Infraestructures

Clam al Pirineu per l'alta sinistralitat de l'N-230

Alcaldes de l'Aran i les dues Ribagorces exigeixen a l'Estat mesures urgents per reduir el nombre d'accidents

Dos sinistres, amb una víctima mortal i una de molt greu, han fet esgotar la paciència

Forma part de la xarxa de car­re­te­res de l'Estat i té un ús intens pel tràfic trans­fron­te­rer, amb uns 500 cami­ons dia­ris segons les estadísti­ques reco­lli­des al túnel de Vielha. Però en alguns trams la car­re­tera N-230 sem­bla una car­re­tera comar­cal, tra­vessa pobla­ci­ons amb calçades estre­tes i revolts peri­llo­sos. En els dar­rers trenta dies s'han produït dos acci­dents que han aca­bat la paciència dels habi­tants de l'Aran i la Riba­gorça: una dona de 40 anys veïna de Vila­ller (Alta Riba­gorça) va morir quan un camió va topar amb el vehi­cle que conduïa, i una altra va resul­tar ferida de gra­ve­tat a Vilamòs, a la Val d'Aran.

Aques­tes dues tragèdies han estat la gota que ha fet ves­sar el vas. Ahir, uns dos-cents veïns es van mani­fes­tar a pri­mera hora de la tarda a Vila­ller i van ocu­par durant mitja hora la car­re­tera N-230, segons va infor­mar l'agència ACN. Després, van dei­xar pas als vehi­cles i van escri­das­sar als cami­ons que hi cir­cu­la­ven.

Unes hores abans s'havia sig­nat una mani­fest ins­ti­tu­ci­o­nal al Pont de Suert per recla­mar al govern de l'Estat, titu­lar de la car­re­tera, que actuï amb urgència i faci les millo­res necessàries per posar fi als acci­dents en aquesta via. Recla­men inver­si­ons en man­te­ni­ment (asse­gu­ren que des de l'inici de la crisi s'han reduït al mínim les tas­ques de man­te­ni­ment de la calçada, que pre­senta clots i en diver­sos punts), actu­a­ci­ons urgents en punts negres i que es facin con­trols als cami­ons. “Amb la crisi també s'ha detec­tat que els cami­o­ners fan més hores al volant i a més velo­ci­tat, per reduir cos­tos en el trans­port”, ha expli­cat a aquest diari l'alcalde de Vielha, Àlex Moga, un dels sig­nants del mani­fest. A Vielha van acon­se­guir el dar­rer hivern que hi hagués res­tric­ci­ons al pas de cami­ons en deter­mi­na­des hores entre diven­dres i diu­menge, coin­ci­dit amb les pun­tes del turisme. Ara volen que això s'esten­gui a l'estiu i també a d'altres indrets de la ruta. “És una ver­go­nya que l'Estat tin­gui un eix trans­fron­te­rer en aquest estat lamen­ta­ble, l'any 2000 ja es par­lava que el millo­ra­ria i després de 14 anys estem igual”, es quei­xava Moga.

Al Pont de Suert també han deci­dit posar pas­sos semafòrics per raci­o­na­lit­zar el trànsit, ja que el minis­teri no ha reac­ci­o­nat, segons va expli­car a l'ACN l'alcalde, Albert Alins, que també és dele­gat del govern a l'Alt Piri­neu i Aran.

La tro­bada de càrrecs locals ahir al Pont de Suert va reu­nir pràcti­ca­ment tot el ter­ri­tori repre­sen­tant: alcal­des, regi­dors, con­se­llers comar­cals i dipu­tats pro­vin­ci­als de la Val d'Aran i de les dues comar­ques riba­gorçanes, l'Alta Riba­gorça, d'admi­nis­tració cata­lana, i la Riba­gorça, d'admi­nis­tració ara­go­nesa, en una imatge molt poc freqüent d'uni­tat entre els polítics locals de banda i banda de la fron­tera autonòmica.

A llarg ter­mini la car­re­tera N-230 serà subs­tituïda per una auto­via que unirà Lleida amb Vielha i que es va començar a cons­truir a finals de la crisi en un pri­mer tram de quilòmetres al Segrià, entre Ros­selló i Alme­nar. Però ahir la recla­mació no era l'auto­via, que veuen molt llu­nyana, sinó actu­a­ci­ons urgents per evi­tar que hi hagi més morts.

LA FRASE

És una vergonya que una via que uneix dos estats i que passa per un pol turístic tan important estigui així
Àlex Moga

LA XIFRA

1.500
signatures
ha recollit una plataforma ciutadana per exigir millores a la carretera. Mig miler més, per internet.

LA DATA

15.10.13
es van reprendre
les obres de l'autovia entre Lleida i Rosselló, després de quatre anys aturades.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia