infraestructures
Confien que Foment rectifiqui el model d'Aena
Partits i administracions esperen que l'Estat no acabi concretant la centralització d'aeroports
Crítiques als anuncis de la ministra i temor que el de Girona no pugui tenir una gestió individualitzada
L'anunci de dilluns de la ministra de Foment, Ana Pastor, de concentrar el poder de decisió dels aeroports a Aena va ser rebut ahir amb cautela per la majoria de partits i administracions. Pastor va cancel·lar el procés de privatització del Prat i Barajas, i va apostar per mantenir un model en xarxa i amb Aena com a gestor únic per potenciar aquest organisme a escala internacional. En la pràctica, de les paraules de Pastor es va desprendre un aire centralitzador pel que fa als aeroports, que tancaria qualsevol porta a la discussió de model que s'havia anat fent des de Girona. Així es volia aconseguir una gestió més individualitzada i amb la participació del territori. En general, partits i institucions volen esperar que el govern del PP expliqui més a fons quin model de gestió aeroportuària té al cap, i com això pot repercutir a Girona. Malgrat això, reconeixen majoritàriament que a hores d'ara les sensacions no són bones, i que si es concreta aquesta voluntat de donar més poder a Aena els resultats seran negatius.
Pel que fa als partits amb representació al Congrés, el diputat de CiU Jordi Xuclà va afirmar que creu que en els propers mesos es produirà un procés de racionalització dels aeroports, i que això servirà per tornar a definir de nou el model d'Aena: “L'anunci no ens ha agafat de sorpresa, i això ens permetrà apostar per complir l'Estatut i pel traspàs de l'aeroport de Girona.” Per part del PSC, Àlex Sáez va afirmar que es tracta de passos enrere que dirigeixen cap a un model més centralitzat i que correspon al que volen els alts funcionaris d'Aena: “Vam perdre una oportunitat per trobar un bon model per a Girona a final de la legislatura passada, i ara s'intueix un canvi de timó.” Per part del PP, Concepció Veray va alertar que a hores d'ara “no cal posar el crit al cel ni esverar tothom”, perquè la ministra va parlar sobretot del Prat i Barajas, però no va entrar en els aeroports secundaris. Per la seva banda, la diputada d'ERC Teresa Jordà va insistir que cal exigir el traspàs i estar a l'expectativa de com es concreta el model: “Ha d'especificar què vol dir i com ho volen portar a la pràctica.”
Reacció d'institucions
Pel que fa als membres de l'Agi, la reacció també va ser que cal esperar que hi hagi més concreció, però reconeixent que ara mateix les sensacions no són bones. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va dir al matí, en declaracions a Catalunya Ràdio, que el que ha fet Pastor és aturar qualsevol moviment a l'espera d'estudiar una solució definitiva que difícilment no passarà per la privatització. En aquest sentit, va apostar per situar també el comptador a zero quan s'hagi de negociar la gestió.
El president de la Diputació de Girona, Jaume Torramadé, va afirmar: “Ho hem d'agafar en perspectiva, perquè crec que és un tema conjuntural, perquè es pensa que no hi hauria els guanys econòmics previstos.” Torramadé va insistir en la necessitat que l'aeroport de Girona es gestioni des del territori, a l'espera que no es produeixi la concentració del poder en Aena. L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, va ser un dels més contundents, definint les paraules de Pastor com “un pas enrere i que no va en la línia del que Girona necessita”, i va afegir: “Girona ha funcionat sempre malgrat Aena, i ara no baixarem la guàrdia per aconseguir l'objectiu del traspàs.” Finalment, el president de la Cambra de Comerç. Domènec Espadalé. també es va mostrar partidari d'esperar a veure amb detall la proposta de model, reconeixent, però, que “el que va dir la ministra no és gens agradable, tant si volen tirar enrere una gestió més propera al territori com per menysprear els ingressos de la privatització”.