Urbanisme

Reformar la vora de l'estany, un nou repte per a Banyoles

Els possibles canvis s'han de preveure en el POUM que s'està elaborant

Una de les qüestions a decidir serà si s'hi elimina la circulació de cotxes i els aparcaments

L'equip de govern ja veu bé que s'hi pugui circular en cotxe com ara
Tota l'oposició demana que s'hi restringeixi o elimini el trànsit

Els usos i l'aspecte dels passejos, vials per a vehicles i vianants, construccions i zones verdes que conformen el front de l'estany de Banyoles estaran entre les qüestions que haurà de deixar dibuixades el nou pla general d'urbanisme de la ciutat, que s'ha començat a elaborar. Tenint en compte que és la part de la ciutat que atrau més el turisme i que, al damunt, és l'espai de lleure tradicional dels banyolins, no és estrany que la seva possible remodelació resulti un repte delicat. En aquesta façana de 1,5 quilòmetres de les vores est i sud del llac –en part, declarada bé cultural d'interès nacional– que va des de la Draga fins al camp de futbol nou, ja a prop del terme de Porqueres, s'hi concentren habitatges, les populars pesqueres (elements arquitectònics singulars), bars i restaurants, equipaments esportius i el parc neolític; tot plegat, vertebrat amb un passeig per a vianants, un carril bici i calçades per a vehicles, amb moltes places d'aparcament. Les nombroses activitats que s'hi fan –des de ballades de sardanes fins a competicions esportives d'elit– donen molta vida a aquest indret i el fan més atractiu, però alhora el converteixen en un lloc complex, segons reflexiona un tècnic municipal.

Si ens referim només al trànsit, en essència s'entreveuen tres propostes: deixar-ho com està i limitar-se a aplicar-hi millores puntuals (CiU); potenciar-ho com a zona de vianants, reduint-hi molt la presència de vehicles (Junts per Banyoles), i convertir-ho totalment en zona de vianants (la CUP i ICV).

Pel que fa a tota la resta, caldrà decidir primer quins usos s'hi vol donar. CiU, que governa amb majoria absoluta, no afronta el pla general amb cap idea preconcebuda. “Esperarem a sentir idees, però en principi no som partidaris d'eliminar els cotxes”, manifesta el tinent d'alcalde d'Urbanisme, Miquel Vilanova. A les files convergents sostenen que ja funciona prou bé l'estructura actual, en què conviuen els vianants, els ciclistes i els vehicles, cadascú al seu propi vial. El principal partit de l'oposició, Junts per Banyoles (ERC i RCat), aposta per potenciar el paper comercial i turístic que ja té la zona. “El que passa és que la recent modificació de l'illa d'El Cisne no ajuda a aquest model”, lamenta el seu portaveu, Josep Vicens, referint-se al fet que es fan habitatges en un lloc on estaven previstos comerços. També lamenta aquell cas el regidor d'ICV, Joan Luengo, que defensa el front d'estany com a espai on desenvolupar el comerç local, preferentment el de productes autòctons. “Salvant les distàncies, hauria de ser el petit passeig marítim de Banyoles”, resumeix de manera gràfica. Més conservacionistes són a la CUP, que s'oposen a qualsevol nova construcció a fi de guardar la zona de la manera més respectuosa amb l'entorn natural i per al gaudi de vianants i ciclistes. “Tenim una opció austera per aconseguir això: eliminat els aparcaments i no deixar-hi passar cotxes”, diu la regidora Sandra Pazos.

Cap al centre

Un aspecte afegit que el pla general mirarà de resoldre i que es qualifica de prioritari des de CiU és definir una connexió viària entre el front de l'estany i el centre de la ciutat. Es considera que avui són dues zones deslligades, malgrat les intervencions fetes els últims anys, per exemple, amb els passatges de cal General i del camp de futbol vell. Al marge que facilitaria la mobilitat dels mateixos banyolins, és un repte per al sector turístic. L'estany atrau molts més visitants que el centre i l'objectiu és que, almenys una part, s'arribessin també al barri vell.

