Els cerdans han de fer desplaçaments d'entre una hora i dues hores i mitja per fer tràmits

El trajecte més curt el fan fins a Ripoll i els més llargs, fins a Lleida i Girona

Per enten­dre bé la situ­ació que afecta els habi­tants de la Cer­da­nya en el seu dia a dia de les rela­ci­ons amb les admi­nis­tra­ci­ons, cal tenir en compte que només es poden des­plaçar amb trans­port per car­re­tera, majo­ritària­ment pri­vat, per no allar­gar encara més el temps del tra­jecte, i que ho han de fer a set llocs dife­rents i en més d'un cas per car­re­te­res amb traçats molt sinu­o­sos.

Així, entre Puig­cerdà i Tremp, on hi ha la dele­gació de Salut de la Gene­ra­li­tat, hi ha 2,25 hores en cotxe i cal recórrer 135 quilòmetres per car­re­te­res molt defi­ci­ents. En aquest cas, hi ha un tram de 35 quilòmetres amb revolts peri­llo­sos cons­tants i un altre tram amb 59 quilòmetres més de revolts peri­llo­sos i bai­xa­des amb forts des­ni­vells. Si un cerdà vol des­plaçar-se fins a la ciu­tat de Lleida, on hi ha la dele­gació del Depar­ta­ment d'Agri­cul­tura i Acció Rural que li per­toca, el tra­jecte és d'un total de dues hores i tres quarts, que són els que cal inver­tir per recórrer 213 quilòmetres que sepa­ren tots dos muni­ci­pis, 66 dels quals per un traçat de revolts peri­llo­sos.

Per anar fins a Man­resa i a Bar­ce­lona pel túnel del Cadí i l'eix del Llo­bre­gat a través de Berga, un habi­tant de la Cer­da­nya triga 1,26 i 2 hores, res­pec­ti­va­ment, amb tra­jec­tes de 98 i 155 quilòmetres. El tram de revolts –molts con­si­de­rats peri­llo­sos– en tots dos casos és de fins a 66 quilòmetres. A Man­resa s'hi fan els tràmits rela­ci­o­nats amb Pro­tecció Civil, i a Bar­ce­lona hi ha la sani­tat espe­ci­a­lit­zada.

Cap a la banda de les comar­ques giro­ni­nes, els tra­jec­tes són de 64 quilòmetres fins a Ripoll, amb quasi tot el tram de revolts peri­llo­sos per la collada de Toses, a l'eix piri­nenc; de 101 quilòmetres fins a Olot i de 150 fins a Girona. Els temps res­pec­ti­va­ment són de 1,10, 1,52 i 2,36 hores. Els cer­dans depe­nen de la dele­gació ter­ri­to­rial d'Edu­cació de Girona i, en temes d'Hisenda hsn d'anar a Olot.

LES DISTÀNCIES

Puigcerdà-Ripoll
N-260 (eix pirinenc)
64 quilòmetres
1 hora i 10 minuts
Puigcerdà-Olot
N-260 (eix pirinenc pel sistema de túnels de Collabós)
101 quilòmetres
2 hores menys 8 minuts
Puigcerdà-Girona
N-260 fins a Olot, Autovia A-26 fins a Besalú i C-66
150 quilòmetres
2 hores i mitja
Puigcerdà-Manresa
C-16 pel túnel del Cadí
98 quilòmetres
1 hora i 26 minuts
Puigcerdà-Barcelona
C-16 pel túnel del Cadí i amb diversos trams d'autovia i algun d'autopista proper a Barcelona
155 quilòmetres
2 hores
Puigcerdà-Lleida
N-152 (eix pirinenc), C-14, C-26, C-13, N-240A
213 quilòmetres
2 hores i 3 quarts
Puigcerdà-Tremp
N-152 (eix pirinenc), C-14, L-511, C-1412
135 quilòmetres
2 hores i 20 minuts
Puigcerdà-Barcelona
Línia fèrria
3 hores i 10 minuts

El tren no és una bona alternativa

El tren no és, ara per ara, un transport alternatiu al de carretera, perquè el temps del trajecte entre Puigcerdà i Barcelona per Vic és superior a les tres hores. En aquest cas, i quant a les comunicacions, només resoldria el problema als qui han de fer gestions a Manresa i Barcelona. La millora de la línia fèrria entre Barcelona i la Tor de Querol per Vic, Ripoll i Puigcerdà és una reivindicació històrica. Aquesta reivindicació es manté tot i el paquet de millores que per valor de més de 300 milions d'euros s'han dut a terme en aquesta infraestructura. I és que el temps que cal invertir per anar de Puigcerdà a Barcelona és superior que fa vint anys. Els representants de les institucions cerdanes confien que, amb el desdoblament de la línia fins a Vic i la hipotètica millora de Rodalies amb el traspàs a la Generalitat, la competitivitat del tren respecte al transport per carretera s'incrementarà. La construcció del túnel de Toses és la seva altra gran reivindicació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.