infraestructures
La coberta de les cabines del Pertús ja és ferralla
Ja s'ha tret l'estructura groga de tubs que recobria l'antiga frontera de l'AP7
Ara s'ha de retirar tota la ferralla que és sobre la calçada i enderrocar les cabines
A la N-II, de moment, s'hi deixen
Quatre grans grues d'una empresa de Sant Hipòlit, a la Catalunya Nord, han convertit en ferralla els tubs grocs que formaven l'estructura groga que durant més de tres dècades indicava el punt fronterer entre els estats espanyol i francès a l'AP-7, sota la famosa “piràmide”. Ara els tubs d'acer estan més o menys apilonats a terra, a l'espera que en les properes setmanes es retirin. Després només quedarà enderrocar les cabines on se situava la policia dels dos estats, per deixar la calçada neta d'entrebancs. Hi ha altres elements, especialment, algunes edificacions de serveis, que estan tancades i s'haurà de veure quin n'és el futur, ja que els cotxes no s'hi podran aturar.
Els treballs per retirar l'estructura i les cabines van començar fa un mes amb l'adequació de l'espai per fer-hi les obres. Es van habilitar dos carrils laterals en cada sentit, perquè hi pugin circular els vehicles.
Un cop s'hagi retirat tot, es podrà dir que es compleix amb la normativa comunitària, la qual cosa no passava fins ara. Va ser l'amenaça que va fer la Comissió Europea d'imposar una multa milionària a l'Estat francès, el que va fer reaccionar l'administració i deixar el pas lliure. Fa anys que en aquest punt s'incompleix el codi de fronteres Schengen, un reglament que desenvolupa el Tractat de Schengen, que estableix un espai europeu sense fronteres interiors. La Comissió Europea considera que la presència d'aquestes instal·lacions provoca cues de trànsit.
A la N-II, controls
Una imatge diferent a la de l'autopista és la del Pertús. A l'entrada del municipi es mantenen les cabines. De fet, ahir a la tarda encara servien de resguard per membres de la policia espanyola que, juntament amb mitja dotzena de guàrdia civils, controlaven els vehicles que entraven a la Catalunya Nord. De moment, el govern espanyol manté aquestes cabines, tot i la demanda que s'ha fet des de diferents sectors perquè es retirin. Els sindicats de policies i les administracions centrals dels respectius estats són els únics que en defensen la continuïtat. De fet,l'expedient que va iniciar la Comissió Europea per suprimir les antigues instal·lacions frontereres només feia referència al cas francès de l'autopista, sense dir res de les quatre que hi ha a la N-II.