de trànsits de mercaderies com a conseqüència de les actuacions ferroviàries, com ara l'ampliació del port de Barcelona.
Regull va apuntar que no només preocupa el traçat de la futura creació de la línia fèrria prevista sinó també els efectes que des de fa anys pateix Vilafranca pel pas de trens de mercaderies pel centre de Vilafranca. “Els trens de mercaderies provoquen més sorolls a Vilafranca que no pas el TAV”, deia el batlle. El portaveu de la plataforma que aplega els veïns afectats pel pas del TAV per Vilafranca, Josep Antoni Doblas, considera que ara que ja es coneix l'existència d'aquesta línia, “Vilafranca hauria de repensar si l'actuació que es va fer per fer subterrànies les vies va ser la millor. Potser l'opció més favorable per a la vila fos el trasllat de la línia als afores de la ciutat i no pas pel centre”. Els veïns continuen denunciant sorolls i vibracions pels pas dels combois, tot i les millores que s'han fet per minimitzar-ne els efectes a la ciutat. El principal problema que queda per solucionar és com es redueix el soroll al tram nord. El projecte per allargar el cobriment ha acabat aturat i pendent del que decideixi el pròxim govern de l'Estat.