Bracons no es privatitza però no es descarta un peatge
La Generalitat publica la setmana vinent les bases de la licitació dels túnels del Cadí i Vallvidrera
L'endeutament de l'eix Vic-Olot el fan sortir del paquet de Tabasa
La privatització de l'empresa pública Tabasa no comportarà la de l'eix Vic-Olot pel túnel de Bracons, perquè és una obra molt endeutada i que s'està pagant pel mètode alemany, és a dir, que la constructora va avançar els diners i la Generalitat la va pagant cada any en funció dels vehicles que hi circulen. L'exclusió de l'empresa pública Tabasa del túnel de Bracons –passarà a dependre de GISA o de Carreteres– frena de moment la implantació d'un peatge, cosa, no obstant això, que no es descarta en un futur més o menys pròxim. Sigui com sigui, tot plegat torna a obrir les portes a un peatge al túnel que uneix artificialment les comarques d'Osona i la Garrotxa. De fet, la nova directiva europea de l'eurovinyeta, una mena de cànon que hauran de pagar els camions de gran tonatge i de llarg recorregut per a la utilització de determinades vies, reforça encara més aquesta possibilitat. En cas d'implantar un peatge –caldrà que hi hagi les variants d'Olot i les Preses fetes–, s'obre la porta a convertir l'eix de Bracons en una via d'accés ràpid a Europa per a les mercaderies amb la incògnita de si el desdoblament de l'eix transversal pot pal·liar o per contra pot incrementar el problema. I, en aquest sentit, cal recordar que la reconversió del projecte del túnel de Bracons a una via comarcal va ser un dels temes de més debat per arribar a formalitzar el Pacte del Tinell, que obria el govern de la Generalitat al tripartit.
Blindar l'eix contra el pagament
Els grups parlamentaris consultats per aquest diari s'han mostrat contraris a la privatització de Tabasa i la del túnel del Cadí, el concurs de les quals es publicarà al DOG a principi de la setmana vinent. De fet, excepte CiU, qualifiquen d'error la venda de patrimoni i de serveis. També, excepte la federació, no veuen amb bons ulls la implantació d'un peatge al túnel de Bracons. Sí altres fórmules en la línia d'una mena de cànon per als vehicles de llarg recorregut i de gran tonatge i sempre en el marc de la implantació de l'anomenada eurovinyeta. Els més crítics, com ICV, lamenten que tot plegat pot comportar la destrossa dels paratges naturals de la vall d'en Bas.