L'Estat només desdoblarà tres quilòmetres de l'N-II al nord
L'anunci de Foment rebaixa les expectatives que tenia la Generalitat que es desdoblés tota la carretera, fins a la Jonquera
Pastor diu que és el govern català l'encarregat de prohibir el pas de camions per l'N-II
El govern espanyol es va comprometre ahir a desencallar únicament el desdoblament de l'N-II entre Medinyà i Orriols. Així ho va anunciar ahir la ministra de Foment, Ana Pastor, en resposta a una pregunta feta pel grup parlamentari de CiU al Congrés dels Diputats. Un anunci que rebaixa les expectatives de la Generalitat, que confiava que l'Estat desdoblés tot el tram nord de l'N-II, des de Girona fins a la Jonquera. Les obres de desdoblament del tram esmentat –de 3,29 quilòmetres– es van aturar el juliol del 2010 arran de la retallada pressupostària en infraestructura que va aplicar el ministre José Blanco, de l'anterior executiu (PSOE). En concret, Pastor va dir que aquestes obres es trobaven amb una proposta de rescissió des de l'anterior legislatura i que el seu ministeri ha decidit fer el desdoblament per separar els dos sentits de la marxa. I hi va afegir que, per tal d'agilitar al màxim aquestes actuacions, es farà en col·laboració publicoprivada.
Pel que fa als problemes que van aparèixer amb l'inici i la posterior frenada de les expropiacions dels terrenys afectats per aquestes obres que van quedar empantanegades, el coordinador nacional d'Unió de Pagesos, Joan Caball, va explicar ahir que, des de finals de gener, la major part dels propietaris ja han començat a cobrar els imports corresponents. Aquesta obres afecten unes trenta-set finques. Segons va destacar Caball, alguns propietaris –una minoria– pateixen les conseqüències de les incoherències polítiques que hi hagut amb aquestes obres. I és que, arran de l'aturada de les obres, Foment va proposar als propietaris de tornar-los els terrenys, a pesar de l'estat de degradació que presentaven, cosa que va generar protestes.
El trànsit de camions
La ministra Pastor també va dir que la iniciativa de prohibir la circulació de camions per l'N-II ha de sorgir de la Generalitat, una afirmació que el diputat de CiU al Congrés Jordi Xuclà va qualificar d'“absolutament falsa”. “La pilota està, al 100%, al teulat de l'Estat”, va dir. Xuclà va destacar que en el pressupost del 2013 del govern espanyol es preveu una partida de 3 milions d'euros destinats a bonificar el pas dels camions per l'AP-7 amb l'objectiu, justament, de descarregar l'N-II. Segons Xuclà, la resolució d'aquest problema és només una qüestió de voluntat política, perquè els diners ja hi són.
El tram Maçanet-Sils es posarà a licitació al maig
La ministra també va dir que el mes de maig el Ministeri subhastarà la represa dels treballs entre Maçanet de la Selva i Sils. La represa ja s'havia anunciat, però no s'havia posat una data per a la licitació fins ara. Aquest tram està aturat des de finals del 2008, perquè un encariment del projecte va fer que la constructora renunciés a l'obra. En relació amb els trams del sud, la titular de Foment també va manifestar que al maig també subhastaran “els projectes d'una part important del tram Tordera-Maçanet, que permetran millorar dues interseccions”. De fet, però, aquests treballs no aniran més enllà de l'actual enllaç amb la C-35. I és que l'Estat ja va desistir de fer tota l'obraTordera-Maçanet, que s'estenia al llarg de 8,9 quilòmetres, al·legant que tenia un pressupost molt elevat (s'estimava en 249 milions). En lloc d'això, Foment va encarregar un estudi per entroncar l'N-II amb Granollers passant per l'interior (per la C-35). L'alcalde de Maçanet de la Selva, Antoni Guinó (CiU), va considerar ahir que no val la pena comentar la notícia: “Ens han dit tantes coses que ja no em crec res”, va manifestar l'alcalde. Guinó va dir que al tram Sils-Caldes “hi ha quatre màquines, i a aquest ritme s'hi estaran deu anys. Quan el PP està en hores baixes es treuen coses de la màniga, i ara diuen que en faran un altre tallet”, hi va afegir.