serveis
Més taxis pirates que mai a l'aeroport de Vilobí per la crisi
Les dades apunten que són el doble que els que tenen llicència a l'aeroport Girona-Costa Brava
Els Mossos d'Esquadra, aquest estiu, només n'han enxampat dinou a tot Catalunya
Amb l'estiu augmenta l'activitat a l'aeroport de Vilobí i a les estacions de tren i autobusos de Girona. Amb la crisi augmenta també la picaresca, que en aquest cas es tradueix en els serveis de taxistes pirates que actuen, sovint amb total impunitat en aquests dos punts d'arribada de turistes, sobretot estrangers.
A Catalunya, els Mossos han enxampat dinou taxistes que treballaven sense llicència, oferint preus molt per sota del que costa un taxi regularitzat. Es calcula, però, que els qui actuen il·lícitament són molts més, fins al punt que podrien ser el doble que els serveis convencionals i legalitzats de transport de viatgers.
Es tracta d'una estructura perfectament organitzada i es fa molt difícil enxampar qualsevol d'aquests vehicles senes llicència carregant passatgers. A Vilobí, òbviament, no aparquen davant la terminal sinó, que són dins el pàrquing com qualsevol vehicle particular. A la terminal de l'aeroport es fixen en els que van més carregats de maletes o que manifestin símptomes de necessitar urgentment un transport.
En el cas de l'aeroport gironí, hi tenen un terreny abonat, ja que els taxistes gironins tenen totalment prohibit carregar passatgers fora dels límits municipals de Girona. I deixant de banda que, a causa de la crisi, no s'han activat setze llicències de taxi temporal a la població de la Selva. El president del sector de Vilobí, Josep Carreras, assegura que tenen apuntades 40 matrícules de vehicles que fan el servei de taxi sense llicència. Això significa el doble dels taxis que tenen permís per treballar a l'aeroport durant tot l'any.
L'escassetat del servei, també ha fet que en situacions determinades, el servei pirata multipliqui les seves tarifes i estafi clarament els usuaris. S'han arribat a demanar 159 euros per anar i tornar de Lloret, quan la tarifa per aquest servei des de Girona, no sobrepassa els seixanta euros. Un altre sistema d'enganyar l'usuari consisteix a pactar una tarifa que finalment es cobra a cadascun dels passatgers en lloc de pagar-se entre tots els usuaris.
Aquest és un cas que es produeix en gairebé totes les zones turístiques de Catalunya. Els Mossos han fet un total de 436 inspeccions, de les quals s'han aixecat 46 denúncies. No totes, però, corresponen als taxis il·legals, ja que moltes són per a taxis que actuen fora del seu terme o als quals falta algun paper.
L'estació de Girona
L'estació d'autobusos i de tren de Girona és un terreny abonat per als conductors il·legals. Els taxistes asseguren que els tenen ben controlats però que es fa molt difícil enxampar-los. Igual que a l'aeroport, un home d'origen magribí controla qui baixa del tren o de l'autobús.
El seu principal objectiu són els seus compatriotes. Un cop establert el contacte i el tracte s'ha tancat, truca per mòbil al seu còmplice, que en cinc minuts ja és a l'estació amb el seu cotxe particular per traslladar els passatgers davant els taxistes, impotents.
LA XIFRA
LA FRASE
LA XIFRA
Cartells oferint servei de taxi sense llicència
La impunitat amb què actuen els taxistes pirates no té aturador. Fa un temps van arribar a penjar rètols als fanals de l'estació d'autobusos de Girona, davant els nassos dels taxistes professionals, oferint serveis rebentats de preu. Algú, però, ho va pagar. Un grup de taxistes es van posar d'acord per parar una tampa al taxista impostor. Van trucar per sol·licitar el seu servei per a determinada hora en un conegut local proper a la zona. El fals taxista s'hi va presentar puntual com un rellotge. El que no es podia imaginar és que l'esperaven dos policies de paisà que li van requerir els papers i la llicència. Aquella, almenys a Girona, va ser la darrera carrera que va fer l'improvisat taxista que fins i tot s'anunciava amb rètols als fanals.