Disputa per la línia elèctrica entre Foment i els municipis
Quatre ajuntaments tenen presentat un contenciós per demanar que se soterri en bona part del traçat
Les dues parts mantenen converses i s'augura un acord abans de les eleccions a l'Estat
Malgrat que, en principi, no té res a veure amb el retard dels treballs adjudicats al gener, els ajuntaments de Vila-seca, Cambrils, Mont-roig del Camp i Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant tenen interposat des del març un recurs contenciós administratiu contra el traçat previst per Foment de la línia elèctrica de 45 kV, i uns 33 quilòmetres de llarg, que ha d'alimentar les quatre subestacions de tracció de la nova variant del corredor.
El BOE publicava el novembre passat la formulació de l'estudi d'impacte ambiental, a la qual els municipis van al·legar perquè el traçat previst, aeri en gran part (uns 26 quilòmetres), “suposa un fre al desenvolupament urbanístic i un fort impacte, ja que deixa línies d'edificació molt àmplies”, explica l'alcalde de Vandellòs, Alfons Garcia. El ministeri, això sí, s'ha avingut a parlar-ne en els últims mesos, abans que la declaració d'impacte s'aprovi definitivament. “El contenciós continua endavant, però som partidaris de negociar perquè, si no, quan surti la sentència ja estarà tot fet”, diu.
I de moment ja s'ha arribat a alguns acords, com ara a Cambrils, on, després d'una reunió el 21 de setembre a Madrid, l'Ajuntament anunciava que Foment soterrarà el traçat al seu terme en les zones urbanes i urbanitzables. En el cas de l'Hospitalet de l'Infant, Garcia també explica que hi ha “un acord verbal” per soterrar la línia al nord del nucli, i confia que l'Estat es comprometi a fer el mateix en el traçat per la resta de sòl urbanitzable del terme, on també demana que les torres s'acostin més a les vies. I és que l'Ajuntament –que pateix també perquè per aquí encara s'hi haurà de construir una altra línia, la del TAV Tarragona-Castelló ara en estudi– està revisant el pla d'ordenació urbanística municipal, que dependrà en part dels pactes amb Foment. “Crec que en breu s'assolirà un acord amb tots i es desbloquejarà abans de les eleccions”, confirma el diputat socialista Francesc Vallès.
El dibuix final, així, s'acostarà molt més al que demanaven els municipis, que només era aeri en uns 11 km, tot i que resultava força més car (uns 11,8 milions, contra els 8,1 de l'ara aprovat). La intenció del ministeri és que les obres es posin a licitació a final d'any o principi del 2012 perquè el nou corredor estigui en servei el 2013.
Malestar per una altra subestació de 400 kV
A banda del projecte de línia elèctrica i les quatre subestacions de tracció, Foment encara té en fase inicial d'impacte ambiental un últim projecte, el d'una altra subestació elèctrica de 400 kV que faria a tocar de l'Hospitalet de l'Infant, i que s'abastaria connectant-se a les subestacions on evacua la nuclear de Vandellòs per arribar a la xarxa elèctrica convencional. Foment es vol garantir així una instal·lació pròpia per al nou corredor, tot i que l'Ajuntament creu que ja en tindria prou aprofitant directament les subestacions de la central. “Sempre acabem posant tots els llits”, lamenta Garcia.