Infraestructures

L'altra cara de la moneda a l'N-II

Al tram nord de l'N-II dues gasolineres han tancat des que no passen els camions i tres més perillen

Els restauradors de la zona qualifiquen la situació d'insostenible

Les estacions que es mantenen han perdut fins al 70% de vendes

Dues gaso­li­ne­res van tan­car al tram nord gironí de l'N-II a l'abril, quan va entrar en vigor la pro­hi­bició per als cami­ons de cir­cu­lar per aquesta via i que els obliga a des­viar-se per l'auto­pista AP-7. Totes dues estan situ­a­des al muni­cipi de Pontós, a banda i banda de la car­re­tera i al punt del res­tau­rant Santa Anna. La pri­mera va tan­car al maig, poques set­ma­nes després del des­vi­a­ment dels cami­ons; l'altra ho va fer a prin­cipi d'agost. Entre les dues esta­ci­ons són nou per­so­nes (la majo­ria de Pontós o Bàscara) que s'han que­dat sense feina.

Pontós ha per­dut les con­tri­bu­ci­ons fis­cals que les gaso­li­ne­res apor­ta­ven, però l'Ajun­ta­ment no ha rebut cap noti­fi­cació del tan­ca­ment. “No ens n'han dit res; suposo que, com que tenen una gaso­li­nera a l'auto­pista, deuen haver fet números i les gaso­li­ne­res de la car­re­tera ja no els interes­sen”, diu l'alcalde de Pontós, Narcís Algam. L'alcalde admet que la població agra­eix la tran­quil·litat a la car­re­tera, però també des­taca que l'altra cara de la moneda és la com­pli­cada situ­ació per als ser­veis, bars i res­tau­rants al llarg de la car­re­tera. Les dues gaso­li­ne­res per­ta­nyien al grup Cepsa, que no ha res­post les sol·lici­tuds d'infor­mació d'aquest diari. Una mica més al sud, al terme de Vila­de­muls, l'estació Rep­sol es manté oberta però amb poques pers­pec­ti­ves. El gerent, Xavier Maset, explica que aguanta perquè ges­ti­ona tres gaso­li­ne­res. “Aquesta estació sola no s'aguan­ta­ria. En volum hem per­dut un 63% de ven­des. Aquí para­ven pocs cami­ons, però cada camió eren molts litres. A final d'any tocarà reno­var el con­tracte i ho posa­rem tot sobre la taula”, diu Maset. En aquesta empresa no ha anat ningú al car­rer però s'ha apro­fi­tat una baixa que no s'ha reno­vat.

Més al nord, a la gaso­li­nera de marca Galp, al terme muni­ci­pal de Bor­rassà, els tre­ba­lla­dors han estat infor­mats aquesta set­mana pas­sada que l'empresa ini­ciarà un ERO amb reduc­ci­ons horàries de tre­ball. En aquest punt cal­cu­len que les ven­des han cai­gut prop d'un 70%.

Entre Figue­res i la Jon­quera, al terme de Biure, l'estació de ser­vei de Mon­troig també tron­to­lla. És una de les dues gaso­li­ne­res inde­pen­dents (l'altra és a la Jon­quera) que ges­ti­ona Miquel Coll. “Estem fatal, la gaso­li­nera de la Jon­quera no està afec­tada, però a la de Biure ens plan­te­gem tan­car. Estem a l'expec­ta­tiva”, diu Coll. Entre la gaso­li­nera, els ser­veis i el bar, peri­lla la feina d'una quin­zena de per­so­nes. “Són infra­es­truc­tu­res que es van fer amb inver­si­ons altes que es basa­ven en l'existència d'un per­cen­tatge alt de trans­por­tis­tes. Si els cami­ons no hi són més, el negoci es mor”, diu aquest empre­sari. A banda de les esta­ci­ons de ser­veis, l'altre sec­tor que més ha rebut el xoc de la des­a­pa­rició dels cami­ons és el dels res­tau­rants al llarg de l'N-II.