En el procés participatiu per fer el pla general ja s'han celebrat –amb una assistència discreta– les tres sessions obertes a tothom. En les pròximes setmanes s'aniran convocant trobades sectorials.

2,2
km
té el tram de la carretera de circumval·lació que aquest any reformaran.
1,5
km
aproximadament fa el front d'Estany, des de la Draga fins al camp de futbol nou.

La barca ‘Tirona', als Banys Vells?

Ramon Estéban

L'Ajuntament de Banyoles ha de convocar pròximament un concurs públic per elegir el nou concessionari dels Banys Vells (un punt de bany a l'estany amb servei de bar, situat a prop del club natació), després que l'empresa que l'havia portat els últims anys hi ha renunciat abans que expiri la concessió. Aprofitant que s'han de redactar les bases, el grup municipal de Junts per Banyoles proposa que l'amarrador de la barca de passeig, la Tirona, actualment situat a la pesquera que és la seu de l'oficina de turisme, es traslladi als Banys Vells. La barca es va estrenar l'estiu passat, en substitució de l'Anna, però no es va continuar usant el seu amarrador. El principal grup de l'oposició mai ha vist bé que el lloc per pujar i baixar de la Tirona fos aquesta pesquera, entre altres raons perquè va ser on es va produir el naufragi de L'Oca el 1998 i perquè la pesquera forma part del conjunt de bé cultural d'interès nacional, que abasta diferents elements del front de l'estany. Amb el canvi –segons ha explicat el regidor Josep Vicens– es donaria més vida als Banys Vells i a tot un sector del front d'estany. Al marge de la proposta de Junts per Banyoles, es dóna per descomptat que s'aprofitarà la redacció de les noves bases per aplicar canvis en el funcionament del recinte. En el ple en què es va aprovar la renúncia dels antics concessionaris, la majoria de grups municipals –inclòs el del govern– van estar d'acord que cal reorientar o millorar el servei dels Banys Vells.

Un quiosc

Una altra concessió vinculada al front de l'estany –aquesta, nova del tot– ha d'entrar en funcionament en les pròximes setmanes. Es tracta d'un quiosc de begudes que se situarà en un extrem de la zona de taules propera al pavelló de la Draga. La idea, segons l'equip de govern, és que el quiosc atengui tant els usuaris de les taules com els banyistes de la Caseta de Fusta. Els concessionaris del quiosc també s'hauran de cuidar del manteniment dels lavabos, ja existents.

La carretera de circumval·lació, amb carril bici

La Diputació, que n'és la propietària, té previst posar a licitació aquesta primavera la reforma de la carretera de circumval·lació de l'estany de Banyoles (la GI-V-5248). El projecte abasta els 2,2 km que separen, per la banda oest de l'estany, les zones del camp de futbol nou de Banyoles (al sud de l'estany) i la de Lió (al nord). Els extrems del traçat són al terme de Banyoles i la part central és de Porqueres. El traçat no es modificarà, però la seva estructura experimentarà canvis importants. L'objectiu del projecte és convertir la carretera en una via semiurbana, en què els vehicles motoritzats hauran d'anar a poc a poc. Paral·lel a la calçada, hi faran un carril per a bicicletes i per a vianants. La calçada passarà de tenir sis metres d'amplada a tenir-ne cinc, mentre que el carril farà 2,5 metres. Atesa la riquesa faunística de l'entorn de l'estany, s'hi preveuen diversos passos de fauna. El pressupost és de 686.000 euros. Els tràmits per a aquesta reforma van començar el 2009. El projecte va estar molts mesos pendent de la declaració d'impacte ambiental. El document advertia que la GI-V-5248 passa per una zona “molt delicada des del punt de vista faunístic”, en referència a la presència, entre altres espècies, de les tortugues de rierol i de l'estany, diversos amfibis i la llúdriga. Amb aquests arguments, Medi Ambient va sol·licitar que les obres s'executessin en l' època de l'any que afecti menys la fauna.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.