La crònica
“El tren, per carretera”
Una protesta dels maquinistes fa que els primers trens de Portbou i Figueres no surtin i que el viatge s'hagi de fer amb autobús
No hi ha acord, però avui el servei s'ha de normalitzar
Encara és negra nit a Llançà, però a l'estació hi ha llum. Falten vint minuts per les set del matí i una dona aixeca la persiana de la porta on es venen bitllets. Li pregunto si treballa a la Renfe i no em diu ni que sí, ni que no. De fet no sap què dir. Li comento si hi haurà el tren de les set o, com ha passat en la darrera setmana, el desplaçament fins a Figueres s'haurà de fer amb autocar. Em diu que no ho sap i que trucarà per saber-ho. Mentrestant al bar del costat va entrant gent a esmorzar. La majoria dels clients, però, no hi són per agafar el tren. A fora, la temperatura és baixa i bufa una molesta tramuntana. Una estudiant camina arrupida de fred pel llarg carrer que, des del poble, mena a l'estació. La taquillera ja és al seu lloc i li han comunicat que no hi ha tren i que el desplaçament, un dia més, s'haurà de fer en autocar. Arriba un cotxe, i sense parar el motor, baixa del lloc de l'acompanyant una dona. “Hi ha tren avui?”, pregunta. “No, amb bus”, contesten. Entra a l'estació, valida el bitllet, torna al cotxe i se'n va. Al cap d'uns minuts es repeteix l'escena amb un altre cotxe. “És que agafar l'autocar implica arribar gairebé vint minuts més tard a Figueres. Però, almenys, hi ha el servei”, es conformen la Sílvia i la Mònica, que són de les primeres d'arribar. Un home lliga la bicicleta a un senyal i entra a l'estació. El primer tren del matí, procedent de Portbou, hauria de parar a Llançà a les 7.08. Uns minuts abans d'aquesta hora s'escolta per megafonia un missatge en castellà que provoca els primers somriures del dia a les cares enfredorides de la desena de gent que s'espera al carrer. “Arribada en breus moments del tren amb destinació a l'aeroport (?). El tren regional amb destinació Barcelona-Sants circula per carretera (?) amb parada a totes les estacions. Per a més informació els viatgers es poden dirigir a l'oficina d'atenció al client (?)”. La taquillera continua sense saber què dir, encara que ningú li demana res. Hi ha molta resignació. Una noia equatoriana va a Girona cada dia perquè a les nou comença un curs d'inserció laboral. Amb el tren hi arriba a 1/4 de nou. Aquests dies, amb autocar, entra a l'aula quan ja fa vint minuts que ha començat classe, perquè un cop el bus la deixa a Figueres, s'ha d'esperar més de mitja hora perquè surti el tren cap a Girona. Finalment a les 7.20 –dotze minuts més tard de l'horari previst del tren– arriba un autobús. Ve de Portbou i porta una dotzena de viatgers. La meitat baixen, mentre que una desena hi pugen. L'autocar els porta directament a Figueres, on arriben vint minuts més tard, a les 7.40. Amb el tren ja hi haurien estat a les 7.24. Cinc minuts després del bus, també arriba a l'estació de Figueres un microbús que ha recollit mitja dotzena de passatgers de Colera i Vilajuïga, ja que a les estacions d'aquests pobles no hi pot arribar l'autocar gros.
A Figueres, els usuaris del primer tren amb destinació Barcelona, que surt a les set del matí, també han hagut de fer el viatge per l'autopista.
Avui hi ha d'haver trens
Precisament ahir al matí es va reunir l'empresa amb els maquinistes i no hi va haver acord. Però fonts de Renfe han assegurat que es passa del “gràfic pactat” al ”gràfic legal”. Això vol dir, segons l'empresa, que avui hi ha d'haver els trens previstos i en els horaris fixats, i si no és així els maquinistes seran expedientats i sancionats.