Res­tau­rants al límit

A Orri­ols, Anto­nio Checa és l'encar­re­gat de l'hos­tal El Para­dor des de fa 14 anys i es mos­tra par­ti­cu­lar­ment indig­nat. “És una ver­go­nya el que s'ha fet, si calia solu­ci­o­nar el pro­blema de Bàscara, s'hau­ria pogut bus­car solu­ci­ons però no s'ha permès cap alter­na­tiva”, diu l'hos­ta­ler. Segons Checa, al seu hos­tal, hi para­ven un mínim d'entre 10 i 12 cami­ons dia­ris, cli­ents regu­lars. Ha reduït per­so­nal i la feina es fa en família, sense garan­tia de con­tinuïtat.

Més amunt de Bàscara, al res­tau­rant Santa Anna, el tan­ca­ment de les dues gaso­li­ne­res ha estat un cop dur. “Visc a Bàscara i si tot ple­gat s'hagués fet pel bé de la població, ho podria enten­dre. No és el cas. És un escàndol com s'ha fet tot ple­gat i ens toca el rebre sem­pre als matei­xos, als petits, als autònoms”, diu l'encar­re­gat del res­tau­rant, David Rodríguez. Cal­cula que els cami­o­ners repre­sen­ta­ven entre el 35 i el 40% de la seva cli­en­tela. La gaso­li­nera al cos­tat del res­tau­rant estava oberta les 24 hores i amb l'estació tan­cada hi ha menys segu­re­tat, més sen­sació d'una zona aban­do­nada, diu el res­tau­ra­dor. El res­tau­rant ha reduït dues per­so­nes del per­so­nal; aquí també ara només és un negoci fami­liar amb molts dub­tes sobre el futur. Entre gaso­li­ne­res i res­tau­rants en aquest tram de l'N-II de Girona fins a la fron­tera, des de l'abril s'ha per­dut un mínim d'una dot­zena de llocs de tre­ball.

A més, tant a les gaso­li­ne­res com als res­tau­rants, es retreu als mos­sos que no infor­min cor­rec­ta­ment als cami­o­ners: a dreta llei, poden sor­tir de l'auto­pista per omplir el dipòsit i men­jar, però els con­trols cons­tants són molt dis­su­a­sius. Un exem­ple d'aquesta situ­ació és que els cami­ons que van en direcció nord, per atu­rar-se al Para­dor d'Orri­ols, sor­tien al peatge de Girona Nord i seguien per la car­re­tera. Ara si els para un con­trol de trànsit els diuen que hau­rien de sor­tir al peatge més pro­per al res­tau­rant, el d'Orri­ols. Això obli­ga­ria el cami­o­ner a girar cua per l'N-II i tor­nar a fer mitja volta cap al res­tau­rant.

LA DATA

19/04/13
va entrar en vigor
la prohibició per als camions de circular pel tram gironí de l'N-II, i l'obligació d'anar per l'AP7.

La incògnita dels nous peatges

E. C

Tant els gerents de gasolineres com els restauradors afectats pels canvis a l'N-II admeten que la desaparició dels camions no és l'única explicació de la precària situació actual. Els problemes van començar abans i es van amplificar amb la davallada del consum i el context de crisi.. El desviament dels camions, però, ha estat un cop dur en el pitjor moment possible que ho ha vingut a complicar encara més.

Amb tot, una part dels responsables de les estacions de servei i restaurants que es mantenen a l'N-II expliquen que volen aguantar i confiar que la situació pot canviar amb l'entrada en servei dels nous accessos de l'autopista que estan en construcció. Quan obri el nou peatge de Vilademuls es pot produir un nou flux de trànsit que podria beneficiar els establiments al nord d'aquesta infraestructura. En canvi, els restaurants a peu de carretera a Medinyà temen que l'obertura d'aquest peatge els tregui definitivament el trànsit que s'ha mantingut fins ara. Entre Figueres i la Jonquera, el gerent de l'estació de servei de Biure també vol creure que l'obertura de l'accés nord de l'AP7 a Figueres pot ser un revulsiu, però no és gaire optimista. Tot plegat també queda pendent del comportament dels automobilistes. Totes les fonts consultades coincideixen a observar que els primers mesos sense camions es va notar un increment dels vehicles particulars per l'N-II; però també diuen que la tendència no s'ha mantingut i que des del setembre hi ha una davallada general del trànsit a la carretera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.