infraestructures
Comença la perforació per fer el túnel de la MAT pel vessant nord de l'Albera
L'obra, de 8,5 quilòmetres, es preveu que estigui acabada a la fi de l'any vinent
La perforació al vessant sud va començar el març d'enguany
La tuneladora que foradarà el vessant nord de l'Albera l'han anomenat Canigó. És idèntica a la tuneladora Alberes, que, des del març passat, ja ha foradat, des de la Jonquera, uns tres quilòmetres dels vuit i mig que ha de tenir el túnel de la interconnexió entre els estats francès i espanyol. Per la inauguració oficial del començament de la perforació de la boca nord, el capçal de la tuneladora estava pintat de groc i vermell, “els colors catalans”, insistien els representants de l'empresa Inelfe en la visita pels primers cent cinquanta metres foradats. Les dues tuneladores germanes han estat construïdes per l'empresa alemanya Herrenknecht i tenen una llargada de tres-cents metres, amb un capçal de tall que fa més de quatre metres de diàmetre. Segons afirmava Carlos Collantes, president de l'empresa mestra d'obres Inelfe, “la construcció del túnel s'acabarà en el termini previst, a la fi del 2013”. Aquesta empresa està constituïda a parts iguals entre la francesa RTE (Réseau de Transport d'Électricité) i l'espanyola Red Eléctrica.
En la inauguració de la posada en marxa de la Canigó –en un acte bilingüe hispanofrancès en què el català va ser totalment absent–, el president de Red Eléctrica, José Folgado, va explicar que aquesta interconnexió elèctrica “simbolitza l'esforç i la paritat de França i Espanya” i que els primers beneficiats seran els territoris “dels Pirineus Orientals i Girona, que passaran d'un dèficit d'infraestructures a tenir les més avançades”. El seu homòleg francès Dominique Maillard, president de RTE, va fer una lleu referència als desacords que a la Catalunya del Nord va provocar la MAT i que van conduir a l'enterrament de tota la línia entre Baixàs i Santa Llogaia dient: “Malgrat que no sempre hem compartit la mateixa visió amb la població, finalment aquesta línia serà exemplar en el respecte del medi ambient.” El cost de l'enterrament de la MAT serà “deu vegades superior al cost del traçat aeri i s'elevarà a 700 milions d'euros”. Bona part del finançament prové de la Unió Europea, assenyalava Manel Camós, delegat a Barcelona de la Comissió Europea, que explicava que “Europa aporta un finançament de 250 milions, el 30% del cost total”. Camós va voler evocar el paper important que va jugar l'italià Mario Monti “com a mediador i coordinador europeu” del projecte els anys 2007 i 2008.